Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det klikker snart for både mor og far her. Strever sånn med legging for tiden, det overskygger alt.

Noen som har fått profesjonell hjelp til å få styr på sovingen? Noen aktører å anbefale?

Anonymkode: 55341...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: f4222...b6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: f4222...b6d

11mnd. Har vært krevende med legging hele veien, men dette tar kaka.

Skrevet

Ingen som har erfaring?

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å betale for søvnhjelp, men jenta vår er 13 måneder og har vært utrolig vanskelig med søvn hele veien.

Det løsnet veldig for oss når a) hun bikket året og b) vi innså at hun anså vår seng som sin seng, så nå lar vi henne bare sove der fra start. Det ble brått slutt på alle oppvåkningene gjennom kvelden (hvert 30-40 minutt frem til vi la oss, fordi hun mislikte sprinkelsengen sterkt), og gjennom natten (fordi hun ble gammel nok). Nå kan hun sove fra 18:30-06:00 med 0-1 oppvåkning. Det er en verden av forskjell, og vi kan faktisk slappe av på kvelden. 

Det er ikke sikkert dette hjelper deg, men vi holdt i hvert fall fast på alle reglene for hvordan man "skal" tenke søvn hos babyer alt for lenge, og det ble mye bedre når vi sluttet å leve etter det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller prøvd helsestasjonen fremfor å betale private aktører. Det er mange "eksperter" som mener mangt og meget og prøver å tjene penger på det, men jeg ville vært skepsisk siden man ikke vet hvilke kvalifikasjoner slike folk har. 

Jeg ville heller søkt hjelp hos helsevesenet. 

Anonymkode: 7e746...b9d

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte Sovekarin til eldstemann. Hun er tidligere helsesøster, mener jeg. Var desperate og barnet begynte Å sove gjennom natten etterpå. Verdt pengene! Hyggelig dame. Ikke skrikekur men lærte å sovne selv ved at pappaen la ham. 

Anonymkode: 3c59a...7b6

• Liker 1
Skrevet
Kelsier skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med å betale for søvnhjelp, men jenta vår er 13 måneder og har vært utrolig vanskelig med søvn hele veien.

Det løsnet veldig for oss når a) hun bikket året og b) vi innså at hun anså vår seng som sin seng, så nå lar vi henne bare sove der fra start. Det ble brått slutt på alle oppvåkningene gjennom kvelden (hvert 30-40 minutt frem til vi la oss, fordi hun mislikte sprinkelsengen sterkt), og gjennom natten (fordi hun ble gammel nok). Nå kan hun sove fra 18:30-06:00 med 0-1 oppvåkning. Det er en verden av forskjell, og vi kan faktisk slappe av på kvelden. 

Det er ikke sikkert dette hjelper deg, men vi holdt i hvert fall fast på alle reglene for hvordan man "skal" tenke søvn hos babyer alt for lenge, og det ble mye bedre når vi sluttet å leve etter det. 

Ja, kan se hvordan det på en måte er en befrielse å bare akseptere at det er vanskelig og at det kanskje blir vanskelig uansett hvilke anbefalte tiltak man gjør😅 Vi er så slitne og leie, men mannen min vil gjerne ha henne i egen seng. Han er vel redd for at det blir vanskeligere å venne av med det igjen.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville heller prøvd helsestasjonen fremfor å betale private aktører. Det er mange "eksperter" som mener mangt og meget og prøver å tjene penger på det, men jeg ville vært skepsisk siden man ikke vet hvilke kvalifikasjoner slike folk har. 

Jeg ville heller søkt hjelp hos helsevesenet. 

Anonymkode: 7e746...b9d

Ser den, det er mange som vil selge ting til desperate småbarnsforeldre 😅 Det er bare det at helsesykepleieren vi har gått til ikke har så mye nyttig å si om det egentlig. Hun spør hvordan det går og så bare "åja ja, det kan være sånn. Dere må gjøre det som passer for dere". Ikke så veldig mye hjelp i.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi brukte Sovekarin til eldstemann. Hun er tidligere helsesøster, mener jeg. Var desperate og barnet begynte Å sove gjennom natten etterpå. Verdt pengene! Hyggelig dame. Ikke skrikekur men lærte å sovne selv ved at pappaen la ham. 

Takk for tips. Vi bytter på å legge her men dere fikk kanskje en hel oppskrift?

Skrevet

Har dere prøvd ALT? Min begynte å bli vrien rundt 8 måneder, og det ble mye stress og styr rundt legging. Til slutt gav jeg blaffen i alt og tenkte at barnet blir trøtt når han blir trøtt. Noen ganger er det klokken 20.30 på kvelden, andre ganger er det 22.30. når han vil sove sent får jeg sove lenger på morgenen, ser det positive i alt. Når vi slutta å stresse med klokkeslett og alt det der gikk alt mye bedre. Vi er helt chill og han deltar i det vi gjør på kvelden. Når vi er chill og ikke stresser med legging virker det som søvnen tar han til slutt, fordi ingen kjemper mot den. I kveld danset jeg med han i stuen fra 21-22 i armene til musikk. Plutselig begynte han å gjespe masse og sånn er det alltid. Han blir trøtt og soveklar når han blir det, tror feilen mange gjør er at de er besatt av klokkeslett. Ikke sikkert du er det. Og kan hende mitt råd er verdiløst. Bare deler vår erfaring. Barnet vårt sovner når han selv vil og om så klokken bikker midnatt noen ganger så er det greit. Lar han finne søvnen selv når han er klar, blir jo bare ørten oppvåkninger hvis man tvinger han i seng før han er trøtt. Sover 2-3 timer på dagtid også, spredt ut på 2-3 blunder og får sine 15 anbefalte timer. 

Anonymkode: 3e337...3c8

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste råd:

Det går over 

En dag vil denne (legge)tiden nesten være glemt☺️

Hilsen ei tidligere sliten mor som trodde hun skulle klikke i månedsvis, men som allerede nesten har glemt følelsen 3 og 5 år senere😇

Anonymkode: 1791a...79a

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis han finner ro i deres seng så hadde jeg latt han sove der. Jeg hadde mye styr med legging av mine tvillinger og var helt på felgen. Lot de til slutt sove i min seng og på madrass på gulvet (de byttet på annenhver natt) og da ble leggingen en lek.

Anonymkode: c771a...0a9

Skrevet

Jeg vil bare legge til:

Frem til vi begynte å legge i vår seng, måtte jenta vår bysses lenge og vel før man kunne legge henne ned i sprinkelsengen forsiktig, forsiktig som en liten, udetonert bombe. 

Etter at vi begynte å legge i vår seng, så pusser vi tenner, leser bok og så tar hun smokken og legger seg ned selv. For oss, ble altså både selve leggingen og sovingen utrolig mye bedre av dette.

Vi tenker som så at hvis hun først lærer seg å finne søvnen selv, samt å sove gjennom natten, så blir det enklere å få henne over i egen seng på eget rom etterhvert. Dette kan selvfølgelig vise seg å slå tilbake på oss, men nå har vi i hvert fall kjøpt en gjesteseng til rommet hennes, sånn at vi uansett kan sikre at minst én forelder sover godt hver natt, om enn ikke sammen for en periode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, kan se hvordan det på en måte er en befrielse å bare akseptere at det er vanskelig og at det kanskje blir vanskelig uansett hvilke anbefalte tiltak man gjør😅 Vi er så slitne og leie, men mannen min vil gjerne ha henne i egen seng. Han er vel redd for at det blir vanskeligere å venne av med det igjen.

Ser den, det er mange som vil selge ting til desperate småbarnsforeldre 😅 Det er bare det at helsesykepleieren vi har gått til ikke har så mye nyttig å si om det egentlig. Hun spør hvordan det går og så bare "åja ja, det kan være sånn. Dere må gjøre det som passer for dere". Ikke så veldig mye hjelp i.

Takk for tips. Vi bytter på å legge her men dere fikk kanskje en hel oppskrift?

Ja. Vi kuttet nattamming samtidig og pappaen la uten amming, byssing eller annet. Sang to sanger også var det natta. Pappaen gikk også inn ved oppvåkninger første uka og roet ham. Etter det sov han gjennom. Var helt magisk!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...