Gå til innhold

Lån til oppussing/renovering av hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier et gammelt hus som sårt trenger omfattende renovering. Det er mye som må gjøres. Taksten er ikke så høy på huset og har fortsatt endel lån på det. 

Hvordan får man fram for å få pusset opp såpass mye når man trenger lån for å gjøre det,om det i det hele tatt går an? Har ikke sjans å spare opp de summene selv. 

Min første tanke var at jeg må begynne med ett og ett rom for å prøve å øke taksten sakte men sikkert sånn at jeg får lån til å ta resten,men dette virker så "uoverkommelig". 

Regner ikke med man kan låne mer enn 85% av det taksten er på? Da kan jeg maks få lånt 100 000,- og det rekker ikke langt her dessverre. 

Noen som har noen lure tips til meg? Skal selvfølgelig ta kontakt med banken for å høre med de,men greit å ha satt seg litt inn i ting først...

Anonymkode: ed11f...da6

Skrevet

Fokuser på det som trengs av renovering på utsiden, da lekkasjer osv. kan bli veldig dyrt å fikse senere. Oppussing er jo som regel overfladisk, en del kan gjøres selv. Du får prøve å øke lånet mest mulig, kanskje du kan kutte noen utgifter?

Anonymkode: 2cfe8...21f

• Liker 1
Skrevet

Om du tror renoveringen vil kunne øke taksten tilsvarende, så kunne det vært en mulighet å ta forbrukslån først, og så bake det inn i boliglånet når du får ny takst. Men det er en risiko selvfølgelig, og kan bli dyrt...

Anonymkode: b656c...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du tror renoveringen vil kunne øke taksten tilsvarende, så kunne det vært en mulighet å ta forbrukslån først, og så bake det inn i boliglånet når du får ny takst. Men det er en risiko selvfølgelig, og kan bli dyrt...

Det har jeg ikke tenkt på,skal undersøke det nærmere!

Takk for tips 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke gjør dette, det er en VELDIG stor risiko. Og er veldig ofte starten på ett økonomisk mareritt. Tenk på at du skal ha ett liv etter renoveringen og. 

Ta heller kontakt med banken og forhør deg om mulighetene for byggelån. Det er også dyrt, men ha mye strengere krav for å få det godkjent. Snakk heller med flere banker og se hvilke muligheter du får fra noen som faktisk tar hensyn til at du ska kunne betjene dette.

Hvis du ikke får byggelån bør du ta rom for rom, men begynne med de rommene som gir størst verdiøkning slik at du frigjør eventuell kapital til nye rom. 

MEN du får ikke igjen krone for krone når du renoverer. Ut fra HI kan det kanskje virke som du ikke helt har den kapitalen som skal til for å kunne gjennomføre en omfattende renovering. 

Anonymkode: e5331...d9d

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet

Begynn med bad,få ny verdivurdering, lån mere penger puss opp noe annet som gir god utbytte på en ny verditakst .

Skrevet

Jeg lånte maks på eiendommen for 3 år siden,satte det i fond og har nå tjent mye penger. Men det er vel for sent og gjøre det samme nå.

Anonymkode: 89e53...6bc

Skrevet

Skjønner egentlig ikke at det å pusse opp det du klarer litt og litt, få øket takst og etterhvert få lån til de dyrere og større prosjekter er så uoverkommelig. Er det uoverkommelig er vel oppussing totalt sett uoverkommelig. 

Jeg hadde begynt med alt det jeg kunne klare litt og litt uten lån. Male rom og nye gulv er ikke så dyrt, men utgjør stor forskjell. Gjøre bolig mer tiltalende i hage og ellers trenger ikke koste mye. Bad og kjøkken er dyrt, men å stå på og gjøre mye med lite har også mye å si, og er det uoverkommelig, da er det vel uoverkommelig uansett? Eller tenkte du å låne til å få noen til å gjøre all jobb for deg? Det blir svindyrt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Trolltunge skrev (36 minutter siden):

Svar i feil tråd...

Endret av forkjølajente
Skrevet
Trolltunge skrev (37 minutter siden):

Skjønner egentlig ikke at det å pusse opp det du klarer litt og litt, få øket takst og etterhvert få lån til de dyrere og større prosjekter er så uoverkommelig. Er det uoverkommelig er vel oppussing totalt sett uoverkommelig. 

Jeg hadde begynt med alt det jeg kunne klare litt og litt uten lån. Male rom og nye gulv er ikke så dyrt, men utgjør stor forskjell. Gjøre bolig mer tiltalende i hage og ellers trenger ikke koste mye. Bad og kjøkken er dyrt, men å stå på og gjøre mye med lite har også mye å si, og er det uoverkommelig, da er det vel uoverkommelig uansett? Eller tenkte du å låne til å få noen til å gjøre all jobb for deg? Det blir svindyrt.

Ja, skjønner at det virker litt rart 😅Greia er at i vinter har endel av kjellern nesten rast sammen pga vannlekkasje i rørene fra fyrkjelen. Så det _må_ fikses først og ikke noe jeg kan gjøre selv.

Så har nesten ikke varme i verken kjeller eller 1.etasje,3.etasje er det varmepumpe og peisovn så der går det greit uten radiatorer.

Har også en garasje i samme del/ende av kjellern som må rives pga farlig  dårlig stand.  

Driver å sjekker byggelån nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, skjønner at det virker litt rart 😅Greia er at i vinter har endel av kjellern nesten rast sammen pga vannlekkasje i rørene fra fyrkjelen. Så det _må_ fikses først og ikke noe jeg kan gjøre selv.

Så har nesten ikke varme i verken kjeller eller 1.etasje,3.etasje er det varmepumpe og peisovn så der går det greit uten radiatorer.

Har også en garasje i samme del/ende av kjellern som må rives pga farlig  dårlig stand.  

Driver å sjekker byggelån nå. 

Er ikke det forsikringssak?

Skrevet

Hvis du ikke har makset lånet æså kan du nok få mer. Vi fikk ca 1,4 for å totalrenovere utsiden. Innsiden tar vi litt etter litt. Utsiden og bad er det viktigste, resten er bare kosmetisk, man kan bo stygt så lenge det er trygt.

Anonymkode: 515f3...963

Skrevet

Du må vel nesten lære deg å pusse opp selv. Vannvittig dyrt om en skal leie inn folk til den minste oppgave. Utsiden og evt bytte vinduer er en grei affære å gjøre selv.

Anonymkode: 8cf4a...cf8

Skrevet

Alle kan faktisk ikke pusse opp selv- vi er mange med et bredt utvalg tommeltotter. Det tar også fryktelig lang tid å gjøre ting når man er ufaglært, og man kan ikke alle de lure triksene både for å få det fint og jobbe effektivt som en faglært kan. Og du øker ikke taksten med en halvdårlig oppussing, det er iallfall utopisk å tro. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må vel nesten lære deg å pusse opp selv. Vannvittig dyrt om en skal leie inn folk til den minste oppgave. Utsiden og evt bytte vinduer er en grei affære å gjøre selv.

Anonymkode: 8cf4a...cf8

Trådens dummeste svar 🙄

Takk til alle andre 🙂

• Liker 2
Skrevet

Stemmer for å pusse opp mest mulig selv. Men tenker også på husbanken om de kan bistå? Skal ikke si med sikkerhet at dere kommer inn under men verdt å undersøke Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken

Anonymkode: 5ab4c...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 20.29):

Jeg eier et gammelt hus som sårt trenger omfattende renovering. Det er mye som må gjøres. Taksten er ikke så høy på huset og har fortsatt endel lån på det. 

Hvordan får man fram for å få pusset opp såpass mye når man trenger lån for å gjøre det,om det i det hele tatt går an? Har ikke sjans å spare opp de summene selv. 

Min første tanke var at jeg må begynne med ett og ett rom for å prøve å øke taksten sakte men sikkert sånn at jeg får lån til å ta resten,men dette virker så "uoverkommelig". 

Regner ikke med man kan låne mer enn 85% av det taksten er på? Da kan jeg maks få lånt 100 000,- og det rekker ikke langt her dessverre. 

Noen som har noen lure tips til meg? Skal selvfølgelig ta kontakt med banken for å høre med de,men greit å ha satt seg litt inn i ting først...

Vi lånte på fremtidig verdi. Hadde takst på 1,5 mill - antatt takst etter renovering var anntatt 4,5 mill, så lånte vi 75% på det beløpet

Anonymkode: 4220c...2dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...