AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Jeg har møtt en fantastisk mann som er kristen. Han dømmer ikke andre, drikker alkohol og er ikke noen mørkemann på noen som helst måte. Han er opptatt av å hjelpe meg med matlaging og husarbeid og mener at man må gi og ta i et forhold og hjelpe hverandre. Jeg har aldri blitt så fint behandlet av noen tidligere kjærester. Han er omtenksom og når vi ikke er sammen passer han på å melde meg både før jobb og i lunsjen sin.. og etter jobb. Han glemmer det aldri ☺️ Han er raus med kjærlighetserklæringer og det er jo ikke jeg vant med fra før tidligere dating. Da har jo alt handlet om å spille spill og menn man må analysere for å vite om de er interessert eller ikke. Han her lar meg ikke lure eller tvile på noe. Blir han opptatt noen timer gir han beskjed om det på forhånd så jeg slipper å lure. Men likevel, jeg er ikke troende, hvertfall tvilende, så jeg lurer jo på om noen andre har erfaringer med å være kjæreste med kristne. Han ber til Gud innimellom, det vet jeg. Og mener Gud har en mening med det meste. Det er egentlig kun der jeg merker forskjell på oss. Noen med erfaringer? Anonymkode: 83a75...764
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Trenger ikke å være noe galt å tro på Gud. Noen kaller det Gud og andre kaller det energier eller det gode. Kjært barn har mange navn. Det viktige for min del hadde vært å få kartlagt hva han mener om oppdragelse, likekjønnet ekteskap osv. Folk kan være veldig hyggelige og allikevel være for konverteringsterapi og mene at ekteskap er en pakt mellom mann og kvinne. Det er noe jeg ikke ville ha bragt et barn inn i. Det viktigste er hva du tenker og er han en bra fyr så er det ikke noe galt i å ha en tro. Anonymkode: 417aa...b49 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Jeg finnes ikke religiøs, og er nok mere agnostisk ateist. Jeg har ingen problemer med å innlede forhold med religiøse personer, men grensen for meg går ved hvor praktiserende de er, og i hvor stor grad det forventes at jeg skal ta del av det. Jeg kan gjerne ha noen religiøse gjenstander eller dekorasjoner hjemme, jeg går gjerne i kirken en gang i blant, og jeg kunne gjerne gått med et smykke med et kors, for eksempel om det var gave fra partner. Men jeg orker ikke å la livet bli styrt eller påvirket nevneverdig av en gud som jeg ikke tror på. Blir vi ikke enige om det, så har det ingen fremtid. Ellers så kan jeg fint planlegge resten av livet med noen som er religiøs. Så lenge vi begge respekterer hverandres tro, så er jeg optimistisk. Anonymkode: a6909...c21 3
Chailatte Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 (endret) Alt det du nevner handler vel om at han er en omsorgsfull og god person. Det finnes gode og omsorgsfulle kristne, og det finnes kristne som virkelig ikke forstår begrepet nestekjærlighet og er forferdelige mennesker. Det du beskriver er et menneske som er glad i deg, uavhengig av hans religiøse ståsted. Dersom du føler deg trygg og elsket og elsker ham tilbake så kjør på, men er nok greit å ta en livssynsprat før det blir for seriøst, om ikke bare for å kartlegge hverandres syn på feks oppdragelse. Jeg som verken er døpt eller konfirmert, vil ikke ha et kirkelig bryllup eller at mitt framtidige barn skal døpes (barnet kan velge religion og livssyn selv når det er gammelt nok til å ta slike avgjørelser). Ikke fordi jeg har noe i mot religion, men fordi jeg ikke tilhører kristendommen og det blir feil for meg. Slike ting kan være viktig å få på bordet og komme til enighet om. Som AB over her er jeg og agnostiker, og respekterer alle mennesker på tvers av kulturer og religioner, men det er ikke noe jeg selv vil ta aktiv del i ene og alene - men jeg kunne gått i kirken ved høytider og liknende for partners skyld. Endret 6. februar 2022 av Chailatte 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Han høres ikke ut som konservativ. Men mer som det vi kaller for "kirkelig religiøs" dvs. at man kaller seg kristen uten å leve etter det å være kristen. Anonymkode: 1f454...de7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 Hva om dere får barn sammen? Tror det er der hvor forskjeller potensielt kan få størst betydning, avhengig av hvordan dere tenker rundt barneoppdragelse. Ville tatt en prat rundt «de virkelig store tingene i livet» - for å finne ut så tidlig som mulig hva som er viktig for dere begge på de områdene. Kanskje går det superfint, kanskje er dere ikke kompatible. Anonymkode: 6b313...12f 5
K.B. Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Hva er ditt forhold til religion da? Du trenger ikke være mørkemann for at religion gir deg ideer som ikke sporer virkeligheten, du nevner det jo blant annet selv: "Og mener Gud har en mening med det meste." Hvordan forklarer dette kreft hos små barn, sultkatastrofer osv.. Jeg ville tatt diskusjonen om de emnene som kan være kilder til uoverensstemmelse med en gang, sånn at du kan gjøre et informert valg. 1
Kvalitet Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 Hvordan praktiserer han kristendommen? Går han på møter/i kirken ukentlig? Har han omgangskrets som ikke er kristne? Hvordan er forventningene til han fra familien? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #9 Skrevet 6. februar 2022 Ts her: Han har barn fra tidligere og det samme har jeg. Mine er ikke kristent oppdratt men han respekterer det. Han respekterer også at jeg har levd som samboer i 16 år uten å være gift. For han derimot, er det viktig at et forhold ender med giftermål. Det er jeg ikke imot for såvidt. I mitt forrige forhold var det samboer som overhodet ikke var interessert i å gifte seg. Han går ikke i noen ukentlige møtet noen steder, er vel heller det man kaller personlig kristen. Kan drikke alkohol og gå ut og ha det gøy. Jeg merker det mest på at han har høy moral og verdier i livet. Og så har han fortalt meg at han ber for ting men jeg har aldri sett han gjøre det .. Anonymkode: 83a75...764
K.B. Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her: Han har barn fra tidligere og det samme har jeg. Mine er ikke kristent oppdratt men han respekterer det. Han respekterer også at jeg har levd som samboer i 16 år uten å være gift. For han derimot, er det viktig at et forhold ender med giftermål. Det er jeg ikke imot for såvidt. I mitt forrige forhold var det samboer som overhodet ikke var interessert i å gifte seg. Han går ikke i noen ukentlige møtet noen steder, er vel heller det man kaller personlig kristen. Kan drikke alkohol og gå ut og ha det gøy. Jeg merker det mest på at han har høy moral og verdier i livet. Og så har han fortalt meg at han ber for ting men jeg har aldri sett han gjøre det .. Anonymkode: 83a75...764 Jeg ville pirket mer i denne "høye moralen" jeg, det er jo der de mindre sjarmerende trekkene pleier å ligge... 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #11 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts her: Han har barn fra tidligere og det samme har jeg. Mine er ikke kristent oppdratt men han respekterer det. Han respekterer også at jeg har levd som samboer i 16 år uten å være gift. For han derimot, er det viktig at et forhold ender med giftermål. Det er jeg ikke imot for såvidt. I mitt forrige forhold var det samboer som overhodet ikke var interessert i å gifte seg. Han går ikke i noen ukentlige møtet noen steder, er vel heller det man kaller personlig kristen. Kan drikke alkohol og gå ut og ha det gøy. Jeg merker det mest på at han har høy moral og verdier i livet. Og så har han fortalt meg at han ber for ting men jeg har aldri sett han gjøre det .. Anonymkode: 83a75...764 Uthevet noen punkter jeg tenker er bra. Han har selv vært i et forhold og har barn, og vurderer å gifte seg igjen, da er han ikke blant de mest konservative som mener gjengifte er galt. Han respekterer ddg og ser ikke ned på deg for det om du har "levd i synd"(🙄) tidligere, det er bra. Han går ikke fast i noen menighet eller organisert møtevirksomhet, det er bra. Det er så lett for at folk blir påvirket av forkynnelse, som de tror kommer fra gud men som ofte er mest talerens egen tolkning og eget syn på ting. Ville også gravd litt i hva som ligger i høy moral og verdisyn. Er det først og fremst for rettesnor for hans eget liv eller er han fordømmende mot andre som ikke lever etter det samme? Anonymkode: f11c2...94e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 K.B. skrev (1 time siden): Hva er ditt forhold til religion da? Du trenger ikke være mørkemann for at religion gir deg ideer som ikke sporer virkeligheten, du nevner det jo blant annet selv: "Og mener Gud har en mening med det meste." Hvordan forklarer dette kreft hos små barn, sultkatastrofer osv.. Jeg ville tatt diskusjonen om de emnene som kan være kilder til uoverensstemmelse med en gang, sånn at du kan gjøre et informert valg. Ja enig, det siterte er et rødt flagg. Har full forståelse for at folk har behov for at ting skal gi mening, at ikke allslags dritt skjer med gode folk. Men sånn er det, noen drittfolk har bare flaks i livet og noen gode snille folk har bare uflaks. Det er aldri noen mening i at små barn får kreft og dør. Det er IKKE for at mor og far skal lære noe dypt om seg selv og troen sin, what doesn't kill you makes you stronger, lære å stole på gud, blabla. Om det er guds vilje, så er jo gud en drittsekk da. Og om han svarer noen sine bønner og ikke andres, hvorfor det? Hva er meningen i det? Anonymkode: f11c2...94e
K.B. Skrevet 6. februar 2022 #13 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja enig, det siterte er et rødt flagg. Har full forståelse for at folk har behov for at ting skal gi mening, at ikke allslags dritt skjer med gode folk. Men sånn er det, noen drittfolk har bare flaks i livet og noen gode snille folk har bare uflaks. Det er aldri noen mening i at små barn får kreft og dør. Det er IKKE for at mor og far skal lære noe dypt om seg selv og troen sin, what doesn't kill you makes you stronger, lære å stole på gud, blabla. Om det er guds vilje, så er jo gud en drittsekk da. Og om han svarer noen sine bønner og ikke andres, hvorfor det? Hva er meningen i det? Anonymkode: f11c2...94e Ja, hvis man følger kristne sin egen logikk, så er jo gud en psykopat, det er vanskelig å forstå det på noen annen måte. Men jeg tenker jo et de fleste religiøse ikke har tenkt så langt, det er sjelden der fokuset er.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 K.B. skrev (8 minutter siden): Ja, hvis man følger kristne sin egen logikk, så er jo gud en psykopat, det er vanskelig å forstå det på noen annen måte. Men jeg tenker jo et de fleste religiøse ikke har tenkt så langt, det er sjelden der fokuset er. Det er ikke lenger vanlig å si "det er en mening med alt" når folk dør. Det regnes som veldig ufint å tvinge folk til å se mening i tunge stunder, og er allment kjent at det er viktig å få sørge og evt rase. Merkelig at du tror en ikke diskuterer hverken logikk eller psykologi i kristne kretser. Anonymkode: a83c8...053
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #15 Skrevet 6. februar 2022 Jeg hadde ikke kunne vært sammen med noen som mener homofili og abort er galt. Anonymkode: a1452...b16
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #16 Skrevet 6. februar 2022 Ts igjen. Takker for mange fine tanker og svar. Han respekterer andre mennesker og hvordan de lever livet sitt. Det er ikke slik at Bibelen skal følges slavisk. Jeg stusser selv på dette med at Gud har en mening med alt for der er jeg overhodet ikke enig. Han sier han ikke forstår alt selv men er overbevist om at alt som skjer i hans eget liv er det en mening bak. Ellers lever han som oss andre. Dette med høy moral legger han mest på seg selv: Han er opptatt av å være ærlig og at vi aldri skal fortelle en løgn til hverandre. Han er opptatt av at vi skal kunne stole på hverandre. Han er opptatt av å ta vare andre og har en jobb hvor han har ansvaret for mange. Han er opptatt av å hjelpe meg når jeg har problemer eller er sliten. Han jobber MYE da han er opptatt av å gi barna et godt liv. Egentlig har han bare gode verdier men jeg er så redd kristendommen skal komme imellom oss senere. Anonymkode: 83a75...764 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #17 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts igjen. Takker for mange fine tanker og svar. Han respekterer andre mennesker og hvordan de lever livet sitt. Det er ikke slik at Bibelen skal følges slavisk. Jeg stusser selv på dette med at Gud har en mening med alt for der er jeg overhodet ikke enig. Han sier han ikke forstår alt selv men er overbevist om at alt som skjer i hans eget liv er det en mening bak. Ellers lever han som oss andre. Dette med høy moral legger han mest på seg selv: Han er opptatt av å være ærlig og at vi aldri skal fortelle en løgn til hverandre. Han er opptatt av at vi skal kunne stole på hverandre. Han er opptatt av å ta vare andre og har en jobb hvor han har ansvaret for mange. Han er opptatt av å hjelpe meg når jeg har problemer eller er sliten. Han jobber MYE da han er opptatt av å gi barna et godt liv. Egentlig har han bare gode verdier men jeg er så redd kristendommen skal komme imellom oss senere. Anonymkode: 83a75...764 Høres for meg ut som at du har en drømmemann. Fins alt for mange drittfolk man hører om her på kg 😅 Anonymkode: 063c5...1c9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #18 Skrevet 6. februar 2022 Jeg ville holdt meg langt unna... Anonymkode: 6d3f5...216
Kvalitet Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville holdt meg langt unna... Anonymkode: 6d3f5...216 Utfra det ts beskriver virker det ikke som noen grunn til å holde seg langt unna. Endret 6. februar 2022 av Kvalitet 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #20 Skrevet 6. februar 2022 Det går fint dersom dere er åpne med hverandre underveis, og ingen av dere er fanatiske. Lykke til! Anonymkode: e5fe6...b30 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå