AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Mtp bilkjøring og hund, bruker alle alltid hundebur under bilkjøring, eller er godkjent bilsele til hund innafor? Anonymkode: 394e4...e45
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Jeg bruker begge deler, sele i den ene og bur i den andre bilen. Anonymkode: 1f7e9...c77 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 hunder skal være i bur enten det er hjemme eller i bil. Anonymkode: b0ab0...db4
grinchigrinch Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Vi bruker bur da det føles tryggest. Buret er mykt og festes med sele.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Norja skrev (1 minutt siden): Vi bruker bur da det føles tryggest. Buret er mykt og festes med sele. Hvilket bur er det? Er det godkjent mtp at det er kollisjonssikkert? Anonymkode: 394e4...e45
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 Beklager, håper det er greit at jeg kommer med en digresjon! Har et annet spørsmål til dere med erfaring med sele. Vi har en hund som blir fryktelig bilsyk. På lange kjøreturer bruker vi ofte to timer bare på å stoppe og lufte en klynkende hund med diaré. Dette gjør at han ikke får ro i buret, og han er litt satt ut noen dager etter en lang biltur. Vi vurderer nå å prøve sele, men finner ikke svar på om dette kan gjøre bilsyken og nervene bedre eller verre. Dyrlegen visste heller ikke. Hunden kan ikke ta medisin, så vi håper å finne et alternativ til eller i buret, for slik kan han ikke ha det, stakkars. Anonymkode: fd601...7cb
venus24 Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hunder skal være i bur enten det er hjemme eller i bil. Anonymkode: b0ab0...db4 Ingen grunn til at hunder «skal» være i bur, spesielt ikke hjemme. 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mtp bilkjøring og hund, bruker alle alltid hundebur under bilkjøring, eller er godkjent bilsele til hund innafor? Anonymkode: 394e4...e45 Det finnes ingenting på markedet som er godkjent til hund. Selv om mange tror det når det skrives om det både mtp bur og sele. Fakta er at hund går inn under lastsikring. Det betyr bare at du må sikre hunden godt nok, slik at den er sikret 100% framover og 50% mot sidene. Anonymkode: 2c29b...c13 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #9 Skrevet 6. februar 2022 Min hund surret seg enten inn i bilbeltet eller ålte seg ut av selen, selv om den var «godkjent», så her ble det bilbur. Anonymkode: 3501c...ece
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 Kollisjonstestet bilbur. Sele/belte beskytter sjåfør fra å få en flygende hund i bakhodet under en kræsj, men den beskytter ikke hunden fra flyvende prosjektiler eller å bli slengt inn i sidevinduet og tak spesielt godt. Anonymkode: 6ad72...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #11 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Beklager, håper det er greit at jeg kommer med en digresjon! Har et annet spørsmål til dere med erfaring med sele. Vi har en hund som blir fryktelig bilsyk. På lange kjøreturer bruker vi ofte to timer bare på å stoppe og lufte en klynkende hund med diaré. Dette gjør at han ikke får ro i buret, og han er litt satt ut noen dager etter en lang biltur. Vi vurderer nå å prøve sele, men finner ikke svar på om dette kan gjøre bilsyken og nervene bedre eller verre. Dyrlegen visste heller ikke. Hunden kan ikke ta medisin, så vi håper å finne et alternativ til eller i buret, for slik kan han ikke ha det, stakkars. Anonymkode: fd601...7cb Hvorfor kan ikke hunden ta medisin? Jeg hadde prøvd belte forresten, vi har belte i ene bilen og bur i den andre. Bruker mest den store bilen med bur, men greit å ha et alternativ. Anonymkode: b1ed7...177
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 Til deg med den bilsyke hunden: jeg ville forsøkt sele. Det vil være verdt forsøket uansett om det funker eller ikke, for da vet dere i alle fall om det går an. Jeg har kun hatt store hunder opp gjennom. Jeg har brukt bur i noen av bilene og hatt hunden løs bak lastegitter i noen av de andre bilene vi har hatt. De bilene hvor hunden har vært "løs" har hatt bagasjerom som ikke er av de største, slik at bur ville vært mer til ulempe enn til nytte. I tillegg har vi fjernet absolutt alle løse gjenstander, med unntak av teppe eller pute til hunden. Anonymkode: c30cb...86f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #13 Skrevet 6. februar 2022 Jeg vet mange mener man må ha dyrt og kollisjonssikkert bur. Men det er ikke alle biler som har plass. Jeg tenker det kommer an på hvor mye man kjører. Kjører man daglig/flere ganger i uken, på fjellet, i alt slags vær og føre, så er det nok lurt med et slikt bur. Men kjører man en gang i ny og ne, så er det jo ikke like stor fare å krasje som når man kjører hver dag. Det kan skje, men samtidig det er jo stort sett uflaks. Det viktigste er uansett å sikre hunden. Enten det er i sele (så lenge den ikke kommer seg ut) eller bur. Buret bør festes slik at dersom man krasjer, så flyr ikke buret vegg i mellom. Og ellers bør man sikre alt. Ikke la ting ligge løst i bilen, matvarer osv. Og ikke gi hunden bein eller leke som kan sette seg i halsen om man bråbremser! Anonymkode: b50e6...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #14 Skrevet 6. februar 2022 Hvis den må sitte i baksetet tar jeg setebeltet gjennom selen på hunden (altså på ryggen) og fester setebeltet på vanlig måte. Anonymkode: b73a0...3b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå