AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Vår 1,5 år gamle finske lapphund maser noe voldsomt i møte med andre hunder eller passering. Han piper og vil leke, det er aldri snakk om bjeffing. Tilsvarende problem har vi om vi skal stå å prate med noen som har hund, da piper han så høyt at det er vanskelig å holde en samtale gående. Konkrete tips til hvordan vi kan håndtere begge disse situasjonene? Anonymkode: 4e6f8...4ce
Tabris Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Jeg vet ikke om dere gjør det, men jeg ville startet med å ikke la ham hilse på fremmede hunder i bånd. Deretter ville jeg hatt så stor avstand til de som passerte at deres hund klarer å slappe av og ikke reagere også f.eks kastet godbiter på bakken til de har passert og deres hund har glemt dem. Evt trene mer systematisk (motbetinging: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf Ang. det å være nær andre hunder og være rolig så ville jeg trent på det. Avtal treningsopplegg med noen dere kjenner som har hund. Start med å sitte såpass langt fra hverandre at din hund klarer å slappe litt av. Ha gjerne godbitsøk. Når hunden din er helt avslappet og ikke bryr seg om den andre hunden så kan dere gått litt nærmere. Ikke så nær at han stresser seg masse opp, men bare såpass at han blir litt mer bevisst på at hunden er der. Dere kan gjerne etterhvert også gå parallellturer - enten gå ved siden av hverandre eller dere gå bakerst. Gå med så stor avstand til hverandre at begge hundene klarer å slappe av, snuse osv og ikke fokusere bare på den andre hunden. Gå gradvis nærmere. Ikke la hundene hilse på hverandre eller leke, det øker bare forventningene igjen og kan dermed ødelegge treningen du har gjort. Dette kan ta tid og er nok ikke gjort på èn treningsøkt. Når din hund er avslappet nær en hund uten å få hilse så starter du treningsopplegget med ny hund osv. Hvis du havner i situasjonen før du får trent ordentlig så kan du kaste godbiter på bakken om han klarer å spise. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå