Gå til innhold

God oppskrift på baguetter og scones?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker også bare de ingrediensene til baguetter. Brød smaker vel generelt ikke spesielt mye, det er jo pålegget som teller.

Og så min favoritt-sconesoppskrift. Tar med en oppskrift på grove scones også. :) Og for litt variasjon kan du finne disse i dagboken min:

Eple/aprikos scones, Scones med fetaost, oliven og soltørkede tomater og Blåbærscones med vanilje-sitronsmør

Hvitløkscones og ost-/sennepscones

Baguetter (8 stk)

50 g gjær

½ liter vann

1 ss salt

700 g hvetemel

Løs opp gjæren i lunkent vann. Obs: all væsken skal være lunken. Bland hvetemel og salt. Tilsett den oppløste gjæren og resten av væsken. Elt deigen til den slipper bollen. Ta deigen ut og vask og tørk bollen. Dryss litt mel i bunnen og legg deigen tilbake. Sett deigen til heving på et lunt sted, gjerne dekket av et fuktig klede. La deigen heve til dobbelt størrelse. Elt deigen godt og del den i 8 like store emner. Trill hvert emne ut til en liten pølse. La «pølsene» få hvile noen minutter før de trilles ut litt lengre og tynnere. Gjør dette helt til pølsene har fått riktig lengde tilpasset stekeplaten. Smør stekeplaten og legg pølsene på med god avstand. Dekk med et fuktig klede. Etter at de er hevet til dobbelt størrelse, pensles de med kaldt vann og settes på nederste rille i ovnen.

Stek brødene i 2-3 minutter på 250 °C. Ta platen ut og pensle brødene på nytt. Sett platen inn i ovnen og stek videre i 2 minutter. Etter dette, ta platen ut og pensle brødene igjen med kaldt vann. Sett platen på midterste rille og stek brødene ytterligere i 4-6 minutter, til overflaten er blitt gyllenbrun og krakelert. Ta brødene ut, pensle dem med vann og legg dem til avkjøling uten å dekke dem til.

Scones (ca 12 stk)

350 g hvetemel

3 ts bakepulver

6 ss sukker

½ ts salt

100 g kaldt smør

1 ½ dl melk

1 egg

1 dl korinter eller rosiner (jeg pleier å sløyfe dette)

Bland sammen det tørre og smuldre inn smøret. Tilsett melk og egg. Rør deigen sammen og tilsett korinter/rosiner. Kjevle ut deigen til en rundt leiv ca 2 cm tykk. Stikk ut rundinger med et glass og legg på stekebrett. Stek på nederste rille ved 200 grader i 14-20 minutter.

Grove scones

2 dl hvetemel

2 dl sammalt hvete, grov

1 ts salt

4 ts bakepulver

100 g margarin/smør

ca 3 dl sur melk

Bland alt det tørre.

Smelt margarinen og rør den inn sammen med melken til en smidig deig.

Del deigen i to og klapp ut to tykke runde kaker.

Skjær et dypt kors i kakene og stek dem midt i oven på 225 grader i ca 15 minutter til de er gylne og gjennomstekt.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste baguettene jeg lager er etter oppskrift fra Andreas Viestads matspalte i Dagbladet. Han har fått oppskriften fra Åpent Bakeri. Jeg bruker versjonen med starter-deig. Jeg lar starteren stå på kjøkkenbenken om dagen mens jeg er på jobb (9-10 timer)

Jeg lager åtte brød av deigen og steker 3+3+2 om gangen på 225 grader til jeg ser at de er fine og brune på toppen. Ikke juks med knaingen. Det er viktig å kna lenge.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/09/06/377741.html

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...