Gå til innhold

Furadantin og perifer nevropati

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har brukt Furadantin i 3 dager. Jeg har fått en 7 dagers kur.

På dag 2 så begynte jeg å få stikkinger i hender og føtter og litt ustrålende smerter i underarmer og legger mot føttene.

Står på medisinen at den 'mindre vanlig' kan gi en bivirkning som heter perifer nevropati, som kan være alvorlig og irreversibelt, og at man kontakte lege straks om man opplever brenning, stikkinger eller nummenhet i ekstremitetene.

Snakket med lege på Oslo legevakt, men hun hadde ikke hørt om bivirkninge. Det er visst ikke så kjent.

Det samme gjelder visst Ciprofloxacin. De kan begge forårsake nerveskade og gi irreversibel perifer nevropati. Er ikke kjent med den presise mekanismen. Dersom man får det er det anbefalt å seponere medisinen umiddelbart.

Det er også litt usannsynlig at den vil hjelpe meg da jeg brukte det samme for 1 måned siden uten effekt.

Har fått påvist en bakterie i urinen som er reisistent mot alt annet de testet for enn Furadantin og Amoxicillin. Jeg har hatt straksallergi mot Apocillin (penicillin), så da turte de ikke gi meg amoxicillin.

Har noen av dere hatt perifer nevropati og kan fortelle om hvordan det kjennes ut for dere?

Det kjennes ikke ut som muskelsmerter og jeg er ikke så ekstremt følsom for symptomer at jeg innbiller meg dette. Det er helt klart noe nytt og unormalt (skal jo ikke kjenne sterke stikkinger og ilinger/strålende smerter i ekstremitetene).

Hva synes dere jeg bør gjøre?

Anonymkode: 63be5...2a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en telefonsamtale jeg hadde med lege på Oslo legevakt forresten. Hun sa at jeg får vel bare slutte om det ble veldig ille, men at det ikke hørtes ut som allergi som er det hun mente man må være bekymret for ved antibiotikabruk. Ellers så sa hun at at jeg skulle komme innom om jeg fikk symptomer på nyrebekkenbetennelse.

Jeg fikk kanskje inntrykk av at hun ikke hadde kjennskap til den bivirkningen vil jeg si. Utover det så synes jeg hun var flink og ga gode råd.

Den har intermediær resistens ovenfor Bactrim og er resistent ovenfor Trimetoprim og Selexid.

Anonymkode: 63be5...2a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...