Gå til innhold

Tror dere Norge kommer til å stenge ned igjen?

Thaila

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Gamle Smukka said:

Du understreker mitt poeng.

Det var meningen. Hva høsten bringer vet ingen, men det er ingenting i veien for at vi kan leve som normalt i store deler av dette året nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gamle Smukka skrev (5 minutter siden):

Det er selvsagt ikke ufarlig. Men ufarlig nok til at en kan gi gass. Jeg imøteser en fin sommer. 

Så får vi se hva høsten bringer.

Nei nei nei det tviler jeg 99 prosent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (Akkurat nå):

Det var meningen. Hva høsten bringer vet ingen, men det er ingenting i veien for at vi kan leve som normalt i store deler av dette året nå.

Her er vi aldeles enige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (44 minutter siden):

Folk vil fortsette å dø. Det er ikke unormalt at folk dør av sykdommer. 

Ingenting er ufarlig. Å stenge ned er heller ikke det. Pengene man bruker på tiltak vil også koste liv, da de ikke kan brukes på andre ting.

Altså, for noen uker siden var jeg uenig i alt du skrev og nå trykker jeg plutselig tommel opp på alle innlegg! Du har klatret over veggen din!😏

Ellers må folk huske på at gjennomsnittsalderen på de som dør er nesten like høy som normal gjennomsnittsalder folk dør på. Om det som tipper gamle svake over kanten er vanlig influensa eller covid er ikke så veldig farlig. Så lenge de ikke lider av det pustebesværet, det høres jævlig ut.

Men jeg tror folk ser for seg av 72 skolebarn i Sverige døde, og jeg tipper 98% var på pleiehjem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (1 time siden):

Absolutt. De er ikke kunnskapsleversndører, men kommer med anbefalinger som tydeligvis er politiserte og økonimibaserte. De vil f.eks ikke anbefale ffp3 masker fordi det er for dyrt. Deres agenda bør være å si om det fungerer eller ikke, så får heller andre vurdere kostnaden.

Jeg har ikke tro på at nedstengig er løsningen. Vi må leve med viruset, men vi bør heller se på tiltak som gjør at vi kan leve med det uten å risikere langskader av gjenntatte infeksjoner. Ulike fagmiljøer bør gå sammen for å finne gode tekniske løsninger. Installere luftrensere i offentlig rom og skoler, enkle blåse «alkoholtestere» for å oppdage smitte, ffp3 eller bedre masker rundt de mest sårbare på sykehus/sykehjem osv. Det er dette WHO anbefaler som veien videre.

Helt enig. Vi kan selvfølgelig ikke stenge helt  flere ganger. Vi må forbedre smittevernet over alt. Butikkene ble f.eks stengt i Oslo og Viken ifjor etter anbefaling av FHI. Helt unødvendig med store konsekvenser. Vi kunne hatt mer avstand , munnbind og helst masker av høy kvalitet og noen vektere til å passe på litt. Vi trenger ikke å hindre folk og møtes men hindre at viruset kan smitte. Det er ikke verre enn det. Men smitteverns eksperter gidder de ikke å høre på i Norge. De burde fokusere på bedre grunnleggende smittevern. Opplæring i rett munnbind bruk men et sterkt råd om å  heller bruke ordentlige masker. Luftrensere, utskifting av gamle ventilasjonsanlegg , lufting og slik du nevner. Det er veldig gode tiltak. De må også oppskalere test kapasitet ikke trappe ned men det er vanskelig når de først har sluppet smitten løs. WHO har klare men enkle råd. Fatter ikke at det kan være så vanskelig å følge... Nå skal de eksperimentere med folkehelsen selv om forskere finner svært alvorlige symptomer og skader med Long Covid og Post Covid. Barna fikk ikke en gang tilbud om vaksine før smitten var sluppet løs. BA1 ser ikke ut til å gi immunitet for BA2 og Delta er ikke borte. Snart kommer vel enda en variant. For hver gang man smittes øker vel risken for senvirkninger. Lurer på hva konsekvensene blir for folkehelsen på sikt. Det verste er at så lenge de ikke anerkjenner Long Covid så kommer ikke folk heller til å få nok hjelp. Trist. Men f. Eks i Finland er helseministeren ærlig om Long Covid og bekymret. Vår helseminister der i mot er totalt uegnet for jobben. Tviler på at Kjerkol har hørt om senvirkninger i det hele tatt. Hun er mest opptatt av fest og moro nå og trekke folk til utelivet i Oslo igjen.

Endret av J.E
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke vi stenger helt ned igjen, med mindre det kommer en ny variant som er vesentlig farligere. 

Men at vi kommer til å se ulike restriksjoner igjen til høsten? Absolutt. Det er deilig naivt å tro at vi skal bare få en runde omikron nå og så er det over. Viruset kommer til å være her for alltid. Muterer og smitter, igjen og igjen. Vaksinene hjelper i den grad at du ikke dør, men syk blir du åkke som. Infeksjon med tidligere varianter hjelper heller ikke en dritt mot den som er nå, det kommer sikkert til å fortsette på den måten. Folk blir syke, igjen og igjen. En influensa som smitter deg bare du ser litt lenge på en som er syk. Og siden samfunnet ikke fungerer hvis altfor mange ligger flate med feber samtidig, så hilser vi nok plutselig på meteren igjen. 

Dette blir gøy, dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (12 minutter siden):

Den studien blir kritisert av forskere . Men ja nedstengning har konsekvenser. Men trådstarter har spurt tror dere det blir stengt igjen ? Og det tror flere. Det blir det nok stengt for Norge nekter å innføre bedre grunnleggende smittevern og da går det som det går  dessverre. 

https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-kritiserer-nej-ny-analyse-kan-ikke-konkludere-at-nedlukninger-kun-har-reddet?fbclid=IwAR202cuwS76vGVoInorc3alUpbbs9fUSUVIMRdgmFzobU5E-kL-gcy_LOg4

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (4 timer siden):

Jeg klarer ikke å tro at at vi skal åpne og at det kommer til å holde seg åpent. Jeg tipper det blir økning i smitte og at de stenger igjen 🤷‍♀️

Hva tror dere? 

Bare hvis det kommer et nytt virus,men ellers ikke. De har ingen grunn til og holde nedstengt nå, og bør snarest fjerne munnbind og en meters kravet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, J.E said:

Den studien blir kritisert av forskere . Men ja nedstengning har konsekvenser. Men trådstarter har spurt tror dere det blir stengt igjen ? Og det tror flere. Det blir det nok stengt for Norge nekter å innføre bedre grunnleggende smittevern og da går det som det går  dessverre. 

https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-kritiserer-nej-ny-analyse-kan-ikke-konkludere-at-nedlukninger-kun-har-reddet?fbclid=IwAR202cuwS76vGVoInorc3alUpbbs9fUSUVIMRdgmFzobU5E-kL-gcy_LOg4

Det var svaret mitt til spørsmålet. Siden media nå endelig har fått ut fingeren, så blir det politisk vanskelig å ha enda en nedstenging

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
Betasuppe skrev (1 time siden):

Det var svaret mitt til spørsmålet. Siden media nå endelig har fått ut fingeren, så blir det politisk vanskelig å ha enda en nedstenging

I tillegg skal man ikke underslå effekten det har at politikerne selv går gjennom koronaen og er oppe i farta igjen etter 4-6 dager og plutselig har et nytt syn på tilstanden. Se på Raymond i Oslo, for eksempel. De har påvirkningskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke vi stenger helt ned igjen, med mindre det kommer en ny variant som er vesentlig farligere. 

Men at vi kommer til å se ulike restriksjoner igjen til høsten? Absolutt. Det er deilig naivt å tro at vi skal bare få en runde omikron nå og så er det over. Viruset kommer til å være her for alltid. Muterer og smitter, igjen og igjen. Vaksinene hjelper i den grad at du ikke dør, men syk blir du åkke som. Infeksjon med tidligere varianter hjelper heller ikke en dritt mot den som er nå, det kommer sikkert til å fortsette på den måten. Folk blir syke, igjen og igjen. En influensa som smitter deg bare du ser litt lenge på en som er syk. Og siden samfunnet ikke fungerer hvis altfor mange ligger flate med feber samtidig, så hilser vi nok plutselig på meteren igjen. 

Dette blir gøy, dere. 

Det blir stadig vanskeligere å innføre tiltak. Nå er opposisjonen på banen, det samme er media. Det er heller ikke noe poeng å innføre tiltak "ingen" vil følge. Frykten for viruset er nærmest borte. Vi har nok hatt en haug av ulovlige tiltak. Den tid er nok forbi. 

At det vil bli mas om tiltak igjen neste høst og vinter er jeg dog enig i. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall ferdig. Bruker ikke munnbind lenger, og jeg ser stadig vekk flere og flere som gjør det samme. Tror folk er drit lei dette nå, og hvis man prøver seg med nye tiltak til høsten, så tror jeg mange vil gi pokker i det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tror jeg dessverre ikke. Og etter hvert vil nedstengningene føre til Norges totale kollaps, og det vil i praksis være anarki. Da skal folk se at det blir tøft å overleve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får de la være å stenge ned igjen. Om de gjør det får de faen meg betale utsatte yrkesgrupper full lønn..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Nei, omikron er veldig smittsom men allikevel, "snillere" enn de andre variantene og nå har vi også vaksine i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Warrior

Nei.
Kun hvis det blir for mange sykehusinnleggelser og for mange syke så det går utover jobbene til folk så blir det nok mer tiltak igjen, eller hvis det kommer en farligere variant. Håper ikke noe av dette skjer. Folk fortjener ikke å havne på sykehus på grunn av dette drittviruset :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (På 5.2.2022 den 13.56):

Det var vel i går det var rapportert 72 nye døde i sverige da, og de har ikke åpna helt enda, men skal gjøre det snart 🤷‍♀️ Høres ikke helt ufarlig ut? 

Det er ingen sykdom som er helt ufarlig. Folk dør av influensa og forkjølelse også, så selvsagt kommer folk til å fortsette og dø av korona så lenge smitten finnes. Det betyr ikke at vi bør stenge ned igjen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fagkunnskap til å tro noe som helst, og det tviler jeg på at andre på KG har heller, men jeg kan håpe. Og et håp er vi nødt til å ha, ikke dømme alt nord og ned. Jeg har hele tida trodd at dette har en ende og jeg har også hele tida trodd at det plutselig ville komme et vindundermedisin mot dette .Og det tror jeg nå også. 

En annen ting jeg vil si ; jeg tror og håper ( fremdeles tror) at det er større vilje i samfunnet enn blandt " mannen på KG-gata" til å følge anbefalinger og påbud som trengs. Hvis man snakker med vanlige folk i RL, så merker man det. Folk vil gjøre det som trengs for å komme gjennom dette, også ofre mye mer. Og jada, bare vær uenig med meg, men det er ikke vits. For som sagt dette er mitt håp, ikke noe jeg påstår å vite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (51 minutter siden):

Jeg har ingen fagkunnskap til å tro noe som helst, og det tviler jeg på at andre på KG har heller, men jeg kan håpe. Og et håp er vi nødt til å ha, ikke dømme alt nord og ned. Jeg har hele tida trodd at dette har en ende og jeg har også hele tida trodd at det plutselig ville komme et vindundermedisin mot dette .Og det tror jeg nå også. 

En annen ting jeg vil si ; jeg tror og håper ( fremdeles tror) at det er større vilje i samfunnet enn blandt " mannen på KG-gata" til å følge anbefalinger og påbud som trengs. Hvis man snakker med vanlige folk i RL, så merker man det. Folk vil gjøre det som trengs for å komme gjennom dette, også ofre mye mer. Og jada, bare vær uenig med meg, men det er ikke vits. For som sagt dette er mitt håp, ikke noe jeg påstår å vite. 

Så er det jo ikke nødvendigvis det som skal til "for å komme gjennom dette her" å være superflink på smittevern. Stadig mer heller vel mot det motsatte, at vi med en vaksinert befolkning bør la de fleste få dette nå.

Personlig er jeg også ganske lei beskrivelsen om at det å støtte påbud og anbefalinger nå er en god ting. Livet er mer enn korona, og særlig nå etter to år med tiltak og en mild variant som herjer i en stort sett vaksinert befolkning. Da bør også de mest redde støtte opp om frihet fra tiltak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...