AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg er 10 uker på vei og jeg drakk ca en halv ingefærshot (ikke alkohol altså!). Sånn man finner ved kassa på meny og kiwi fra Bama eller lignende. Men så leste jeg i etterkant 🤦🏼♀️ at man skal unngå dette når man er gravid. Er det noen som vet hvor farlig det er å få i seg dette? Anonymkode: d2f04...fd8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Det går helt fint. Virkelig. Anonymkode: 30bd0...c8a 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Hva skulle være problemet med det? Anonymkode: 630c7...181 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 En gang går fint. Det er jo ikke revegift akkurat Anonymkode: b10a7...cd6 1 1
Gjest loveli Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En gang går fint. Det er jo ikke revegift akkurat Anonymkode: b10a7...cd6 🤣🤣🤣 Takk for en god latter!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva skulle være problemet med det? Anonymkode: 630c7...181 3 minutter siden, Forundret.. said: Hvorfor skal man unngå det? https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Lakris og ingefær Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort. TS - ett shot går nok helt fint, ikke bekymre deg ❤️ "Store mengder" som ikke er anbefalt er nok litt mer enn 1 shot 1 gang. Anonymkode: b545a...02d 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Hadde ingefær vært voldsomt farlig for gravide så hadde de ikke hatt et overbefolkningsproblem i Asia... Anonymkode: 630c7...181 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 Hadde en shot vært farlig, så hadde de frarådet all bruk, ikke skrevet store mengder 😃 Anonymkode: 146e7...aff
Forundret.. Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort. Anonymkode: b545a...02d Takk 👍😁
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Lakris og ingefær Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort. TS - ett shot går nok helt fint, ikke bekymre deg ❤️ "Store mengder" som ikke er anbefalt er nok litt mer enn 1 shot 1 gang. Anonymkode: b545a...02d Jeg kan ingenting om ingefær eller sånne shots, så jeg vet liksom ikke hvor mye som er mye🙈 Men takk for beroligende ord. Normalt er jeg rimelig rolig, men det er lett å bekymre seg med en liten på vei🥴 Anonymkode: d2f04...fd8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde en shot vært farlig, så hadde de frarådet all bruk, ikke skrevet store mengder 😃 Anonymkode: 146e7...aff Når jeg ser det svart på hvitt så ser jeg at du har et poeng🙌 Anonymkode: d2f04...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde ingefær vært voldsomt farlig for gravide så hadde de ikke hatt et overbefolkningsproblem i Asia... Anonymkode: 630c7...181 Det advares ikke mot ingefær generelt, men mot ingefærsshots pg kosttilskudd som potensielt kan inneholde mye mer man får i seg fra mat. Men 1 halv shot én gang ville jeg ikke bekymra meg over. Anonymkode: 5d489...79f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg kan ingenting om ingefær eller sånne shots, så jeg vet liksom ikke hvor mye som er mye🙈 Men takk for beroligende ord. Normalt er jeg rimelig rolig, men det er lett å bekymre seg med en liten på vei🥴 Anonymkode: d2f04...fd8 Ja det er lett å bekymre seg man har jo plutselig ansvar for et annet liv ❤️ Jeg synes og det kan være vanskelig å forstå hva de forskjellige rådene mener med "mye" av ditt og datt, det er jo så vagt og subjektivt. Men jeg tenker at de fraråder jo feks ikke ingefær i mat, det er bare et føre var fordi store mengder er bevist muligens farlig (bevist hos dyr tydligvis) og da bør man feks ikke ta sånne shots stadig vekk eller ta kosttilskudd som gjerne har konsentrert høyt innhold - sånn tolker iallfall jeg det! Anonymkode: b545a...02d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er lett å bekymre seg man har jo plutselig ansvar for et annet liv ❤️ Jeg synes og det kan være vanskelig å forstå hva de forskjellige rådene mener med "mye" av ditt og datt, det er jo så vagt og subjektivt. Men jeg tenker at de fraråder jo feks ikke ingefær i mat, det er bare et føre var fordi store mengder er bevist muligens farlig (bevist hos dyr tydligvis) og da bør man feks ikke ta sånne shots stadig vekk eller ta kosttilskudd som gjerne har konsentrert høyt innhold - sånn tolker iallfall jeg det! Anonymkode: b545a...02d Tusen takk for tålmodigheten din❤ Anonymkode: d2f04...fd8
AprilLudgate Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 Rådet går ut på at man skal unngå større mengder og kapsler osv. Altså store konsentrasjoner, og type drikke ingefærshots hyppig. Sushi med ingefær blir noe annet fordi du spiser da ikke høye konsentrasjoner som det kan være i kapsler for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 En shot én gang er ikke farlig. Det er vedvarende høyt inntak som i dyreforsøk har vist seg å kunne være skadelig: https://relis.no/content/5128/Bruk-av-ingefar-mot-svangerskapskvalme Anonymkode: 093ca...a2f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det advares ikke mot ingefær generelt, men mot ingefærsshots pg kosttilskudd som potensielt kan inneholde mye mer man får i seg fra mat. Men 1 halv shot én gang ville jeg ikke bekymra meg over. Anonymkode: 5d489...79f Du har åpenbart ikke bodd i Asia... Anonymkode: 630c7...181
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Du har åpenbart ikke bodd i Asia... Anonymkode: 630c7...181 Skjønner at du har hengt deg opp i dette poenget siden du gjentar deg selv, men kostholdsrådene varierer fra land til land av flere grunner. Forskning på norske forhold viser at store mengder ingefær KAN være med på å framprovosere abort. Dette gjelder ikke normale mengder brukt i matlaging, men konsentrat. Anonymkode: 8c5fa...688
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå