J.E Skrevet 6. februar 2022 #61 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (30 minutter siden): Nei, helt feil! Myndighetene har vurdert det til at nytten ikke nødvendigvis er større enn risiko. Derav tilbud og ikke anbefaling om vaksinering av barn! Vaksinen har forresten betinget godkjenning. Nå prøver du å vri det litt til at FHI fraråder vaksinering av barn. Det er ikke tilfelle. De hadde ikke åpnet opp for en vaksine de mistenker har alvorlig bivirkninger. Vi vet jo hva som skjedde med Astra zeneca. Den ble raskt tatt ut av programmet. Det de har sagt er at de usikre på nytten men at de som vil kan ta den da vaksinen gir milde og normale bivirkninger. Nå nevner du også myndighetene i Norge spesielt. De har avvikende vurdering i forhold til andre land i forhold til nytte av vaksinen. Det er bekymringsverdig at de ikke ser nytten når man ser hva dette innebærer av alvorlig sykdom og nedsatt livskvalitet for barna som rammes. For meg er det mer naturlig å gjøre en helhetlig vurdering av hva de fleste land mener. Og også rådføre seg med sin fastlege. Endret 6. februar 2022 av J.E 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #62 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (38 minutter siden): 3000-4000 er ikke tatt ut av løse luften., er tall forskerne bak artikkelen kommer med. Det er uansett godt høyere en antall personer , av de som får det som regnes som alvorlige bivirkninger etter vaksinen, selv om noen har tatt to doser. Her må man også huske på at det er meldte bivirkninger, ikke dermed sagt at alt skyldes vaksinen. Besvimelse blir også regnet som alvorlig bivirkning, noe det sjelden er Og dette er bare de med MIS-C og ikke alle andre som blir alvorlig syke, og heller ikke alle de som rammes long covid Det burde være en smal sak å vurdere risiko Fortsatt 45 tilfeller av MIS-C, antakeligvis for alle aldersgrupper? Så, vi snakker om to sjeldne, men alvorlig insidenser her, nemlig MIS-C etter smitte og alvorlige bivirkninger etter vaksine. Det første sprer du overdreven frykt om, mens det andre bagatelliserer du... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #63 Del Skrevet 6. februar 2022 Omicron er ikke en mild forkjølelse, mange blir syke med høy feber og magesmerte, og vi kjenner ikke hva dette vil bli på langs sikt for mange av de som smittes Dr Rehman said Long Covid symptoms in some children include persistent cough, dizziness, headaches, migraines, fatigue, diarrhoea or fast heart rate. He said children are still developing, and labelling Omicron as “a cold” is misleading when the risks are not yet known. “This needs to be addressed, there should be a support group. Society should realise that it’s not a mild medical illness, and you shouldn’t expose your children,” he said. “It is well-established now that vaccination prevents Long Covid symptoms as well as the serious symptoms,” he said. https://www.irishexaminer.com/news/arid-40801611.html 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #64 Del Skrevet 6. februar 2022 J.E skrev (10 minutter siden): Nå prøver du å vri det litt til at FHI fraråder vaksinering av barn. Det er ikke tilfelle. De hadde ikke åpnet opp for en vaksine de mistenker har alvorlig bivirkninger. Vi vet jo hva som skjedde med Astra zeneca. Den ble raskt tatt ut av programmet. Det de har sagt er at de usikre på nytten men at de som vil kan ta den da vaksinen gir milde og normale bivirkninger. Nå nevner du også myndighetene i Norge spesielt. De har avvikende vurdering i forhold til andre land i forhold til nytte av vaksinen. For meg er det mer naturlig å gjøre en helhetlig vurdering av hva de fleste land mener. Og også rådføre seg med sin fastlege. 1. Jeg skrev tilbud om vaksine, fremfor anbefaling. "Fraråde" har jeg ikke skrevet. 2. Vaksinen har alvorlige bivirkninger for et fåtall. Det er ikke bare en mistanke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 6. februar 2022 #65 Del Skrevet 6. februar 2022 40 minutter siden, J.E said: Helsemyndigheter i alle land har gjort nøye vurderinger basert på all tilgjengelig informasjon om både om vaksinebivirkinger og komplikasjoner ved Covid19. Det er vurdert at nytten er høyere enn risiko. Hvis du er skeptisk til en godkjent vaksine det nå er satt milliarder av så kan ikke jeg endre din oppfatning med noen linker. Det er jo ikke så svart hvitt. Norske helsemyndigheter kan ha gjort andre vurderinger om individuell nytte vs samfunnsnytte (smittespredning) enn andre land.Det betyr ikke at fhi tar feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #66 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (16 minutter siden): Fortsatt 45 tilfeller av MIS-C, antakeligvis for alle aldersgrupper? Så, vi snakker om to sjeldne, men alvorlig insidenser her, nemlig MIS-C etter smitte og alvorlige bivirkninger etter vaksine. Det første sprer du overdreven frykt om, mens det andre bagatelliserer du... Hvor har jeg spredt frykt om MIS-C Jeg påpeker det forskere kommer ang tall. Jeg skjønner at du ikke liker at de påpeker at 1/3000.-4000 av de som smittes får MIS-C, men det er ikke tall jeg bestrider. Du må nesten finne noe som motsier det de hevder, hvis du ikke tror på det det, Jeg aldri hevdet av det ikke er ille med de som får alvorlige bivirkninger etter vaksinen, men sier at risikoen er langt lavere en ved smitte To alvorlige bivirkninger etter vaksinen er hjertebetennelse og blodpropp, begge veldig sjeldent og langt hyppigere ved smitte https://www.acc.org/Latest-in-Cardiology/Articles/2021/11/02/14/41/Ten-Things-to-Know-About-MIS-C Endret 6. februar 2022 av prudens 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #67 Del Skrevet 6. februar 2022 gjest:) skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke så svart hvitt. Norske helsemyndigheter kan ha gjort andre vurderinger om individuell nytte vs samfunnsnytte (smittespredning) enn andre land.Det betyr ikke at fhi tar feil. Norge er et av få land som har sluppet løs Omicron smitten og de fleste forventes å få smitten på et tidspunkt. De fleste land har ikke gått for noe frislipp men vaksinerte likevel barna. Barna i Norge fikk ikke noe valg før smitten ble sluppet løs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #68 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (4 minutter siden): Hvor har jeg spredt frykt om MIS-C Jeg påpeker det forskere kommer ang tall. Jeg skjønner at du ikke liker at de påpeker at 1/3000.-4000 av de som smittes får MIS-C, men det er ikke tall jeg bestrider. Du må nesten finne noe som motsier det de hevder, hvis du ikke tror på det det, Jeg aldri hevdet av det ikke er ille med de som får alvorlige bivirkninger etter vaksinen, men sier at risikoen er langt lavere en ved smitte To alvorlige bivirkninger etter vaksinen er hjertebetennelse og blodpropp, begge veldig sjeldent og langt hyppigere ved smitte Ja det er jo en av 3000/ 4000 som har vært sagt hele tiden. Det et det jeg også har hørt og lest. Når stort sett alle barn skal smittes snakker vi høye tall her med kritisk syke barn. Man ser jo hvor stort problemet har vært i Sverige som har hatt nokså frislipp i skolene under hele pandemien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #69 Del Skrevet 6. februar 2022 J.E skrev (8 minutter siden): Norge er et av få land som har sluppet løs Omicron smitten og de fleste forventes å få smitten på et tidspunkt. De fleste land har ikke gått for noe frislipp men vaksinerte likevel barna. Barna i Norge fikk ikke noe valg før smitten ble sluppet løs. Ja og det bekymrer meg virkelig at ikke flere barn har fått tilbud om vaksine før.Smitte og risiko blant barn har ikke blitt tatt på alvor, og er redd vi vil se konsekvensene av det😔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #70 Del Skrevet 6. februar 2022 Pivot skrev (30 minutter siden): 1. Jeg skrev tilbud om vaksine, fremfor anbefaling. "Fraråde" har jeg ikke skrevet. 2. Vaksinen har alvorlige bivirkninger for et fåtall. Det er ikke bare en mistanke. Ja dessverre har et fåtall fått hjertemuskelbetennelse. Men covid19 gir oftere hjertemuskelbetennelse enn vaksinene. https://forskning.no/covid19-hjertet-vaksiner/koronavirus-forarsaker-hjertemuskelbetennelse-oftere-enn-vaksinasjon/1957793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 6. februar 2022 #71 Del Skrevet 6. februar 2022 Både barn og unge blir også skikkelig dårlig av korona. Jeg hører ikke på folk som kaller det en forkjølelse for det er det ikke. Dette er koronavirus. Ikke forkjølelsesvirus. Hadde det vært forkjølelse så hadde ikke verden vært stengt ned siden det startet, og det hadde ikke blitt laget vaksine mot en forkjølelse. Folk hadde ikke fått over 40 i feber av en forkjølelse. Så ja det er kraftigere virus dette om folk liker det eller ikke. Dessverre. Selvfølgelig noen er heldig og får det veldig lett og noen ingen symptomer. Sånn er det med influensa også. Men det betyr ikke at alle får det lett. Skal tenke på alle som er skikkelig syke med dette også. Ikke bare kalle det forkjølelse for noen har vært så heldig. Koronaviruset bryr seg ikke om man er ung, og frisk. Viruset bryr seg jo ikke om noe. Håper 16 åringen din er bedre nå og masse god bedring❤️ Og masse god bedring til dere andre som er syke og har syke barn❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #72 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (31 minutter siden): Hvor har jeg spredt frykt om MIS-C Jeg påpeker det forskere kommer ang tall. Jeg skjønner at du ikke liker at de påpeker at 1/3000.-4000 av de som smittes får MIS-C, men det er ikke tall jeg bestrider. Du må nesten finne noe som motsier det de hevder, hvis du ikke tror på det det, Jeg aldri hevdet av det ikke er ille med de som får alvorlige bivirkninger etter vaksinen, men sier at risikoen er langt lavere en ved smitte To alvorlige bivirkninger etter vaksinen er hjertebetennelse og blodpropp, begge veldig sjeldent og langt hyppigere ved smitte https://www.acc.org/Latest-in-Cardiology/Articles/2021/11/02/14/41/Ten-Things-to-Know-About-MIS-C Hvis jeg ikke tror på hva? Tallet 45 kom fra samme artikkelen... MIS-C forekommer sjelden (heldigvis). Hva er det egentlig at du vil at jeg skal motbevise her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #73 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (1 time siden): Hvis jeg ikke tror på hva? Tallet 45 kom fra samme artikkelen... MIS-C forekommer sjelden (heldigvis). Hva er det egentlig at du vil at jeg skal motbevise her? Det er du som henger deg opp i 45., fordi du vil vri det bort fra at 1/3000-4000 av de smittende utvikler MIS-C ? Artikkelen sier ingen ting om hvor mange som er smittet, og da blir det vanskelig å si noe konkret om tallet 45. Jeg forholder meg til det de sier ang risiko for MIS_C som er lik tall man har sett ellers. Hvis du mener det er feil kom gjerne med andre tall Endret 6. februar 2022 av prudens 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #74 Del Skrevet 6. februar 2022 Flere melder sin bekymring https://www.utdanningsnytt.no/korona-lang-covid-smitte/forsker-mange-tusen-barn-og-unge-kommer-til-a-fa-lang-covid/311090 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #75 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (19 minutter siden): Det er du som henger deg opp i 45., fordi du vil vri det bort fra at 1/3000-4000 av de smittende utvikler MIS-C ? Artikkelen sier ingen ting om hvor mange som er smittet, og da blir det vanskelig å si noe konkret om tallet 45. Jeg forholder meg til det de sier ang risiko for MIS_C som er lik tall man har sett ellers. Hvis du mener det er feil kom gjerne med andre tall Ok. Per 4. februar 2022: 336 223 registrerte koronatilfeller i aldersgruppen 0-19 år. Man vet og at det er mørketall. Fra artikkelen: 45 tilfeller av sykdommen MIS-C til nå (artikkel publisert i januar). De oppgir samtidig at 1 per 3000-4000 får MIS-C. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 6. februar 2022 #76 Del Skrevet 6. februar 2022 Oxo skrev (På 3.2.2022 den 22.52): Trodde virkelig ikke at friske og vaksinerte ungdommer kunne bli så dårlig av korona! Har naturligvis løpende kontakt med legevakt. Dette er jo såkalte «milde» symptomer, så en liten reminder om at dette er mer enn en liten forkjølelse, for dere som tenker at korona bare er det… For meg som er 22 og hadde deltavarianten så var det en god og sterk influensa for å si det sånn.. vi lå rett ut med feber, frysninger/hetetokter og intens hodepine i 3-4 døgn.. så ble vi bedre neste 2 ukene. Nå fikk jeg omikron forrige onsdag, og har kun hatt litt hes hals.. så og si ingen symptomer. Testet meg kun pga nærkontakt som ble dårlig. Han er 29, fikk hodepine, utmattet og muskelsvakhet i beinet.. i tillegg til hoste. Så jeg vil si omikron er en plass mellom influensa og forkjølelse, men veldig individuelt! Niesen min på 7 år hadde det slik som 16 åringen din har det.. så det er nok ekstremt individuelt! Men det ga seg innen 2-3 døgn, og hun ble vel helt frisk etter 3-4 dager omtrent. Håper tenåringen din snart blir frisk! Jeg hadde 41-42 i feber når jeg var 6 år på sykehuset (fjerning av mandel/infeksjon), og fikk beskjed den gang om at en voksen hadde vært ille ute med så høy feber. Tenker derfor det er viktig å følge med og se ann.. så lenge hn er ved bevissthet er det veldig bra, og bra du har kontakt med legevakta💕 Søstra mi fikk nettopp 3 dose, og fikk feber og var like dårlig som niesen min.. med samme variant som jeg kun hadde litt hes hals med.. så tror ikke vaksinerte slipper unna med omikron heller dessverre.. Jeg, nærkontakten, niesen min og samboer er alle uvaksinert, vi har likevel fått det likt som de vaksinerte i familien her.. så og si ingen forskjell på vaksinert/uvaksinert.. så tror det kommer mer ann på individ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 6. februar 2022 #77 Del Skrevet 6. februar 2022 Blomster456 skrev (På 4.2.2022 den 8.39): Har ei datter på 8 år som også er smittet med korona. Ligger på 40 i feber, men går ned med febernedsettende. Har ingen matlyst og kastet opp i natt etter å fått i seg væske. Mammahjertet mitt blør. Jeg synes det virker som omikrom rammer barn verre enn delta og alfa tidligere? Har ikke hørt om noen barn som har hatt covid tidligere med så mye feber? Nå i det siste har det vært flere barn her i familien med feber, oppkast og dårlig i 2-4 dager.. men de har kommet seg veldig fort da..heldigvis. Hvilken dag er din datter på? Det har gitt seg hos alle barna her i familien rundt dag 3-4, da har de blitt helt fine igjen. Masse god bedring til datteren din💕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #78 Del Skrevet 6. februar 2022 Pivot skrev (5 minutter siden): Ok. Per 4. februar 2022: 336 223 registrerte koronatilfeller i aldersgruppen 0-19 år. Man vet og at det er mørketall. Fra artikkelen: 45 tilfeller av sykdommen MIS-C til nå (artikkel publisert i januar). De oppgir samtidig at 1 per 3000-4000 får MIS-C. MIS_C kommer flere uker etter smitte. så man må gå noen uker tilbake i tid , for å få rett tall. og smitten har eksplodert siste uker, så det blir helt feil å se på dagen tall. selv om du tror at norske gener er unike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg