Gå til innhold

P-piller til 11åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 11 år fikk mensen for noen måneder siden og sliter med helt enorme mens smerter. Nesten så hun besvimer og fungerer ikke de første dagene. Jeg leste en artikkel om at stadig flere barn/pre teens i denne alderen starter med P-Piller mot mens smerter.  Noen av deres som har startet så tidlig og har erfaring å dele? Ser ikke helt for meg at hun kommer til å følge opp å ta den hver dag, er litt bekymret for å starte med hormoner så tidlig og bekymret for bivirkninger som blodpropp o.l

Anonymkode: 76da9...552

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fungerer ikke smertestillende? Ville også vurdert utredning med tanke på endometriose. 

Anonymkode: 62c21...168

• Liker 8
Skrevet

Hadde aldri gitt min 11-åring p-piller!

tenk på faren for blodpropp, og andre risikoer og ikke minst hvordan det kan tulle til hormonene.

Anbefaler heller naproxen 

Anonymkode: 38d5a...d42

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde krev utredning og testa mye før p-piller hadde vært vurdert! 

Anonymkode: 357b8...cf8

• Liker 10
Skrevet

Hør med legen du, så får du kyndig veiledning og ikke synsing 🙂

Anonymkode: c75df...c23

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Fikk mensen som 10 åring og slet også med sterke smerter og at jeg kastet opp ofte de 3 første dagene hver mens. Som 12 åring fikk jeg en type pille som skulle utsette mensen for at jeg kunne ha den på et mer passende tidspunkt. Men altså når passer det å ha magekramper og kaste opp i 3 dager? 🤨 Måtte vente til jeg hadde fylt 13 før jeg fikk starte på p-piller og jeg måtte ta en undersøkelse hos gynekolog først. 

Å huske å ta dem var ikke noe problem for meg enda jeg var over snittet vimsete. De lå på hylla på badet så jeg tok når jeg pusset tennene på kvelden. Har heller ikke merket noen spesielle bivirkninger av å gå på p-piller fra jeg var 13. 

Anonymkode: 8004c...3c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter tanken om å utrede for endometriose. Det er ikke vanlig å ha så vondt... 

"behandlingen" for endo er ofte p-piller, men da er det grunn for det

Anonymkode: c423b...77c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde krev utredning og testa mye før p-piller hadde vært vurdert! 

Anonymkode: 357b8...cf8

Enig. 

Anonymkode: b5697...e4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk mensen som 10 åring og slet også med sterke smerter og at jeg kastet opp ofte de 3 første dagene hver mens. Som 12 åring fikk jeg en type pille som skulle utsette mensen for at jeg kunne ha den på et mer passende tidspunkt. Men altså når passer det å ha magekramper og kaste opp i 3 dager? 🤨 Måtte vente til jeg hadde fylt 13 før jeg fikk starte på p-piller og jeg måtte ta en undersøkelse hos gynekolog først. 

Å huske å ta dem var ikke noe problem for meg enda jeg var over snittet vimsete. De lå på hylla på badet så jeg tok når jeg pusset tennene på kvelden. Har heller ikke merket noen spesielle bivirkninger av å gå på p-piller fra jeg var 13. 

Anonymkode: 8004c...3c6

Nei, ikke jeg heller. Det finnes nesten ikke noen land der unge og voksne bruker noe for å slippe mensen. Norge er i en særklasse på dette.

Anonymkode: c75df...c23

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Her må du snakke med legen. Årsaken til såpass sterke smerter og uvelhet bør utredes. Dersom legen foreslår p-piller som løsning så er det dere som foreldre som må ta ansvar for at det tas en pille hver dag. Nå tas jo ikke p-piller i dette tilfellet isåfall for å forebygge graviditet. Men det er viktig å følge opp. Glemmes det piller vil jo det kunne medføre unødig blødning i form av bortfallsblødning eller spotting som kanskje gir henne unødig ubehag. 
Ender det med p-piller vil jeg anbefale at den tas på kvelden. Morgener er gjerne ofte stressende og fort gjort å glemme. Tas den før leggetid er det også mulig å ta den om morgenen dersom det glemmes på kvelden (maks 12t, kombinasjonsspiller. Ikke minipille!) uten at det mister effekt. 

Uansett om hun ender opp med p-piller eller kanskje andre medisiner så følger legen opp. Dere får veiledning om symptomer dere må være obs på relatert til bivirkninger og eventuell blodpropp. I tillegg følges feks blodtrykket opp jevnlig. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så uvanlig at tenåringer har veldig sterke mensensmerter, i motsetning til hva andre her sier. Det er vanlig å vokse det av seg i løpet av tenårene. Jeg hadde smerter jeg kunne kaste opp og besvime av som tenåring, men jeg har ikke endometriose eller noe slikt. Har moderate til lite mensensmerter som voksen. Når det er sagt, kan hun gjerne utredes, for det skader jo ikke. Legen vet uansett hva som er best og tryggest av medikamenter. 

Anonymkode: 7a957...36b

• Liker 9
Skrevet

Kjenner selvfølgelig til farene ved p-piller, men min datter fikk da hun var 12. Det ble gitt pga invalidiserende mens- og eggløsningssmerter, samt kraftig akne som ikke lot seg knekke på annet vis. Jeg har selv blitt operert for både endometriose og adenomyose, og måtte fjerne livmor da jeg var 28.

Hun viste raskt bedring, og er under god oppfølgning.

Anonymkode: c43d8...4a0

• Liker 5
Skrevet

En venninne av meg gikk med jævlige smerter i åresvis og fikk ikke hjelp, alle sa hun måtte tåle såpass, hun klarte å krangle seg til utredning når hun var 22 da hadde hele ungdoms tiden gått i dass og hun hadde levd i et smertehelvete i 11 år... Visste seg at hun var så hardt angrepet av endo at det har gått utover indre organer så jeg støtter ideen om utredning først og så p-piller om det er det eneste de har å komme med.

Anonymkode: 22c6d...f55

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville absolutt vurdert P-piller når smertene er så store. Med cerazette er det ikke blodproppfare og dersom det er endometriose som er årsaken til smertene vil pillene bremse utviklingen av sykdommen. 

Anonymkode: 183d6...6cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fungerer ikke smertestillende? Ville også vurdert utredning med tanke på endometriose. 

Anonymkode: 62c21...168

Skal man dra med seg 11 åringen på gynekologisk undersøkelse? Stakkars. Ville kanskje heller prøvd naproxen først, eller annet reseptbelagt smertestillende.

• Hjerte 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (28 minutter siden):

Skal man dra med seg 11 åringen på gynekologisk undersøkelse? Stakkars. Ville kanskje heller prøvd naproxen først, eller annet reseptbelagt smertestillende.

Når alternativet er syke smerter, ja så lenge hun er med på det selv. Man skal passe på å ikke lage "issues" hos barn selv om man sliter med ting selv. Gynekologisk undersøkelse er noe alle kvinner må gjennom og hun er kanskje yngre enn andre men så sliter man vanligvis ikke med så store smerter heller. Hvis dette er endometriose så er det viktig for hennes helse og videre utvikling å få avklart det så raskt som mulig.

Men dette er noe du tar med lege og folk som faktisk har peiling ts. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når alternativet er syke smerter, ja så lenge hun er med på det selv. Man skal passe på å ikke lage "issues" hos barn selv om man sliter med ting selv. Gynekologisk undersøkelse er noe alle kvinner må gjennom og hun er kanskje yngre enn andre men så sliter man vanligvis ikke med så store smerter heller. Hvis dette er endometriose så er det viktig for hennes helse og videre utvikling å få avklart det så raskt som mulig.

Men dette er noe du tar med lege og folk som faktisk har peiling ts. 

Glemte å legge til at det for å avklare om det er endometriose så er at laparoskopi tingen og ultralyd kan jo og vise tegn har jeg hørt.

Skrevet

Har ikke lest alt her -men som repons på ts innlegg : ALDRI I LIVET!!! Ikke begynn å surre inn medisinske synapser og endringer i biokjemien på et barn på 111 år🙏🙏🙏

Hjernen er ikke ferdig utvokst før den er 25..

hold tilbake - undersøk nøye og kritisk alle forslag .. datteren din må leve med de biokjemiske og ev hormonelle påførte endringene i sIn egen kropp og sitt eget hele liv❤️❤️❤️

• Liker 3
Skrevet

Wtf

Anonymkode: 9213e...8cc

Skrevet
9 minutter siden, MammaMums said:

Har ikke lest alt her -men som repons på ts innlegg : ALDRI I LIVET!!! Ikke begynn å surre inn medisinske synapser og endringer i biokjemien på et barn på 111 år🙏🙏🙏

Hjernen er ikke ferdig utvokst før den er 25..

hold tilbake - undersøk nøye og kritisk alle forslag .. datteren din må leve med de biokjemiske og ev hormonelle påførte endringene i sIn egen kropp og sitt eget hele liv❤️❤️❤️

Ja gud bedre, det er jo best å ligge langstrak med enorm endometriose som ødelegger både livskvaliteten og organer til slutt isteden. 

Anonymkode: da1e7...a3b

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...