AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Hei, noen her som har det som kan være så snill å forklare, ganske så utdypende og så forståelsesfullt som mulig om dere klarer? Har lest på nettet men jeg forstår lite, jeg må ha eksempler. Jeg har adhd ( add ) har mange i fam med andre diagnoser, skal til utredning pga jeg sliter så mye, og har skrevet ned alt av hvordan jeg har det. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det ( få frem de riktige ordene så andre forstår ) og når jeg leser på nettet og hva andre har skrevet tidligere, jeg skjønner det ikke. Jeg har visst hele livet at det ikke bare er add. Pga problemene jeg har er for store. Men har ikke fått hjelp før nå. Hva er forskjellen på add/autisme? Anonymkode: 2a0e3...8d9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Autisme er som en løk, sykdommen har mange lag. Sier det deg noe? Anonymkode: 65845...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Add: konsentrasjonsvansker, snakkesalig, hyper innvendig, gjør det dårlig på skolen Autisme: dårlig sosiale ferdigheter, dårlig øyekontakt, stereotyp og repeterende atferd, rigid og ensporet, særinteresser man er ekstremt opptatt av og lite interessert i å snakke om andre ting, lyd, lys og lukt overfølsom, lite interesse av sosiale relasjoner. Anonymkode: 67acd...08a 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Add: konsentrasjonsvansker, snakkesalig, hyper innvendig, gjør det dårlig på skolen Autisme: dårlig sosiale ferdigheter, dårlig øyekontakt, stereotyp og repeterende atferd, rigid og ensporet, særinteresser man er ekstremt opptatt av og lite interessert i å snakke om andre ting, lyd, lys og lukt overfølsom, lite interesse av sosiale relasjoner. Anonymkode: 67acd...08a De med adhd kan gjøre det både bra og dårlig på skolen, være følsom på lyd og lukter, eller ikke. De med autisme kan gjøre det både bra og dårlig på skolen, være følsom på lyd og lukter, eller ikke Jeg kjenner en lege som har adhd, og jeg kjenner en lege som har autisme. Det spørs egentlig på funksjonsnivået ditt. Noen med adhd eller autisme får til livet med både utdannelse, jobb, venner, partner, hus, barn og ferie, mens andre ikke. De med autisme blir lett overstimulert og klarer som regel bare én ting av gangen og må ha det forutsigbarhet altså, de liker ikke brudd på rutiner eller at det skjer noe uventet som plutselig besøk. De tåler dårlig stress og det kan være vanskelig med samfunnets krav. De kan ta ting bokstavelig på mange måter og blir lett misforstått, får lett sammenbrudd og kan ofte ha det på en stille måte som verden raser sammen. Trenger mye ro og alenetid. mens de adhd kan gjerne ha flere jern i ilden. De med autisme, eller asperger, kan ha tilleggsdiagnose som adhd, angst, depresjon, spiseforstyrrelse, rus, osv. Anonymkode: ce23d...671 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Add: konsentrasjonsvansker, snakkesalig, hyper innvendig, gjør det dårlig på skolen Autisme: dårlig sosiale ferdigheter, dårlig øyekontakt, stereotyp og repeterende atferd, rigid og ensporet, særinteresser man er ekstremt opptatt av og lite interessert i å snakke om andre ting, lyd, lys og lukt overfølsom, lite interesse av sosiale relasjoner. Anonymkode: 67acd...08a Finnes de med autisme som har god øyekontakt og kan omgås folk ved å maske. Anonymkode: ce23d...671
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De med adhd kan gjøre det både bra og dårlig på skolen, være følsom på lyd og lukter, eller ikke. De med autisme kan gjøre det både bra og dårlig på skolen, være følsom på lyd og lukter, eller ikke Jeg kjenner en lege som har adhd, og jeg kjenner en lege som har autisme. Det spørs egentlig på funksjonsnivået ditt. Noen med adhd eller autisme får til livet med både utdannelse, jobb, venner, partner, hus, barn og ferie, mens andre ikke. De med autisme blir lett overstimulert og klarer som regel bare én ting av gangen og må ha det forutsigbarhet altså, de liker ikke brudd på rutiner eller at det skjer noe uventet som plutselig besøk. De tåler dårlig stress og det kan være vanskelig med samfunnets krav. De kan ta ting bokstavelig på mange måter og blir lett misforstått, får lett sammenbrudd og kan ofte ha det på en stille måte som verden raser sammen. Trenger mye ro og alenetid. mens de adhd kan gjerne ha flere jern i ilden. De med autisme, eller asperger, kan ha tilleggsdiagnose som adhd, angst, depresjon, spiseforstyrrelse, rus, osv. Anonymkode: ce23d...671 sånn har jeg det. Får ikke til jobb, familielivet er ekstremt vanskelig. Skjer det endringer jeg ikke var forberedt på så går hele verden i grus, jeg klarer ikke å forklare de følelsene jeg sitter med, jeg blir helt gal. Kan begynne å grine. blir mye misforstått, og misforstår andre fordi jeg ikke forstår eller skjønner helt. Tåler ikke mye lyder eller støy, må ha ro, ta ting i mitt tempo, har omtrent ingen interesser, ting skal være på min måte, forstår ikke humor som andre ler seg ihjel av, blir ekstremt fort overveldet, overstimulert, stresset, vist folk feks forteller meg om en trist situasjon så klarer jeg ikke helt å føle med de, selvom jeg gjør det. Klarer bare ikke å vise det helt selvom jeg prøver. får ofte sammenbrudd om ting ikke går min vei, etter planen. Må alltid ha gode forklaringer på ting, takler ikke mye på en gang. (store vansker med hukommelse og oppmerksomhet og tempo, svak verbal forståelse, utredet av nevropsykolog) Osvosv. klarer ikke å forstå hvordan det bare kan være add. Da det virker som at andre takler ting mye bedre enn meg. Er ikke noe gøy å ha det sånn i det hele tatt. ts Anonymkode: 2a0e3...8d9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): sånn har jeg det. Får ikke til jobb, familielivet er ekstremt vanskelig. Skjer det endringer jeg ikke var forberedt på så går hele verden i grus, jeg klarer ikke å forklare de følelsene jeg sitter med, jeg blir helt gal. Kan begynne å grine. blir mye misforstått, og misforstår andre fordi jeg ikke forstår eller skjønner helt. Tåler ikke mye lyder eller støy, må ha ro, ta ting i mitt tempo, har omtrent ingen interesser, ting skal være på min måte, forstår ikke humor som andre ler seg ihjel av, blir ekstremt fort overveldet, overstimulert, stresset, vist folk feks forteller meg om en trist situasjon så klarer jeg ikke helt å føle med de, selvom jeg gjør det. Klarer bare ikke å vise det helt selvom jeg prøver. får ofte sammenbrudd om ting ikke går min vei, etter planen. Må alltid ha gode forklaringer på ting, takler ikke mye på en gang. (store vansker med hukommelse og oppmerksomhet og tempo, svak verbal forståelse, utredet av nevropsykolog) Osvosv. klarer ikke å forstå hvordan det bare kan være add. Da det virker som at andre takler ting mye bedre enn meg. Er ikke noe gøy å ha det sånn i det hele tatt. ts Anonymkode: 2a0e3...8d9 Jeg har asperger og har det nesten sånn som deg. Høres ut som det er asperger, ja. Jeg ble utredet ifjor og fikk diagnosen da. Har tidligere blitt feildiagnostisert med adhd/add, engstelig og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Har også fått diagnosene angst og depresjon fra tidligere, og de stemmer jo. Om man bare har asperger får man til det meste av livet. Det er når du har tilleggsvansker at man må få hjelp, for da blir det vanskelig å få til livet. Det er tilleggsvanskene som ødelegger livet, ikke selve aspergerdiagnosen, for den kan man ikke gjøre noe med. Det er viktig å få aspergerdiagnosen om man ikke får til livet og sliter. Tilleggsvansker eller tillegsdiagnoser kan være angst, depresjon, tvangstanker, ocd, rus, adhd, spiseforstyrrelse... Anonymkode: ce23d...671 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har asperger og har det nesten sånn som deg. Høres ut som det er asperger, ja. Jeg ble utredet ifjor og fikk diagnosen da. Har tidligere blitt feildiagnostisert med adhd/add, engstelig og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Har også fått diagnosene angst og depresjon fra tidligere, og de stemmer jo. Om man bare har asperger får man til det meste av livet. Det er når du har tilleggsvansker at man må få hjelp, for da blir det vanskelig å få til livet. Det er tilleggsvanskene som ødelegger livet, ikke selve aspergerdiagnosen, for den kan man ikke gjøre noe med. Det er viktig å få aspergerdiagnosen om man ikke får til livet og sliter. Tilleggsvansker eller tillegsdiagnoser kan være angst, depresjon, tvangstanker, ocd, rus, adhd, spiseforstyrrelse... Anonymkode: ce23d...671 Ja, men jeg er også ganske sikker på adhden som jeg har pga store kognitive vansker. Og mye annet, Så den diagnosen blir. hvordan kunne du ha blitt feildiagnosert med adhd? Sliter du ikke mye kognitivt? Men det er jo som sagt noe mer enn adhd, jeg merker jo det selv. Jeg har også angst og depresjon, men depresjonen kan man ikke kalle en depresjon heller. Jeg har hatt et stabilt nedfor humør i alle år, men det svinger mye på irritasjon, normalt, sinne, oppgitt, og jeg er aldri glad. Får den følelsen innimellom men varer kanskje bare 1-2 min. Og verden raser sammen som jeg forklarte, så tror ikke det er depresjon. men si at man har adhd, er ikke da Asperger en tilleggsdiagnose til det? Forstår ikke det helt. Egentlig er jo begge deler en diagnose, tilleggene blir jo på en måte angst, depresjon, osv. ?😅 Anonymkode: 2a0e3...8d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå