AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #21 Skrevet 3. februar 2022 Jeg skal ikke uttale meg for høyt om autisme og tourettes, da jeg ikke har det i familien selv. Men med adhd, så er arveligheten til tider veldig høy! Tallene jeg har lest, har variert fra 50-90% avhengig av om en eller begge foreldrene har det. hvis jeg tar min egen familie som eksempel, så er det vanskelig å si med de eldre generasjonene, da det ikke ble så mye utredet den gangen. Men jeg er bombesikker på at både farfar og broren hans hadde det. Og morfar og broren hans, ja til og med min oldemor. i generasjonen under, har 6 av 9 søsken på den ene siden fått diagnosen i voksen alder. Av deres barn igjen, har 13 av 15 det. Deres barn der igjen, har og en overvekt av adhd, men pga manglende kontakt, vet jeg ikke nøyaktig hvor mange. På den andre siden, har både mamma og søstera hennes det. Jeg og to av tre søskenbarn har det. Av våre barn igjen, er det nå fem av seks. Minste min skal snart utredes, og vi er 99% sikre på at han har det og. Her kommer nok mye av at like barn leker best. Så med doble ledd adhd i hver generasjon, så blir det litt opphopning av adhd Anonymkode: bf204...d05 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #22 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere poengterer at bl.a. ADHD er arvelig. Betyr det at når et barn får diagnosen har mest sansynlig en av foreldrene det også? Anonymkode: 27ec0...4de Det er sannsynlig at flere i barnets slekt har diagnosen ja. Veldig mange voksne som i senere år har bedt om utredning for ADHD nettopp fordi barna får diagnosen. Foreldre gjenkjenner egne symptomer og ber om egen vurdering. Anonymkode: 0364e...183 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #23 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen hemmelighet at barn av alenemødre har større sannsynlighet for å få ADHD. Enkelt forklart, alenemødre pusher diagnoser. Anonymkode: 7e2c8...474 Og for hver alenemor så er det en drittsekk som driter i alt ansvar, men det gidder du ikke å nevne? Du skjønner det at det er ikke slik at man bli gravid av seg selv...og selv om du ikke er gravid så har du et ansvar. Kanskje lurt å tenke på. De jeg kjenner som har barn som sliter, gjerne flere, er i forhold med barnefar, bare så det er sagt. Anonymkode: 61774...7f2 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #24 Skrevet 3. februar 2022 Her så har vi ADHD, autisme og Tourettes syndrom i familien, og psykisk sykdom. Så det ene barnet har fått ADHD, og det andre autisme og tourettes. Men barnet med ADHD, er i full jobb og klarer seg veldig bra. Andre er bare 15 år, så der vet vi jo ikke hvordan framtiden blir. Men det er en helt fantastisk gutt. Anonymkode: c28bb...586
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #25 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ingen hemmelighet at barn av alenemødre har større sannsynlighet for å få ADHD. Enkelt forklart, alenemødre pusher diagnoser. Anonymkode: 7e2c8...474 🙄 Anonymkode: 462c9...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #26 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Inspirert av en annen tre her inne, der en mamma forteller om livet med tre barn som alle har en diagnose i form av adhd, autisme ol. Fra mitt uvitende ståsted (også trebarnsmor, men friske barn) så lurer jeg på hvordan det er mulig? Er det snakk om at barna er genetisk disponert? Oppvekst? Eller bare tilfeldigheter? Anonymkode: 28296...f27 Jeg er den eneste i familien som har en diagnose. Hverken mine foreldre eller mine søsken har en diagnose. De vet ikke hvorfor jeg har fått det og ingen av de andre. Dette er visst nok en genfeil og dette er kun tilfeldig. Anonymkode: 411f3...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #27 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mange slike diagnoser er arvelige. Gjerne har en eller begge foreldre diagnoser også, ofte uoppdaget. Lurt å tenke på før man får barn. Anonymkode: 45236...e13 Jeg har en arvelig diagnose og har valgt å ikke få barn pga dette siden begge to har diagnose. Anonymkode: 411f3...f6c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #28 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjeder du deg og vil skravle litt eller vet du bare ikke hvordan du finner svaret selv? Anonymkode: 32fb0...481 Det er ikke alle som vet svaret. Har diagnose selv og det er mange som ikke forstår dette som ikke har dette selv. Syns at den kommentaren var spydig av deg. Anonymkode: 411f3...f6c 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #29 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Flere poengterer at bl.a. ADHD er arvelig. Betyr det at når et barn får diagnosen har mest sansynlig en av foreldrene det også? Anonymkode: 27ec0...4de Det er ikke alltid tilfelle. Har diagnose selv og ingen i familien min har diagnose. Anonymkode: 411f3...f6c 2
ms. Perfect Skrevet 3. februar 2022 #30 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har også lurt på sånt. Det kan vel være arvelig. Jeg kjenner også til et tilfelle der en bekjent drakk en del under graviditetene, og flere av barna har diagnoser. Må innrømme at jeg har lurt på om det er grunnen. Anonymkode: c77fa...b89 Alkoholbruk under svangerskap kan føre til FAS(D), men det ingen holdepunkter for at det øker risikoen for andre diagnoser. At mor bruker alkohol under svangerskap, kan derimot skyldes at hun har en eller flere av disse sykdommene, diagnostisert eller ikke. Og de er arvelige, men kan selvsagt også oppstå spontant. Endel av symptomene på disse diagnosene er også ganske like til symptomer på omsorgssvikt og/eller manglende grensesetting, altså miljøbetinget. (Moren i alvdalsaken fikk f.eks satt Aspergersdiagnose på de fleste barna sine, men eldste jente fikk den fjernet i voksen alder. Symptomene skyldes grov omsorgssvikt, overgrep og feilaktig informasjon fra moren) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ingen hemmelighet at barn av alenemødre har større sannsynlighet for å få ADHD. Enkelt forklart, alenemødre pusher diagnoser. Anonymkode: 7e2c8...474 Veldig enkelt forklart. Visste du også at vann er livsfarlig? Det viser seg at av alle som noengang har omkommet så har de i 100% av tilfellene drukket/inntatt vann i løpet av den siste levemåneden ☠️ 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #31 Skrevet 3. februar 2022 Ja, man kan være genetisk predisponert på endel diagnoser. Men som flere poengterer, så er det ikke sikkert man vet dette før man får barn. Endel diagnoser arves baklengs, dvs. at fordi barnet får en diagnose nå, så ber forelderen også om utredning og viser seg å ha de samme diagnosene. Tror det er særlig utbredt hos kvinner, da endel med ADHD og autismespekterforstyrrelse går under radaren, men jeg er usikker. I traumeforskning vet man nå at traumer er arvelige. Det handler om måten genene presenteres på i senere ledd, men også om miljø. Så her blir det en kombo av arv/miljø, som kan medføre psykiske vansker. Det jeg synes er interessant er at vi som samfunn har så snever ramme for hva som er "normalt" og hvordan vi som mennesker skal samhandle. At mennesker med samme type diagnoser som for bare 20-30 år siden "klarte seg greit", var "urokråker" hadde "andre evner" og en fremtid i ulike typer yrker, nå står i fare for å falle helt utenfor. Idag har vi ironisk nok mer kompetanse rundt endel vansker, likevel har vi gjort nåløyet trangere for alle. Anonymkode: 2a7b9...6bf 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #32 Skrevet 3. februar 2022 For å si det sånn, om det stemmer at alle barna har en diagnose, så kan jeg garantere at det sitter foreldre av de andre barna og gir de flere diagnoser enn de faktisk har. Vi mennesker er så opptatt av å kategorisere hverandre, og sette oss i forskjellige bokser, alt etter hvor man "hører hjemme", og det har blitt et psykelig problem. Anonymkode: 0bc54...247 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #33 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Inspirert av en annen tre her inne, der en mamma forteller om livet med tre barn som alle har en diagnose i form av adhd, autisme ol. Fra mitt uvitende ståsted (også trebarnsmor, men friske barn) så lurer jeg på hvordan det er mulig? Er det snakk om at barna er genetisk disponert? Oppvekst? Eller bare tilfeldigheter? Anonymkode: 28296...f27 Vel f.eks det finnes sjeldne genfeil som kan føre til både ADHD, autisme, tourettes, lærevansker, psykisk utviklingshemming, hørselsvansker, sosiale vansker osv. Disse genfeilene er ganske nyoppdagede. Vårt barns genfeil er ganske nylig funnet og kan føre til alle dem. Vårt barn har hatt det tøft fra dag 1. Barnets søsken derimot har ikke genfeilen og er friske og helt normaltfungerende. Alle barna inkludert den med genfeil ser helt normale ut. Nevroutviklingsforstyrrelser går ofte i arv. Så vil jeg si en ting, det er ikke sånn at barn feiler mer nå enn før men det er sånn at nå setter de diagnoser bedre enn før. F.eks før påstod de at jenter overhodet ikke kan være autister. Det vet de jo nå at det kan de men at symptombildet til en jente og en gutt er ulikt (samme som de også er ved hjerteinfarkt f.eks). Før i tiden sa de ofte at barna hadde hatt en hjerneblødning ved fødsel. Har du hørt folk som har sagt det om eldre at de hadde en hjerneblødning ved fødselen? Mange ganger var dette altså ikke en hjerneblødning men en genfeil. De bare visste ikke om slikt. Anonymkode: a66eb...833 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #34 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel f.eks det finnes sjeldne genfeil som kan føre til både ADHD, autisme, tourettes, lærevansker, psykisk utviklingshemming, hørselsvansker, sosiale vansker osv. Disse genfeilene er ganske nyoppdagede. Vårt barns genfeil er ganske nylig funnet og kan føre til alle dem. Vårt barn har hatt det tøft fra dag 1. Barnets søsken derimot har ikke genfeilen og er friske og helt normaltfungerende. Alle barna inkludert den med genfeil ser helt normale ut. Nevroutviklingsforstyrrelser går ofte i arv. Så vil jeg si en ting, det er ikke sånn at barn feiler mer nå enn før men det er sånn at nå setter de diagnoser bedre enn før. F.eks før påstod de at jenter overhodet ikke kan være autister. Det vet de jo nå at det kan de men at symptombildet til en jente og en gutt er ulikt (samme som de også er ved hjerteinfarkt f.eks). Før i tiden sa de ofte at barna hadde hatt en hjerneblødning ved fødsel. Har du hørt folk som har sagt det om eldre at de hadde en hjerneblødning ved fødselen? Mange ganger var dette altså ikke en hjerneblødning men en genfeil. De bare visste ikke om slikt. Anonymkode: a66eb...833 Glemte si at vårt barns genfeil kunne ha vært arvet (nedarvet kaller genetikerne det) men den er altså ikke det, den er nyoppstått (det vil si at det var en tilfeldig feil i celledelingen under befruktning). Barnets barn igjen vil ha 50% sjanse for å arve genfeilen ved hvert eneste svangerskap. Anonymkode: a66eb...833 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #35 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og for hver alenemor så er det en drittsekk som driter i alt ansvar, men det gidder du ikke å nevne? Du skjønner det at det er ikke slik at man bli gravid av seg selv...og selv om du ikke er gravid så har du et ansvar. Kanskje lurt å tenke på. De jeg kjenner som har barn som sliter, gjerne flere, er i forhold med barnefar, bare så det er sagt. Anonymkode: 61774...7f2 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): 🙄 Anonymkode: 462c9...6b0 ms. Perfect skrev (19 minutter siden): Alkoholbruk under svangerskap kan føre til FAS(D), men det ingen holdepunkter for at det øker risikoen for andre diagnoser. At mor bruker alkohol under svangerskap, kan derimot skyldes at hun har en eller flere av disse sykdommene, diagnostisert eller ikke. Og de er arvelige, men kan selvsagt også oppstå spontant. Endel av symptomene på disse diagnosene er også ganske like til symptomer på omsorgssvikt og/eller manglende grensesetting, altså miljøbetinget. (Moren i alvdalsaken fikk f.eks satt Aspergersdiagnose på de fleste barna sine, men eldste jente fikk den fjernet i voksen alder. Symptomene skyldes grov omsorgssvikt, overgrep og feilaktig informasjon fra moren) Veldig enkelt forklart. Visste du også at vann er livsfarlig? Det viser seg at av alle som noengang har omkommet så har de i 100% av tilfellene drukket/inntatt vann i løpet av den siste levemåneden ☠️ Her var det mye rart. Søk opp Willy Tore Mørck, professor i psykologi, med spesialisering om barn ved tidligere UIT, nå arktisk universitet. Det finnes utallige studier som bekrefter disse påstandene. Hilsen tidligere elev Anonymkode: 7e2c8...474
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå