Gå til innhold

Alle barna har en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tre her inne, der en mamma forteller om livet med tre barn som alle har en diagnose i form av adhd, autisme ol. Fra mitt uvitende ståsted (også trebarnsmor, men friske barn) så lurer jeg på hvordan det er mulig? Er det snakk om at barna er genetisk disponert? Oppvekst? Eller bare tilfeldigheter? 

Anonymkode: 28296...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeder du deg og vil skravle litt eller vet du bare ikke hvordan du finner svaret selv?

Anonymkode: 32fb0...481

• Liker 7
Skrevet

Bla.a. ADHD, autisme og tourettes logger i samme del av hjernen og er arvelig. Flere av spørsmålene på henvisningsskjema til PPT og BUP handler derfor om familien  

Anonymkode: 8b385...197

• Liker 5
Skrevet

Autisme, ADHD og Tourettes er ganske arvelig. Ikke uvanlig. 

Anonymkode: a0b0f...5ec

• Liker 1
Skrevet

Mange slike diagnoser er arvelige. Gjerne har en eller begge foreldre diagnoser også, ofte uoppdaget. 

Lurt å tenke på før man får barn.

Anonymkode: 45236...e13

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også lurt på sånt. Det kan vel være arvelig. Jeg kjenner også til et tilfelle der en bekjent drakk en del under graviditetene, og flere av barna har diagnoser. Må innrømme at jeg har lurt på om det er grunnen.

Anonymkode: c77fa...b89

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei som har 5 barn og alle feiler noe. 2 av de er pleietrengende og 3 har alvorlige psykiske problemer kombinert med diagnoser.

Anonymkode: 61774...7f2

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner noen som har 3 barn, alle med diagnoser. Foreldrene er oppegående mennesker,men er nok noe i genene der ja!

Anonymkode: ad0ea...544

Skrevet

Ja, som nevnt autisme, tourettes og ADHD er diagnoser som ofte er komirbide. Har man først fått en av disse diagnosene øker sannsynligheten for å få en til. Og har man ett barn med en av disse diagnosene er det høyere sannsynlighet for at også neste barn vil få en av disse diagnosene. Har man 2 barn med en av disse diagnosene, er sannsynligheten høy (har lest 30%, men har ikke kilde) for at også 3 barn vil få minst en av disse diagnosene. Samt at disse diagnosene igjen gir økt risiko for depresjon, angst og rusproblemer.

Når det er sagt kan det kanskje og være andre ting som øker sannsynligheten. Nyere studier viser både økt sannsynlighet for autisme hos barn om mor tok smertestillende i svangerskapet (paracetamol og ibux), samt studie viser markant forhøyet sannsynlighet for ADHD hos barn i 8 års alder om mor drakk mye brus under svangerskapet (både med og uten sukker i). Finske studier viser at barn med mødre som spiste mye lakris i svangerskapet har høyere sannsynlighet for barn med uro, svakt svekket kognitive evner, rastløshet ol. i 10 års alder. Det er altså mye vi ikke vet enda, om sammenhenger. Det gjlres mye interessant forskning internasjonalt og også i Norge. F.eks utsettes vi i dag for mye skadelige stoffer, hormonhemmende osv. Vi vet ikke nok om hvordan det kan påvirke, spesielt i den sårbare fosterutviklingen.

Anonymkode: 0364e...183

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en med 4 "barn" ( de er voksne nå) hvor alle har diagnoser. Alle har psykiske problemer, to av de med selvmordstanker, en av de med alvorlig autisme (stenger seg inne på rommet, dusjer ikke på flere måneder av gangen osv), og en som klarer seg noenlunde greit. To av de bor hjemme enda, på tross av at de er over 30. 

Det her kan jo ikke være annet enn at det ligger i genene. Og selvsagt oppvekst da, hverken mor eller far er toppform psykisk de heller. 

Anonymkode: 6ad12...d85

• Liker 1
Skrevet

Desverre er det slikt som oppdages sent, etter man har satt disse barna til verden. 

Anonymkode: 93864...b25

Skrevet

Vi er en søskenflokk på tre stykker. Det ene søskenet mitt har slitt psykisk i mange år, men er friskemeldt akkurat nå. Det andre søskenet har Downs. Jeg har psykiske lidelser og sliter med avhengighet. I vårt tilfelle er det en tydelig arvelig komponent. Både foreldre, onkler/tanter og besteforeldre har psykiske vansker og/eller avhengigheter. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner en med 4 "barn" ( de er voksne nå) hvor alle har diagnoser. Alle har psykiske problemer, to av de med selvmordstanker, en av de med alvorlig autisme (stenger seg inne på rommet, dusjer ikke på flere måneder av gangen osv), og en som klarer seg noenlunde greit. To av de bor hjemme enda, på tross av at de er over 30. 

Det her kan jo ikke være annet enn at det ligger i genene. Og selvsagt oppvekst da, hverken mor eller far er toppform psykisk de heller. 

At mor og far ikke er i toppform psykisk kan jo også henge sammen ned at de har fire syke barn… må være tøft. 
Hvis foreldrene ikke fungerte godt i utgangspunktet, kan det også bidra til at barn med medfødte utfordringer blir dårligere fungerende enn om de hadde vært født av psykisk godt rustede foreldre. Det er ganske enkelt å være forelder til et barn der alt går på skinner, har man problemer selv kan det bli for stor en utfordring.

• Liker 1
Skrevet

Noe er arv og noe dessverre miljø. 

Anonymkode: 194d2...3cf

Skrevet

Flere poengterer at bl.a. ADHD er arvelig. Betyr det at når et barn får diagnosen har mest sansynlig en av foreldrene det også?

Anonymkode: 27ec0...4de

Skrevet

Det er ingen hemmelighet at barn av alenemødre har større sannsynlighet for å få ADHD.  Enkelt forklart, alenemødre pusher diagnoser. 

Anonymkode: 7e2c8...474

• Liker 3
Skrevet
Bacteria skrev (1 minutt siden):

At mor og far ikke er i toppform psykisk kan jo også henge sammen ned at de har fire syke barn… må være tøft. 
Hvis foreldrene ikke fungerte godt i utgangspunktet, kan det også bidra til at barn med medfødte utfordringer blir dårligere fungerende enn om de hadde vært født av psykisk godt rustede foreldre. Det er ganske enkelt å være forelder til et barn der alt går på skinner, har man problemer selv kan det bli for stor en utfordring.

Enig i mye av det. Men når jeg sier at mor og far ikke er i toppform, så mener jeg egentlig at de er ganske hardt rammet av psykiske lidelser. Og mor var syk lenge før hun fikk barn. 

Jeg kjenner ikke til far så godt, men jeg vet han strever med noe psykisk. Og mor er blant annet bipolar, og har en haug av andre diagnoser. Alle barna har bodd hos mor hele livet, mor er ufør, og 3 av barna er ufør. I tillegg vil ikke mor at barna skal flytte, for da blir hun alene (to av de har flyttet nå). 

Så det er veldig mye der som gjør at det i all sannsynlighet var dømt til en trist skjebne for barna allerede fra tidlig av. Og sykdommene og uførheten har gått i arv ganske lenge, slik jeg har forstått det. 

Skrevet

Det er nok en arvelig greie her, som de enda ikke har greid å pinpointe. De vet at det er arvelig, men ikke hvilket gen, liksom.

Jeg har 2 barn + 1 bonusbarn. Alle tre innen spekteret (ikke alle har diagnose enda), og mine to med ADHD/ADD, og sannsynligvis bonusgutten også. (men der kan traumer være utløsende) 

Jeg har venninne med 3 barn, alle tre med ADHD, samt at far er nok udiagnosisert med ADHD.

En annen venninne har ADD selv, og barn med ADHD. 

Blant annet er autismespekteret mye videre nå, slik at mange flere får diagnose. 

Når jeg ser på min familie på farsiden, så er det minst 1 onkel, og 4-5 søskenbarn som nok hadde fått en diagnose nå i dag, samt at min far hadde helt sikkert fått en ADHD diagnose hvis han hadde gått på skolen nå. (altså, han hengte opp læreren på knaggrekka, og leste aviser bakerst i klasserommet, og sjekket om lillebror kunne svømme med å hive han i bekken... Hadde dette skjedd nå, og ikke på 50-tallet, hadde det jo vært stor baluba) 

Anonymkode: b38fa...5f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Inspirert av en annen tre her inne, der en mamma forteller om livet med tre barn som alle har en diagnose i form av adhd, autisme ol. Fra mitt uvitende ståsted (også trebarnsmor, men friske barn) så lurer jeg på hvordan det er mulig? Er det snakk om at barna er genetisk disponert? Oppvekst? Eller bare tilfeldigheter? 

Anonymkode: 28296...f27

Her i kommunen er det et par som har 3 nå voksne sønner der alle har det jeg antar er autisme i ulik grad. Rekner med det er genene til foreldrene som ikke passer sammen når det blir slik.

Anonymkode: d9bcd...a65

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere poengterer at bl.a. ADHD er arvelig. Betyr det at når et barn får diagnosen har mest sansynlig en av foreldrene det også?

Anonymkode: 27ec0...4de

Høyst sannsynlig ja. Men ikke alltid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...