Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #1 Skrevet 22. oktober 2005 Vet ikke helt hvor jeg skal legge denne, prøver her, bare å flytte om det er feil. Min første vinter med bil, og jeg trenger tips til vinterkjøringen...Lurer spesielt på om dere har noen tips for å komme enkelt opp bratte bakker som det ikke er asfalt på, men is og snø og grus?
Chiquita Skrevet 22. oktober 2005 #2 Skrevet 22. oktober 2005 Tja - å holde seg langt ute i kantene kan være et tips. Der er det ofte ikke så nedkjørt, og du får ofte bedre tak med dekkene. Det fungerer i allefall her. Og så er det jo litt avgjørende om du har piggfrie dekk, eller ikke
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #3 Skrevet 22. oktober 2005 Min første vinter med bil, og jeg trenger tips til vinterkjøringen...Lurer spesielt på om dere har noen tips for å komme enkelt opp bratte bakker som det ikke er asfalt på, men is og snø og grus? ← Generelt: Hold jevn fart opp bakken. Gi for all del ikke gass underveis, da er sjansene gode for at bilen mister veigrepet og begynner å spinne. Ikke kjør i for lavt gir. Hvis du kjører i 1. gir, vil hver minste bevegelse på gasspedalen føre til fartsendring, og da kan du miste veigrepet. 2. giret er også utmerket til å foreta bakkestart på glatt føre. Hvis du har automatgir, bør du ikke bruke "Drive" når du skal opp bakken; du risikerer at bilen girer underveis, og da mister du sannsynligvis veigrepet. Bruk den innstillingen som bare gir tilgang til de to laveste girene, det er enten "1" eller "2" avhengig av girkassen. Kjør gjerne på snøen som ligger ved siden av hjulsporene, hvis det er hardpakket snø i selve hjulsporene. Hvis du ikke kommer opp en bakke, og bilen begynner å skli baklengs ned bakken, IKKE trykk hardt på bremsen! Bremsene virker sterkest på forhjulene, noe som fungerer greit når bilen går fremover, men hvis du sklir bakover og bremser, kan forhjulene komme til å skli sidelengs ut av veien. Bruk heller parkeringsbremsen og/eller motoren. Ha gjerne med deg en lite pose med grus i hagesingel-størrelse hvis du vet at du må opp en bakke hvor det kan være svært glatt. Jeg har også hatt nytte av dette i situasjoner der bilen har stått parkert og det så har snødd kraftig, slik at parkeringsplassen ble omtrent ufremkommelig.
Gjest LoisLane Skrevet 22. oktober 2005 #4 Skrevet 22. oktober 2005 * Kjør sakte! Drit i de bak deg, kjør heller til siden og slipp forbi folk. * Hvis du begynner å gli - IKKE stå på bremsen! Hvis du pumpebremser får du mer kontroll. * Prøvebrems på oversiktlige steder. Da merker du hvor glatt det er.
Gjest gotthard Skrevet 23. oktober 2005 #5 Skrevet 23. oktober 2005 om bakenden kommer så sving mot bakenden og så mye som baken har sklid ut. ha et egg på gaspedalen ( i tankene). det er bedre og skli ut i brøytekanten enn på en annen bil osv. (blir mindre skader). finn en stor parkeringsplass og øv på og "slædde" rundt. har du bakhjulsdrift trykk inn klutch om bakenden kommer, forhjulsdrift er bruk av gassen den beste måten men det er en treningssak. derfor annbefalles en parkeringsplass, full tank og ei venninde som du kan le sammen med..... lykke til
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #6 Skrevet 23. oktober 2005 På enkelte glattkjøringsbaner kan du komme med egen bil og teste hvordan den(og du) reagerer i situasjoner på isføre. Kanskje det kan være noe for deg.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #7 Skrevet 23. oktober 2005 eller ta deg en tur til en stor parkeringsplass og "lek" deg der med bilen. Få bilen i sladd og prøv å rett den opp, lek med bilen. Du lærer veldig mye av dette. Når det er sagt, i bakker hold god fart oppover, ligg ikke i tilkjørt spor. Er det grusvei du skal opp så trå klampen i bånn og spinn deg til topps(tar lang tid da).
lillesky Skrevet 23. oktober 2005 #8 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg kjører mye på glatte veier, veier med mye snø etc., og har alltid kjetting i bilen. De tar litt tid å legge på, men da har du kjempegodt veigrep! Som andre nevner her, hvis det er glatt, så kjør sakte og gi blaffen i folk som har hastverk. Da kan de heller kjøre forbi deg. Å prøvebremse på et oversiktlig sted er også kjempelurt. Opp til huset vårt er det en grusbakke som ofte blir glatt. Noen sjeldne ganger, når det er ekstra glatt, så rygger vi opp bakken, for det gir bedre grep. Når det er mye snø, så er det med jevn fart veldig viktig. Å gasse skikkelig hvis du begynner å skli eller miste grep er en dårlig ide, da er det bedre å trille (baklengs) forsiktig ned bakken, og prøve på nytt. God fart er bra.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #9 Skrevet 23. oktober 2005 Ja, jevn fart oppover er viktig Og slæddingen - jeg er pysete. En venninne tok meg med på en svær plass og dro i brekket samtidig som hun instruerte meg - mye god lærdom der
Fat Sally Lee Skrevet 23. oktober 2005 #10 Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Som andre nevner her, hvis det er glatt, så kjør sakte og gi blaffen i folk som har hastverk. Da kan de heller kjøre forbi deg. For all del; ikke gi blaffen i de bak, slipp dem heller forbi! Ligger du under fartsgrensen er det lett at farlige situasjoner i forbindelse med forbikjøring oppstår. Ikke la andre trafikanter lide for at du føler for å kjøre saktere. Endret 23. oktober 2005 av Cocktail
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2005 #11 Skrevet 24. oktober 2005 Så fort snøen legger seg her, finner jeg meg en åpen plass hvor jeg leker meg litt med bilen. Jeg har gjort det hver vinter, for å bli kjent med hvordan bilen reagerer osv. Føler meg faktisk mye tryggere når jeg får sleng på bilen i en sving, fordi jeg har "øvd" på rattinga. På alle åpne plasser hvor det ikke er biler eller folk brekker jeg gjerne rundt, bare for å kjenne følelsen av at bilen mister veigrepet.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #12 Skrevet 24. oktober 2005 Om du har bakhjuls trekker så er det en idee å ha full tank på bilen, samt 2 sandsekker i bagasjen for å få mer tyngde på bakhjulene. Kjører du rolig, og kontrollert så går det bra:) .. Husk å ha skikkelige dekker. Det er høy verdi i gode dekker. Mvh
xray Skrevet 25. oktober 2005 #13 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) her var mange artige svar hvilken bil kjører du? trådstarter.. men skal du opp en bakke,så prøv å ha litt fart får du kommer til bakken slik at du kan slipp gassen opp litt når du er oppe i bakken... gjelder uannsett om du har for/bak trekk.. æ kjøre vel kjøre vel selv 7-8 mnd på vinter siden æ bor så jævlig langt nord.. PS har du dårlig dekk, så kjøp nye...(ikke de billige som er produsert i korea) du får hva du betaler for... ellers så er det litt trening som skal til... finn dæ en plass/bakke så du får trent litt.. lykke til.... Endret 25. oktober 2005 av xray
Gjest Hvordan komme NED? Skrevet 25. oktober 2005 #14 Skrevet 25. oktober 2005 Her var det mange bra svar på hvordan man best kjører opp en bratt og lang bakke om vinteren: med jevn fart og ikke ta i for mye men heller ikke for lite. Men si meg: hvordan kjører man best ned en lang og bratt bakke om vinteren? Jeg har piggdekk og en mindre Peugot. Håper noen kyndige svarer, for jeg er engstelig for den bakken (som jeg må ned ganske ofte..)
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #15 Skrevet 25. oktober 2005 Her var det mange bra svar på hvordan man best kjører opp en bratt og lang bakke om vinteren: med jevn fart og ikke ta i for mye men heller ikke for lite. Men si meg: hvordan kjører man best ned en lang og bratt bakke om vinteren? Jeg har piggdekk og en mindre Peugot. Håper noen kyndige svarer, for jeg er engstelig for den bakken (som jeg må ned ganske ofte..) ← jeg har piggdekk og en mindre ford. Jeg tar det i grunn bare med ro. Å bremse brått og mye gjør bare at du mister kontrollen, men jeg må si det er ytterst sjelden det går åt helvete at jeg føler for å bremse så mye brått altså... Bare ta livet med ro nedover, så går det nok bra. Piggdekk er en fantastisk oppfinnelse
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #16 Skrevet 25. oktober 2005 Ja, jeg har jo også piggdekk, men de takler ikke "alt" da -dessverre. Når jeg er midt i bakken og skal nedover - i rolig fart, og clutchen litt inne samtidig med 1. gir, føler jeg ofte at bilen har tenkt seg nedover i en rasende fart uten at jeg kan gjøre noe med det! Mener du at piggdekk skal klare å få bilen ned en lang og bratt bakk som er glatt med sne (og litt is under kanskje) ?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #17 Skrevet 25. oktober 2005 Ja... Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer ihvertfall... Jeg er glad i clutchen jeg og, de fleste jenter er det (=damekjørt). Så clutch og 1 gir og småbremsing er en fin kombinasjon. Og ørlite vridning på rattet for å "spore" litt så det ikke går rett ned
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #18 Skrevet 25. oktober 2005 Hvorfor i svarte har du clutchen litt inne?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #19 Skrevet 25. oktober 2005 Ok, takk skal du ha. Jeg visste forresten ikke at damer er mer ivrige på å clutche enn menn..er det tilfelle altså? Det var vel min far som lærte meg dette med å pent clutche litt samtidig med å kjøre pent ned på 1. gir i bakker om vinteren, men greit å sjekke hva andre gjør også. Hvordan kan det ha seg, at gutter ikke forstår at de kan bruke clutch? Merker man på en bil at den er damekjørt? Hvordan da, behandler ikke menn flest bilen sin pent? Isåfall skal jeg være meg bevisst på å kjøpe neste nesten-nye bil fra en dame som virker fornuftig.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #20 Skrevet 25. oktober 2005 Hvorfor i svarte har du clutchen litt inne? ← Jeg har den bitte-litt inne av-og på etter som det passer seg. Det har seg slik at dersom jeg ikke clutcher i det hele tatt, fyker bilen raskere nedover - og det ønsker jeg jo ikke. Jeg vil jo gjerne manøvrere meg fram framfor å fyke rett ned.. De sa det på Trafikkskolen også, og på glattkjøringen, i tillegg til at erfarne sjåfører har fortalt meg det. Det funker nok det ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå