Gå til innhold

Andre som sitter hjemme med covid?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sveva skrev (3 timer siden):

Her har vi også korona nå - omikron regner jeg med. To barn og en voksen.

Høy feber på begge barna, oppkast, utslett, rød inni øynene, hodepine… you name it😶 39,5 i feber på minstemann og usammenhengende tale + mareritt, da var det ikke «gøy» lenger. Tok lang tid før feberen gikk nedover med Paracet, drikke, kald klut.

Jeg selv har blitt gradvis bare verre. Nå feber vekslende med frysninger, grusom hodepine, kroppsverk, slapp og føler meg bare jævlig🙈 To doser fra før som jeg reagerte veldig mildt på.

Tenker som andre her - ingen går vel uansett på jobb/skole når de faktisk ligger rett ut med både feber og oppkast og hodepine etc… hvem vil seg selv (og andre) så vondt?😜

Problemet er vel de som får milde symptomer og smitter andre som tåler viruset langt dårligere.
Mange påpeker at alle skal smittes, men det er mulig å ta ned risikoen en del for seg selv. Ifølge FHI’s worst case som ofte har vist seg ikke å stemme skal 4 mill nordmenn smittes. 
Tiltak som å bli hjemme om man er syk kan man ihvertfall beholde til våren og vesentlig mindre smitte i omløp. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, syk siden søndag. Tung pust og stygg tørrhoste enda... 3x vaksinert. Ingen feber, muskelverk etc. 

Skrevet
Trilletrill skrev (6 timer siden):

I går måtte moren min be lederen sin sende en ansatt som satt ved henne hjem da vedkommende var hostet og harket. Vedkommende selv påsto å være helt fin - dro hjem og testet negativt 1 time senere…så Ikke alle tenker sånn dessverre.

Men spørsmålet er jo om vi iløpet av 2 år har fått en lavere terskel for hva som er tålbar host og hark. Faktisk en utrolig bra måte å få god plass på. Et lite kremt, og folk flytter seg flere meter unna.

Skrevet
Babushka skrev (3 timer siden):

Problemet er vel de som får milde symptomer og smitter andre som tåler viruset langt dårligere.
Mange påpeker at alle skal smittes, men det er mulig å ta ned risikoen en del for seg selv. Ifølge FHI’s worst case som ofte har vist seg ikke å stemme skal 4 mill nordmenn smittes. 
Tiltak som å bli hjemme om man er syk kan man ihvertfall beholde til våren og vesentlig mindre smitte i omløp. 

Er det å holde seg hjemme når man er syk et tidsbegrenset tiltak? Er ikke det noe man normalt skal gjøre, uavhengig av hva som feiler en?

Skrevet
MorTil2 skrev (På 3.2.2022 den 6.40):

Denne tråden viser at FHI har rett - avslutt påtvunget isolasjonstid, og heller normaliser sykdomsbildet ved at folk er hjemme når de er syk.

https://www.nrk.no/norge/fhi-vil-erstatte-isolasjonsplikt-med-rad-om-a-holde-seg-hjemme-1.15838639

Nakstad sitt motargument om at folk  følger tiltak bedre når det er et påbud enn en anbefaling, er faktisk ganske frekt. Tror han at folk flest går på jobb hvis de er så syk som enkelte i denne tråden forteller? De fleste har bra med vett og forstand, og vil hverken seg selv eller andre så vondt at man går på jobb/skole med feber, kroppsverk, hodepine osv.

Det er jo en del folk - og en del forventninger der ute i arbeidslivet etc om at man er tøff og har høy arbeidsmoral dersom man presser seg på jobb når man er dårlig. Dersom man legger seg ned og «er syk» har man dårlig arbeidsmoral og sluntrer unna. Mange synes nok derfor også det er vanskelig å vurdere hvor syk man må være før man må være hjemme. Dette har nok kanskje forhåpentligvis endret seg under pandemien- men hvis man igken får den valgfriheten og skal vurdere selv så kan det bli vanskelig for mange ja

Skrevet

Syk siden søndag morgen. Tett, vond hoste, slapp, grums I halsen,  av og på hodepine. 3 doser, slutten av 40-årene. 

Skrevet
rosemarin skrev (11 timer siden):

Det er jo en del folk - og en del forventninger der ute i arbeidslivet etc om at man er tøff og har høy arbeidsmoral dersom man presser seg på jobb når man er dårlig. Dersom man legger seg ned og «er syk» har man dårlig arbeidsmoral og sluntrer unna. Mange synes nok derfor også det er vanskelig å vurdere hvor syk man må være før man må være hjemme. Dette har nok kanskje forhåpentligvis endret seg under pandemien- men hvis man igken får den valgfriheten og skal vurdere selv så kan det bli vanskelig for mange ja

Så med andre ord, pandemien, med alle sine tiltak, og dermed kunstige, men pålagte grenser mennesker imellom har lagt grunnlag for en bedre forståelse av egen helse og når man er frisk nok til å omgås andre?

Min erfaring er at arbeidsmoralen i mange tilfeller ikke er høy nok. Flere utnytter muligheten til egenmeldinger, gir beskjed på kort varsel. Og særlig nå, med Covid og selvtesting, merkes det at antallet som plutselig er så syk at de ikke kan stille, har økt på. Litt hoste og hodepine er blitt en hovedgrunn til ikke å stille. Da tenker jeg at sykeligheten og "evnen" til å føle etter, går i feil retning.

Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

Så med andre ord, pandemien, med alle sine tiltak, og dermed kunstige, men pålagte grenser mennesker imellom har lagt grunnlag for en bedre forståelse av egen helse og når man er frisk nok til å omgås andre?

Min erfaring er at arbeidsmoralen i mange tilfeller ikke er høy nok. Flere utnytter muligheten til egenmeldinger, gir beskjed på kort varsel. Og særlig nå, med Covid og selvtesting, merkes det at antallet som plutselig er så syk at de ikke kan stille, har økt på. Litt hoste og hodepine er blitt en hovedgrunn til ikke å stille. Da tenker jeg at sykeligheten og "evnen" til å føle etter, går i feil retning.

Det slår sikkert begge veier da. Men min erfaring er som sagt at mange tidligere har presset seg for mye på jobb med høy feber osv, Fordi man hadde ikke det perspektivet om at man kunne smitte andre med noe. Handlet mye om å ikke være lat og ha dårlig arbeidsmoral og at det var litt tøft å si «jeg er egentlig veldig syk, har 40 i feber men det går bra med meg altså».

og det er jo klart at terskelen har blitt lavere fordi vi har blitt tvunget til å holde oss hjemme ved det minste snufs, fordi det minste snufs kan være tegn på at du er smittsom med noe. Så det å finne balansen Mellom der igJen kan jo være vanskelig. Hva er «dårlig nok» og var er innafor 

• Liker 1
Skrevet
rosemarin skrev (3 timer siden):

Det slår sikkert begge veier da. Men min erfaring er som sagt at mange tidligere har presset seg for mye på jobb med høy feber osv, Fordi man hadde ikke det perspektivet om at man kunne smitte andre med noe. Handlet mye om å ikke være lat og ha dårlig arbeidsmoral og at det var litt tøft å si «jeg er egentlig veldig syk, har 40 i feber men det går bra med meg altså».

og det er jo klart at terskelen har blitt lavere fordi vi har blitt tvunget til å holde oss hjemme ved det minste snufs, fordi det minste snufs kan være tegn på at du er smittsom med noe. Så det å finne balansen Mellom der igJen kan jo være vanskelig. Hva er «dårlig nok» og var er innafor 

Jeg tviler egentlig på at så veldig mange tvinger seg avgårde med 40 i feber. Da er man ganske utslått og ville knapt kommet seg frem til jobben.

Selvsagt skal man ikke stille på jobb og smitte andre, hverken med influensa, covid, sterk forkjølelse eller annet som lett smitter og ingen andre vil ha.

Men med alle reglene som endres i raskt tempo, blir jo folk forvirret. Vi har nettopp hatt Covid i nær familie. Så hva gjelder for den som er smittet, for de som er virkelig nær, for de som ikke er fullt så nær osv? Vi tester og tester og får til slutt mer vondt i nesen enn noe annet sted. 

Om en du har hatt nær kontakt med forteller at h*n har hatt influensa, så tester du deg ikke i 5 dager (er det 5 dager nå???). Og det til tross for at det dør flere hundre av sesonginfluensa iløpet av et normalt år.

Skrevet
MorTil2 skrev (2 timer siden):

Jeg tviler egentlig på at så veldig mange tvinger seg avgårde med 40 i feber. Da er man ganske utslått og ville knapt kommet seg frem til jobben.

Selvsagt skal man ikke stille på jobb og smitte andre, hverken med influensa, covid, sterk forkjølelse eller annet som lett smitter og ingen andre vil ha.

Men med alle reglene som endres i raskt tempo, blir jo folk forvirret. Vi har nettopp hatt Covid i nær familie. Så hva gjelder for den som er smittet, for de som er virkelig nær, for de som ikke er fullt så nær osv? Vi tester og tester og får til slutt mer vondt i nesen enn noe annet sted. 

Om en du har hatt nær kontakt med forteller at h*n har hatt influensa, så tester du deg ikke i 5 dager (er det 5 dager nå???). Og det til tross for at det dør flere hundre av sesonginfluensa iløpet av et normalt år.

Helt enig i det siste du skriver. Og jeg mener jo ikke at vi skal fortsette med det. Snakker her om hver enkelts evne til å vurdere hva som er «sykt nok» til å være hjemme fra jobb. Og min erfaring er at for mange er den terskelen til vanlig ganske høy- noe som har gjort at man da smitter mange, men dette har ikke folk tenkt så mye over. Så hvor mye lavere terskel skal man legge seg på fremover, når man skal kjenne etter og vurdere dette med dette «nye» smitteperspektivet i minnet.

• Opprett ny...