AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Hei! dere med border collie valper mellom 13-16 ukers alder, hva slags daglige aktiviteter driver dere med? Jeg føler meg litt forvirret med min valp og rådene jeg får. Noen mener at det holder med 20min miljøtrening x 2 i uka. Og resten av uka er roooolig. Da f.eks en dag med 20min i «byen» og en annen dag 20min i områder med mye barn (skole osv). Mens noen mener man skal vise hunden minst 2 nye ting om dagen, og da er det nok med det. Men da f.eks 2 nye ting om dagen da.. hva skal det liksom være? Vår er 13uker og er med oss alle mulige steder i hverdagen, ho ser og opplever alt med oss. Utenom å reise til forskjellige miljøer så skjønner jeg ikke hva annet det skulle vært. Men er jo ikke bare bare å reise til 2 nye steder hver eneste dag 😬 eller misforstår jeg hva det menes med dette? uansett; jeg føler at valpen vår ikke trenger så voldsomt mye, sånn egentlig. Okei vi hadde omgangssyken i 1uke (hele huset samtidig, ikke gøy 😭), og da kjedet ho seg i hjel. Forsøkte å grave i grusen foran døra stakkars. Men nå som hverdagen er tilbake igjen så holder det i massevis med 1 snusetur nedi gata vår og lek i Hagen ellers. Da altså hvis vi bare tenker på aktive uteaktiviteter. Men da er det ikke store greiene vi driver med, men ho ligger rett ut resten av dagen. Om vi farter utenom det vanlige trenger ho ikke den turen nedi gata, for da er ho helt kaputt. i disse turene blir det jo miljøtrening, men det kommer naturlig. Så er ikke noen aktiv trening med det gitte formålet. Vi styrer med vårt og ho henger med, kommer altså naturlig. Skulle jeg forventet mer «styr» i denne alderen? Føler det blir veldig hauset opp hva en border collie valp trenger av aktivitet. Eller er dette en behagelighet som blir brutalt revet vekk om en ukes tid? 😂 Har kun erfaring med labrador fra tidligere av. Anonymkode: 0ddc2...c63
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 😍😍😍😍 Elsker de. Så smarte, lærer fort, og er bare helt nydelige. Får med seg mer enn du tror, og forstår veldig mye. Anonymkode: 2caf2...ba7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Ts her. Veldig fine hunder ❤️ Ho løser puslespill som er racer når vi ikke får gått ut som vanlig (som da vi var syke). Utrolig intelligent og noen ganger klarer ho å lure meg😂 lært seg at hvis ho bjeffer litt, men blir stille når ho hører noen i huset bevege seg, så veit ho at det snart vanker en godbit. Siden vi jobber med å være stille inne, og gir da godbit når ho har vært stille lenge nok etter bjeffing. Jeg elsker hvor lur ho er! Men vi må nok finne på nye taktikker på dette med å være stille inne skjønner jeg😂 Anonymkode: 0ddc2...c63
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Jeg hadde prioritert rotrening i vanskelige miljøer foran omtrent alt annet. Og da må man bli til hunden sovner. Anonymkode: 829ad...1e2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 Min er ca 1 år og ikke akkurat valp lenger. Det som har vert viktig for oss er at hun fikk oppleve ting regelmessig for å få miljøtrening og sosialisering. Jeg har aldri vært i en hundepark, ikke 1 gang. Den type sosialisering som vi har fokusert på er at valpen skal være rolig og komfortabel med forskjellige folk, hunder eller dyr. Jeg gikk på 2 valpekurs, ikke fordi jeg var uerfaren eller valpen var vanskelig, men fordi det var en fantastisk plass å ta med valpen for sosialisering og miljøtrening på en trygg måte. En vanlig uke for oss kunne se ut slik Mandag: Små turer i nabolaget, sitte på en benk å se på barn som spiller fotball. Flere tisseturer, og litt trening/lek inne eller i hagen Tirsdag: Valpekurs, trene litt på triks eller kommandoer, små rusleturer i nabolaget Onsdag/Torsdag: Ta med valpen på jobb en hel dag. Så mange inntrykk at hun sov etterpå og bare måte ut for å tisse senere på kvelden Fredag: Ta med valp i hundeklubben for å trene alene eller sammen med andre. Ellers bare rusleturer Lørdag/Søndag: Stevne, ta med valpen å sitte å observere mange folk og hunder. På kort/lang avstand alt etter valpens behov og hvor travelt/mange folk Border collie er en arbeidsnarkoman og det er veldig lett å få en stresset hund både hvis du gjør for mye eller for lite. Ballkasting, lek og morro er aktivitet som er lett og hvor du får mye gratis av en slik hund. Det som er vanskelig er å lære en border å slappe av, kjede seg og at det ikke trenger å skje noe hele tiden. Hvis jeg har hatt en travel helg hvor valpen har opplevd mye, så har vi det «kjedelig» på mandag å gjør ikke noe spesielt eller mer enn valpen trenger Et problem hos meg var også at valpen sin AV/PÅ bryter var konstant PÅ. Katten eller den andre hunden vår skulle valpen prøve å leke med, selv om vi netopp hadde kommet hjem etter 1 time i byen. Så i begynnelsen når hun ikke fant roen selv så fikk hun ligge i buret sitt med en kong/tyggebein. Ofte gikk det ikke lang tid før hun sovnet når hun ikke hadde noe annet valg Sist men ikke minst. Begynn nå med en gang å trene på hverdagslige ting som er viktig for dere. Når det ringer på døra hva vil du valpen skal gjøre, begynn å ha en fast rutine. Bil, rulleskøyter, joggere, andre hunder - mange border collier har gjeterinstinkt, begyn tidlig å be om f.eks sitt og kontakt hver gang det kommer en forstyrrelse. Det kan være greit å trene å ha noen vaner før hunden blir kjønnsmoden og du kanskje må kjempe mot instinkter Anonymkode: b9348...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde prioritert rotrening i vanskelige miljøer foran omtrent alt annet. Og da må man bli til hunden sovner. Anonymkode: 829ad...1e2 Min hadde nok holdt seg våken i seks timer, vil du anbefale det for oss også? Jeg måtte satt av en dag. Ville du gjort det, eller kanskje du har et annet forslag til en energisk og påskrudd ettåring? Anonymkode: 93088...c48
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min hadde nok holdt seg våken i seks timer, vil du anbefale det for oss også? Jeg måtte satt av en dag. Ville du gjort det, eller kanskje du har et annet forslag til en energisk og påskrudd ettåring? Anonymkode: 93088...c48 Jeg vet dessverre ikke, for jeg har litt av det samme problemet selv😅 Vi hadde frøkna med i byen som liten, men hun sovnet aldri så hun er på hele tiden uansett. Så vi jobber med saken, hvis noen andre skulle ha noen gode råd tar jeg i alle fall i mot! Anonymkode: 829ad...1e2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå