Gå til innhold

Snakker du bedre engelsk enn boomerforeldrene dine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjør ikke det. Men snakker bedre enn Jagland(boomer) og Stoltenberg(boomer). Dvs jeg har bedre uttale. Ordforrådet er nok ikke bedre.

Anonymkode: a2cb8...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men hele mastergraden min var på engelsk og jeg må snakke engelsk på jobb daglig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uttale er mye bedre, men de har nok bedre ordforråd utover det dagligdagse. Riktignok bodde og jobbet de et par år i statene før de fikk meg, så de fikk jo mye inn dez

Anonymkode: d971c...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er en boomer? Snakker tydeligvis ikke norsk engang lengre.

Endret av BobbySocks
Skrivefeil. Kan ikke skrive norsk engang.
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn mamma. Pappa snakker bra "avansert" engelsk fordi han bruker det mye i jobb og har mye internasjonale møter, så tror egentlig han er bedre enn meg... samtidig leser jeg mer engelske bøker og sånn så mulig jeg er litt bedre på hverdagsengelsk. 

Anonymkode: c0dcf...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en "boomer", og snakker bedre engelsk enn mine barn. 

Har studert i UK, og bruker språket aktivt hver dag. Leser også mye engelskspråklig litteratur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Min mor er knapt i stand til å prate engelsk i det hele tatt og kan ikke holde en samtale. Min far kunne prate litt bedre siden han jobbet offshore. Jeg jobber også i oljebransjen og både leser, forstår og prater engelsk bedre enn dem begge. 

Anonymkode: a91e0...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette måtte jeg google. Boomers er de som er født mellom 1946 og 1964 (20 år var et stort spenn). Så da er vel mine foreldre som er født i 48 og 49 det. Snakker jeg bedre engelsk enn dem? Ja. De forstår veldig mye bedre enn de prater.

Ordforrådet til politikerne er nok bedre enn både mitt og foreldrene mine sitt, selv med den ekstreme norske uttalen de du nevner har. Jeg har bedre uttale, men kan også snuble i ord, selv om jeg bruker engelsk daglig (da er det nemlig mest skriftlig).

Forklaring: https://framtida.no/2020/01/28/generation-z-boomers-milennials-kva-generasjon-hoyrer-du-til
(aldersforklaringene er feil pga gammel artikkel)

Lærte at jeg liksom skal være millennial, men jeg er født i 81, det er helt på grensa. 

Anonymkode: b790f...072

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er ganske lik. Vi bodde i utlandet i noen år, og min far hadde en internasjonal jobb, og snakket dermed engelsk på arbeidsplassen. Jeg gikk på skole i utlandet osv. Gjerne bedre enn min mor. 

Så har jeg jobbet i internasjonale miljøer i voksen alder selv på prosjekter der engelsk er språket vi bruker. Vi er ikke fra østlandet, så tonefallet er jo bedre :) 

Leser stort sett engelske bøker på engelsk. Det er ofte bedre. Men selv om jeg har mye erfaring og snakker godt engelsk, så er det rart med det. Det er stivere og vanskeligere å ha lunchsamtaler på engelsk. Jeg merker det at når de engelske/internasjonale går vekk fra bordet, så slår vi over på norsk- og det er litt godt. 

Endret av Mooza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye bedre. De klarer å kommunisere enkelt på engelsk med sterk norsk aksent, faren min blander inn masse norske ord også. Jeg har engelskspråkelig samboer, så jeg snakker engelsk hele tiden. 

Anonymkode: 589eb...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, langt bedre. Snakker så vidt jeg har hørt bedre enn alle jeg kjenner, selv om jeg aldri har satt mine bein i et engelsktalende land.

Anonymkode: 1b565...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre (født i 58 og 60) snakker knapt engelsk. Mamma kan vel til nød klare en enkel samtale (hun forstår det meste som sies da), men pappa vil være ganske hjelpesløs i det store utland. Ikke har de reist utenfor Skandinavia heller.

Mine svigerforeldre (født i 49 og 52) snakker veldig bra engelsk, men til gjengjeld har de reist mye og dermed lært seg mye engelsk.

Jeg derimot er flytende i engelsk, men jeg bruker det mye både i jobb og fritid. Barna mine er nesten flytende i engelsk.

Anonymkode: 8df66...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette måtte jeg google. Boomers er de som er født mellom 1946 og 1964 (20 år var et stort spenn). Så da er vel mine foreldre som er født i 48 og 49 det. Snakker jeg bedre engelsk enn dem? Ja. De forstår veldig mye bedre enn de prater.

Ordforrådet til politikerne er nok bedre enn både mitt og foreldrene mine sitt, selv med den ekstreme norske uttalen de du nevner har. Jeg har bedre uttale, men kan også snuble i ord, selv om jeg bruker engelsk daglig (da er det nemlig mest skriftlig).

Forklaring: https://framtida.no/2020/01/28/generation-z-boomers-milennials-kva-generasjon-hoyrer-du-til
(aldersforklaringene er feil pga gammel artikkel)

Lærte at jeg liksom skal være millennial, men jeg er født i 81, det er helt på grensa. 

Anonymkode: b790f...072

Er 20 år et stort spenn for en generasjon??

Anonymkode: 6e1fd...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre er akkurat gamle nok til å være boomere. Jeg er født i 88 og snakker bedre engelsk enn dem begge. Faren min er generelt ikke særlig god i engelsk, selv om han fint klarer seg som turist etc, mens moren min har et godt ordforråd, men en voldsom norsk aksent. 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen hvor foreldrene snakker bedre engelsk enn barna.

Anonymkode: adcbe...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (gen x) snakker bedre engelsk enn foreldrene mine (baby boomers), og mine barn (millenials/ gen y) snakker bedre engelsk enn jeg gjør.

Det er naturlig da.

Mine foreldre hadde veldig lite rngelskundervisning på skolen.  De hadde noen få timer på framhaldsskolen, men det var minimalt. 

Jeg begynte med engelskundervisning i 4.klasse, men fikk i tillegg mye gratis "undervisning " gjennom musikk på 70-tallet, og filmer og serier fra 80-tallet og utover.

Barna mine har vært mye mer eksponert for engelsk tale fra veldig ung alder enn hva mine foreldre og jeg var, og engelsk har vært en mer naturlig del av hverdagen 

Anonymkode: 2d75c...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde en tid i ‘hippie-kollektiv’ i England og i Asia. Jeg, foreldrene mine og yngre bror. Vi snakker alle bra engelsk. Jeg er kanskje litt bedre for jeg har i tillegg studert i London i noen år 

Anonymkode: 83133...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre, født i 47 og 49 snakker flytende engelsk, ikke så rart egentlig, de har bodd i utlandet i over 30 år nå.. Begge snakker også flytende spansk, og pappa snakker godt tysk. Men om de snakker bedre engelsk en meg? Aner ikke, engelskmenn tror jeg er fra Canada, mens Canadiere gjetter at jeg er fra "Down under" 😉 .  Mulig at sønnene mine er enda bedre i engelsk, aner ikke, de har bodd og studert i mange land 😄 

Anonymkode: 58007...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...