Gå til innhold

Spise for tett på leggetid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Merker dere noen konsekvenser om dere spiser et større måltid for tett på leggetid?

Anonymkode: 50983...515

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De fleste gjør ikke det. Men om du gjør det (for vi er alle forskjellige) så ikke spis for tett på leggetid.

Om problemet derimot er at det å legge seg ned (uavhengig av tid på døgnet) etter et måltid er ubehagelig lider du trolig av halsbrann, som er en tilstand du kan behandle, og dermed ikke må leve med.

Anonymkode: 78b29...515

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Merker dere noen konsekvenser om dere spiser et større måltid for tett på leggetid?

Selv om måltidet er stort er sannsynligvis ikke innholdet uvesentlig, da feks rødt kjøtt er langt mere belastende for fordøyelsessystemet på kort sikt en mye annet.  Proteiner og fett er ikke lett å bryte ned.  Når det er sagt så finnes det ikke studier spesifikt på dette som jeg vet om, så hvor stor forskjellen blir på søvnkvalitet med å sette fordøyelsessystemet på høygir vs lavgir rett før leggetid er vanskelig å si. 

Endret av Chomsky89
Skrevet
Chomsky89 skrev (2 minutter siden):

Selv om måltidet er stort er ikke innholdet uvesentlig, da feks rødt kjøtt er langt mere belastende for fordøyelsessystemet på kort sikt en mye annet.  Proteiner og fett er ikke lett å bryte ned.  

Hvordan merker man det?

Anonymkode: 50983...515

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan merker man det?

Tviler på at du vil merke noe, men å merke noe er jo ikke det samme som å bli påvirket av noe.  Du merker ikke noe nevneverdig av se på lyse skjermer heller. Du blir likevel påvirket av virkningene til melatonin.

Endret av Chomsky89
Skrevet

Blir mindre sulten på morgenen etter

Anonymkode: dd461...5ed

• Liker 1
Skrevet

Spiser jeg mindre enn tre timer før leggetid, sliter jeg med magevondt, sure oppstøt og kvalme på nettene

Skrevet

Nei. Det har jeg aldri merket noe negativt ved. Jeg spiser en time før jeg skal legge meg (spiser sen middag).

Synes bare jeg sover ekstra godt når jeg er mett og god. Jeg får ikke sove om jeg er småsulten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mer sulten på morgenen hvis jeg spiser sent på kvelden. Jeg spiser siste måltid 1930. 

Men føler ikke det påvirker søvnen. 

Skrevet

Ja, å spise sent er å be om magesyreproblemer for min del.

Anonymkode: 57189...daa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...