Gå til innhold

Hvorfor liker ikke folk de med borderline?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Høres ut som meg ❤️ Glad du er bedre, gir meg håp, håper du får vekk det som ennå henger igjen også.

Anonymkode: ee421...64f

Takk. :) Håper jeg også. Det hjalp også svært mye å endelig bli riktig medisinert for bipolar. Da ble jeg mye roligere gitt. :)

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Purple_Pixiedust said:

Takk. :) Håper jeg også. Det hjalp også svært mye å endelig bli riktig medisinert for bipolar. Da ble jeg mye roligere gitt. :)

Haha, du også bipolar? Same. For no ræl. Har gått på så mye medisiner.. er bedre jeg også da på den fronten enn jeg var for noen år sia..

Skrevet
16 minutter siden, Majer said:

Nei, men viser man at man prøver å kjempe mot så er det dritkult! Litt som dyslektikeren som blir forfatter eller han med adhd som ender opp med doktorgrad. Dritkult.

Du tenker at folk med alvorlige psykiatriske diagnoser ikke prøver å kjempe i mot?

Det er grader av utfordringer i alle psykiatriske diagnoser, også for de med adhd. Noen har mildere trekk, mens andre har sterke. Noen responderer bra på behandling, mens andre ikke. Det betyr ikke at den som ikke har blitt bedre ikke har prøvd. 

Visste du at mange med borderline har vært utsatt for overgrep? 

Anonymkode: 62cca...b52

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hater veldig få, kanskje ingen.

Etter å ha vært i et forhold med en kvinne som viste seg å være psykisk syk så unngår jeg nære relasjoner med folk som sliter med psyken eller har mentale diagnoser.

Anonymkode: f67e0...f0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tenker at folk med alvorlige psykiatriske diagnoser ikke prøver å kjempe i mot?

Det er grader av utfordringer i alle psykiatriske diagnoser, også for de med adhd. Noen har mildere trekk, mens andre har sterke. Noen responderer bra på behandling, mens andre ikke. Det betyr ikke at den som ikke har blitt bedre ikke har prøvd. 

Visste du at mange med borderline har vært utsatt for overgrep? 

Jo, jeg tenker alle med psykiske utfordringer kjemper imot, men det er ikke kult å bli en av de som gjør det fordommene dreier seg om enten det er Abdi fra Furuset som blir kriminell eller Ingrid med adhd som blir tidenes urokråke. Da styrkes bare fordommene ute i samfunnet.

Skrevet
10 minutter siden, Majer said:

Jo, jeg tenker alle med psykiske utfordringer kjemper imot, men det er ikke kult å bli en av de som gjør det fordommene dreier seg om enten det er Abdi fra Furuset som blir kriminell eller Ingrid med adhd som blir tidenes urokråke. Da styrkes bare fordommene ute i samfunnet.

Nei det er ikke kult, men de det skjer med gjør det da for pokker ikke med vilje!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er ikke kult, men de det skjer med gjør det da for pokker ikke med vilje!

Det har jeg ikke skrevet heller. De kjemper jo.

Skrevet
Gjest bienvilleparish skrev (På 5.2.2022 den 14.27):

Og jeg kan love deg at det er 100 ganger vondere for den som har borderline enn dem rundt. Man har trossalt utviklet en personlighetsforstyrrelsene pga traumer og vonde opplevelser knyttet til mennesker og følelser. 

Dette er jo et gammelt innlegg jeg siterer her nå, men jeg ser det er flere som har skrevet dette i tråden og jeg synes det er et dårlig argument. Det er klart verst for den som har sykdommen og jeg har mye sympati de som strever med sykdom og skader. Men dersom jeg hadde mistet den ene armen, hadde det da vært greit for meg å gå rundt og klippe av andre fingertuppen? Nei, selvfølgelig ikke. Det kan eller skal ingen tåle. Man har ikke rett til å skade andre uansett hvor skadet man selv er. 

Anonymkode: a16f8...0b4

• Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, Majer said:

Jeg tenker det er helt ok at folk har borderline, men bare om de ikke følger sterotypene. De som jobber aktivt med å motbevise sterotypene har min fulle respekt.

55 minutter siden, Majer said:

Nei, men viser man at man prøver å kjempe mot så er det dritkult! Litt som dyslektikeren som blir forfatter eller han med adhd som ender opp med doktorgrad. Dritkult.

9 minutter siden, Majer said:

Det har jeg ikke skrevet heller. De kjemper jo.

Du utrrykker jo dette.

Så hvordan skal du bedømme om noen aktivt jobber og kjemper i mot eller ikke? Ut ifra det du skriver her så virker det jo som om du tenker at psykisk syke velger å være ustabile eller ikke, og det er begrenset hvem som få respekten din. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo et gammelt innlegg jeg siterer her nå, men jeg ser det er flere som har skrevet dette i tråden og jeg synes det er et dårlig argument. Det er klart verst for den som har sykdommen og jeg har mye sympati de som strever med sykdom og skader. Men dersom jeg hadde mistet den ene armen, hadde det da vært greit for meg å gå rundt og klippe av andre fingertuppen? Nei, selvfølgelig ikke. Det kan eller skal ingen tåle. Man har ikke rett til å skade andre uansett hvor skadet man selv er. 

Anonymkode: a16f8...0b4

Psykisk sykdom kan innebære at man ikke har kontroll på egne følelser og adfærd, det er en del av sykdommen. Hadde det vært så enkelt som at en med f.eks borderline kunne bare bestemme seg for å klare å regulere egne følelser, så hadde det jo ikke vært noe problem. Men det er ikke sånn mentale lidelser fungerer, og jo, det ER den som er syk som har det verst. De kan aldri rømme fra seg selv, mens du kan i større grad velge unngå å omgås dem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, du også bipolar? Same. For no ræl. Har gått på så mye medisiner.. er bedre jeg også da på den fronten enn jeg var for noen år sia..

Ja, jeg har asperger, bipolar, rusavhengighet og har/hadde borderline. Det har vært noen tøffe år, men ting begynner å bli bedre på alle områdene. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.19):

Hei . Hva er grunnen til at man ikke liker de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: a869d...07c

Dem jeg har møtt. 
Det er fryktelig krevende og være venner med deg i lengden, det er dem som er det viktigste. Om man skal være venner med dem, så må du regne med alltid og være under dem, deler du noe vanskelig har dem alltid hatt det verre Alltid. 
Dem vet ikke grenser, det at du har andre venner kan dem ofte bli sjalu på, da dem krever at du alltid skal bruke tid på dem og være tilgenglig. Ene fulgte på alt jeg drev med på Facebook en stund. Engang sa jeg var litt sliten av besøk. Så tok jeg med barna mine på fjelltur. Da fikk jeg lange tekstmeldinger om synes du sa du var sliten, rart du tar med barna på hyttetur på fjellet da. Det var stadig lange tekstmeldinger på telefon, og hun sendte dem på alle steder hun fikk tak i meg. Har masse eksempeler, det er mulig det finnes andre som er mindre pågående. Men ellers merker jeg i dag dem har dette, eller dem sier det. Skygger jegv banen, jeg ble skikkelig dårlig sist og det og gå og gjemme seg for noen det orker ikke jeg.

ofte har dem mistet alle vennene på veien, men eier ingen selvinnsikt heller 

Anonymkode: 31c57...871

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.31):

Hvordan da? Jeg har ett veldig stabilt forhold med både familie og venner nå. Så nei, alle er ikke umulig å forholde seg til!! TS

Anonymkode: a869d...07c

Vel det du gjør nå er jo å lage konflikter. Du spør på et forum hvorfor er det slitsomt? Og når noen sier meningen sin så tolker du det som om de mener deg, når de ikke en gang kjenner deg. Samme som at om jeg skulle lage en tråd om adhd og spørre hvorfor synes alle at folk med adhd roter? Så kan noen si at fordi folk med adhd kan oppleve det vanskelig å lage struktur. Er det ikke dumt om jeg svarer da at nei det er ikke sant jeg har rydda nå!!! 

Da søker jeg en konflikt. Jeg søker å krangle fordi jeg er sint inni meg. 

Det er slitsomt for folk. 

Jeg har en slik kollega og er på nippet til å slutte fordi hun veksler mellom å sette meg på en pedestal og ha konflikter med meg over tullete ting. Så må jeg bruke helga på å hvile meg og grue meg til mandagen bare fordi hun ikke tar ansvar for å roe ned konfliktene inni seg. Hun tar null ansvar for hvordan hun påvirker andre.. 

Anonymkode: 07738...d5c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du utrrykker jo dette.

Så hvordan skal du bedømme om noen aktivt jobber og kjemper i mot eller ikke? Ut ifra det du skriver her så virker det jo som om du tenker at psykisk syke velger å være ustabile eller ikke, og det er begrenset hvem som få respekten din. 

Her tolker du det virkelig i verste mening. Jeg skrev at folk kjemper imot og at det er kult når noen klarer å kjempe så mye imot at de bryter med sterotypene.

Skrevet
44 minutter siden, Majer said:

Her tolker du det virkelig i verste mening. Jeg skrev at folk kjemper imot og at det er kult når noen klarer å kjempe så mye imot at de bryter med sterotypene.

Hvordan tenker du at man skal tolke dette?

"Jeg tenker det er helt ok at folk har borderline, men bare om de ikke følger sterotypene. De som jobber aktivt med å motbevise sterotypene har min fulle respekt."

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan tenker du at man skal tolke dette?

"Jeg tenker det er helt ok at folk har borderline, men bare om de ikke følger sterotypene. De som jobber aktivt med å motbevise sterotypene har min fulle respekt."

Var det nøyaktig sånn jeg ordna meg?

Skrevet
19 minutter siden, Majer said:

Var det nøyaktig sånn jeg ordna meg?

Ja, jeg har jo quotet innlegget ditt i posten lenger opp, hvor du anklager meg for å "tolke ting i verste mening". 

Skrevet

Har ikke noe imot denne gruppen generelt for det er jo ikke deres feil, dette kan og behandles. Men personlig holder jeg meg unna etter å ha erfart en venninne med diagnosen, hun var så needy og spiste meg opp, respekterte ikke grenser, manipulerte, stjal penger, forsøkte å ødelegge forholdene mine til de rundt meg og det aller verste fikk hun meg til å tro at det var jeg som var psyk og ustabil. Hadde jevnlige mareritt i denne perioden og følte jeg endelig fikk puste igjen da hun endelig forsvant. Jeg blir virkelig et nervevrak av ustabile og klengete mennesker. 

Anonymkode: f8a10...138

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...