Gå til innhold

Er så sliten og lei. Utbrent?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på samme sted i snart fem år. Selv om jobben kan være utfordrende mentalt av og til, har jeg trivdes veldig godt. Ting endret seg i høst. Den gamle lederen sluttet og jeg ble konstituert inn i lederstillingen. Jeg må nå dekke opp all lederjobben + en god del av min opprinnelige jobb siden ingen erstattet meg. I tillegg er det slik at dersom det er fravær på jobb, så må ofte jeg dekke opp dette på toppen av det hele. 

Da jeg startet opp i høst var jeg ekstremt stresset selvfølgelig. Det var mange utfordringer som skulle løses fort. Jeg har egentlig vært stresset siden. Klarer ikke slappe av. Hver dag er det redsel for at noen ansatte skal være syke eller lignende,  for da må jeg løse det problemet, som regel ved at jeg må dekke opp fraværet. De fleste av mine egne lederoppgaver har jeg ikke tid eller ork til siden alt handler om få den daglige driften til å gå rundt. I høst gikk jeg også gjennom et samlivsbrudd med barn involvert. Dette har selvfølgelig også kostet mye krefter.

Nå er jeg der at kroppen alltid kjennes sliten ut. Ofte kjennes det ut som jeg har løpt maraton dagen før. Jeg gråter på søndagene fordi jeg må på jobb mandag. Det kjennes ut som om kroppen jobber imot meg. Jeg har ofte vondt i magen og er kvalm. Mitt eget barn som jeg skal ha 50% av tiden, har jeg egentlig ikke ork til å ha hjemme. Han er ganske selvstendig, så det skal egentlig ikke være et problem å ha han her, men jeg orker ikke. Kjenner at jeg blir irritert og sur på han for ting man ikke skal bli irritert for. Jeg kjenner ikke meg selv igjen som mor. Føler meg som et forferdelig menneske..

Det er så kjipt å ha det slik. Har gått fra å elske jobben min til å grue meg til hver arbeidsdag. Skulle så gjerne kunnet koble helt ut noen dager, men det er jo umulig. Jeg er alltid i beredskap! Føler at jeg aldri strekker helt til i jobben. Jeg er konstituert frem til sommeren, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut i fem måneder til.. 

Anonymkode: 8ddd4...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliten er jo den nye normalen. Alt og alle er slitne.

Anonymkode: 17e93...839

Skrevet

Høres ut som du er på god vei til å brenne ut, ja. Har vært det selv, så jeg vet...Her må du ta grep med en gang, før det blir verre.

Du har en sjef over deg? Her må du gi klar beskjed om det du beskriver her, og at noe må endres nå slik at du får en normal jobbhverdag. Ellers er du redd det ikke går bra. Kan de ansette en ny litt raskere enn til sommeren for eksempel? Outsource noe?

Og du må sette tydelige grenser, om du ikke har gjort dette før. Når arbeidsdagen er over skrus pc av, telefon legges vekk, og du har fri. Dette må du, for å ikke gå i veggen.

De oppgavene som ikke da blir gjort, blir ikke gjort, og det er din sjefs ansvar å ha nok folk til å få de utført. 

Anonymkode: f64cb...cd7

Skrevet

Høres ut som du trenger en sykemelding, ja. Ellers risikerer du å bli akutt eller kronisk syk før sommeren. Ta kontakt med fastlegen og beskriv hvordan du har det.

Anonymkode: c13f2...80c

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Høres ut som du er på god vei til å brenne ut, ja. Har vært det selv, så jeg vet...Her må du ta grep med en gang, før det blir verre.

Du har en sjef over deg? Her må du gi klar beskjed om det du beskriver her, og at noe må endres nå slik at du får en normal jobbhverdag. Ellers er du redd det ikke går bra. Kan de ansette en ny litt raskere enn til sommeren for eksempel? Outsource noe?

Og du må sette tydelige grenser, om du ikke har gjort dette før. Når arbeidsdagen er over skrus pc av, telefon legges vekk, og du har fri. Dette må du, for å ikke gå i veggen.

De oppgavene som ikke da blir gjort, blir ikke gjort, og det er din sjefs ansvar å ha nok folk til å få de utført. 

Anonymkode: f64cb...cd7

Jeg har forsøkt å prate med de over meg. Beskjeden er at "slik er det i den type stilling", men det stemmer ikke, for jeg har pratet med flere av de andre ledere, og de må ikke dekke opp så mye fravær etc. som jeg. Jeg har ikke så mye valg om vi skal drifte normalt, for vikarer får vi ikke tak i så langt ute i distriktet og jeg har så få ansatte å ta av at det ofte bare er jeg som kan dekke opp.

Det er derfor det er vanskelig å ansette noen andre tidligere også. Det er et sted å bo for spesielt interesserte. Søker man noen til jobben utenfor "sesongen", så ender vi sannsynligvis opp med noen som er veldig uegnet (hvis noen søker i d hele tatt). Når det er sagt så ønsket min gamle leder jobben tilbake. Hun angret veldig på at hun sa opp. Jeg gjorde det jeg kunne for å få de til å ta henne tilbake, men min øverste leder har dessverre bestemt seg for at vi er nok mennesker på jobb. Siden ting går rundt, så har vi mistet en stilling permanent. Jeg kommer til å si opp pga. dette, men jeg kan heller ikke si opp før jeg har ny jobb klar. 

Jeg er kjempe konfliktsky og vil klare alt. Jeg føler et stort ansvar for de andre ansatte. Er kjempe redd for å slite de ut også, for da faller hele korthuset sammen. Har fått beskjed om at jeg må ha teams på telefon bl.a.. Det er helt umulig å ikke lese det som kommer opp der. Noen ganger er det viktige ting ifbm. pandemien som må håndteres der og da. Ja, det er et stort stressmoment. I romjula når jeg skulle ha fri holdt mine ledere på å skrive der hele dager. En dag startet de kl.09.30 og holdt det gående til 22.30. Det er slike ting som gjør at man aldri får hentet seg inn..

Anonymkode: 8ddd4...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...