Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bør jeg da ha 6 månedslønner på bufferkonto? Det blir jo ca 200 000 kr. Høres så.mye ut. 

Anonymkode: aafcc...36f

Mye sammenlignet med hva? Hvis du er ung og ikke eier bolig eller god bil så er du kanskje ikke vant til å tenke i så store beløp. Sammenlignet med hva de fleste tjener på feks fem år så er ikke 200 000 så mye.

Anonymkode: ceadd...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velger å ikke ha så mye penger stående på konto og forderve. Har en større sum stående i fond som vi kan ta ut hvis noe skjer og ca 50k på bufferkonto. Men det skal sies, vi solgte eneboligen og bor i leilighet nå så vi har mindre uforutsette utgifter enn før. Vi har i tillegg utleie på hytte som utbetales hver 3 mnd så der får vi alt fra 10-40 000 kr avhengig av tid på året.

Poenget er, det finnes ingen fasit. Det kommer helt an på livssituasjon og økonomisk situasjon. Vi føler det er bortkastet å ha mye på konto når vi kan ha de i fond. Andre synes det er en trygghet og er mer sårbare. Det tar litt tid å opparbeide seg så mye overskudd i fond at man ikke er like påvirket av nedgangstider som nå, så det er såklart ikke noe for alle.

Ville uansett ikke hatt mer enn 100k på konto. Ihvertfall ikke 200k.

Anonymkode: 8d602...57a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville uansett ikke hatt mer enn 100k på konto. Ihvertfall ikke 200k.

Hva gjør dere med alle pengene som dere ikke vil ha på konto egentlig?

Skrevet
prt90 skrev (14 minutter siden):

For min del, fond.

Anonymkode: 7c2ef...f25

• Liker 2
Skrevet

Personlig har min buffer nå steget til 750’ pluss at jeg har en regningskonto på ca 40’. Det skjer veldig mange endringer i mitt liv akkurat nå - kjøpt meg ny bolig og solgt den gamle (ikke flyttet ennå), ny bolig skal pusses opp en del, og jeg skal bytte jobb som gir en annen økonomisk hverdag enn jeg har i dag. Når alt dette er gjennomført, så vil jeg «rydde opp» ved å redusere bufferkontoen ganske mye og sette resten i fond. Jeg liker dog å ha en solid bufferkonto, og hvis man tenker 3 månedslønner blir det ca 300’ på bufferkonto. Tipper jeg ender på ca 250’.

Anonymkode: 2278d...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var voldsomt til enorm buffer folk hadde😳

Jeg har barn 50/50 og ikke bil. Har fast, trygg jobb og buffer på 25.000kr.

Sparer ellers på egen konto, men disse bruker jeg jevnlig til oppussing osv.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/her-er-summene-du-bor-ha-i-buffer

Anonymkode: 18ea1...499

Da har du det jeg viste til som "buffer", vi kaller det bare sparekontoen, som vi jevnlig bruker av til større ting. Men prøver å holde på et visst minimumsnivå. 

Anonymkode: 81fb8...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Med mindre man planlegger oppussing eller lever i et falleferdig hus hvor dyre ting kan ryke når som helst synes jeg det er ren idioti å ha 300 000+ på en "vanlig" konto. Pengene taper verdi hvis de står plassert et sted med under 2% rente.

Anonymkode: 3e1da...de9

Om jeg skal ta av fondet tar det noen dager før du har pengene. Jeg liker å vite at jeg alltid har noe om noe skal skje "her og nå". Har vært i en slik situasjon en gang, og det er ikke trivelig. 

Og ikke minst. Nå vet jeg det kommer en regning på ca 150 000 denne uka. Veldig kjedelig om pengene ikke stod på konto nå når fondene har gått ned med et sekssifret beløp de siste dagene. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

0.

Har ikke råd til å spare heller. Ofte blakk uka før neste utbetaling.

- trygdet.

Anonymkode: f13f9...7a2

Har det på samme måte. 0 i buffer. Hadde en buffer på 12 000, men så kom det noen uforutsette hendelser og utgifter, og vips var de pengene borte. 

Anonymkode: ad013...cea

Skrevet
prt90 skrev (55 minutter siden):

Investerer de, enten i eiendom (per nå vil det si å betale ned på boliglånet men vi har tidligere kjøpt hytte og tomt som ble solgt med profitt) eller i fond/aksjer. Rente på sparekonto nå er en spøk, så de taper seg i verdi pga inflasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om jeg skal ta av fondet tar det noen dager før du har pengene. Jeg liker å vite at jeg alltid har noe om noe skal skje "her og nå". Har vært i en slik situasjon en gang, og det er ikke trivelig. 

Og ikke minst. Nå vet jeg det kommer en regning på ca 150 000 denne uka. Veldig kjedelig om pengene ikke stod på konto nå når fondene har gått ned med et sekssifret beløp de siste dagene. 

For oss spiller det ingen rolle om pengene ikke er på konto før om 1 uke. Sannsynligheten for å få en høy uforutsett utgift som må betales på dagen er ikke-eksisterende. Skal en faktura sendes så har den 14 dagers betalingsfrist. Står heller ikke i en situasjon hvor vi må betale 150 000 kr uforutsett for noe som helst hvis det ikke er noe vi var kalkulert at vi ønsker å kjøpe. 

Vi kjøpte en gang ny bil, og det ble løst så enkelt at vi tok opp lån bed kjøp som vi betalte ned med en gang det var etablert. Det tok godt over 1 uke før det var i orden. Betalte noen hundrelapper i administrasjonsavgift men det var uansett milevis ifra hva vi har hatt i inntjening på tilsvarende sum I fond og rente på boliglån det siste året.

• Liker 2
Skrevet
prt90 skrev (1 time siden):

Bruker dem opp! 

Anonymkode: e67e8...1ee

Skrevet

Har buffer på 120 000

Resten av sparepengene er i fond

Anonymkode: 044f2...821

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var voldsomt til enorm buffer folk hadde😳

Jeg har barn 50/50 og ikke bil. Har fast, trygg jobb og buffer på 25.000kr.

Sparer ellers på egen konto, men disse bruker jeg jevnlig til oppussing osv.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/her-er-summene-du-bor-ha-i-buffer

Selv om du har fast, trygg jobb kan ting skje. Feks at du blir langtidssykemeldt, noe som innebærer at du gjerne må gå ned i inntekt. Vi ser jo også hvordan tusenvis med "faste og trygge" jobber i serveringsbransjen endte opp med å bli permittert. Da må man ha en god nok buffer til å klare seg på 62% av lønnen. Det er ikke alle som klarer, har jeg inntrykk av 

Anonymkode: 6b84c...dd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Selv om du har fast, trygg jobb kan ting skje. Feks at du blir langtidssykemeldt, noe som innebærer at du gjerne må gå ned i inntekt. Vi ser jo også hvordan tusenvis med "faste og trygge" jobber i serveringsbransjen endte opp med å bli permittert. Da må man ha en god nok buffer til å klare seg på 62% av lønnen. Det er ikke alle som klarer, har jeg inntrykk av 

Anonymkode: 6b84c...dd0

Ser den, men så har jeg forsikringer som hjelper også dersom uhellet skulle være ute. Regner ikke jobb i det private som fast og trygg. Trygg jobb er offentlig helsevesen feks.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Rammelån er vel bare et fiffig ord for ekstra boliglån som bankene delvis har hjernevasket noen til å tro er en lur ting.

Hva er dumt med rammelån mener du?

Anonymkode: 5a0a3...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rammelån er vel bare et fiffig ord for ekstra boliglån som bankene delvis har hjernevasket noen til å tro er en lur ting.

Selvfølgelig er det det, men spent på hvorfor du mener er problemet med rammelån. Når man er nede på lav belåningsgrad og renta er forholdsvis lav i tillegg til at i flasjonen er så høy som den er for tiden så er det økonomisk gunstig med rammelån så lenge man feks investerer pengene I fond i stedet. Så lenge perspektivet er langt så vil de fleste med økonomisk forståelse anse det som smart i lengden. 

Lånet taper verdi over tid, pengene I fond vil med stor sannsynlighet slå renten på boliglånet over tid og de pengene man eventuelt tar ut fra rammelånet ved behov har høyst sannsynlig stått og skapt merverdi over tid kontra å stå på konto. Samtidig stiger boligen historisk sett i verdi og man trekker ifra på skatten for lånet i stedet for å betale høyere formueskatt. Vinn vinn. Men som sagt, da forutsetter det at pengene man skulle betalt på lånet går i fond og ikke til forbruk. 

• Liker 1
Skrevet

Tenk over hva som er realistiske uforutsette utgifter i ditt eget tilfelle, hvor det vil være nødvendig å betale utgiften på stående fot. Ta også månedslønnen din/deres i betraktning. Lever dere ekstremt trangt økonomisk allerede, eller gir økonomien rom for å kjøpe ny oppvaskmaskin/bilreparasjon uten å spare? 

For min del ville det vært et stort tap å ha et stort pengebeløp stående på konto, og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ha 100K ++ stående i banken uten å gjøre noe nytte for seg, når jeg vet dette beløpet ville vokst seg større gjennom andre investeringer. 

Jeg har heller ikke hatt behov for buffer all den tid jeg har vært «voksen». Jeg pleier å spare ca. 20K i måneden, og de gangene det har vært noen uforutsette utgifter (tannlege, reparasjon på bilen), har jeg bare spart mindre den aktuelle måneden og tatt pengene fra den vanlige månedslønnen min. Dersom det plutselig skulle være snakk om et helt hinsides beløp (som jeg ikke kan komme på hva skulle være for noe) ville jeg brukt kredittkort og betalt ved neste lønn, eventuelt solgt fond og betalt på den måten.

Anonymkode: dc2ac...71a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For oss spiller det ingen rolle om pengene ikke er på konto før om 1 uke. Sannsynligheten for å få en høy uforutsett utgift som må betales på dagen er ikke-eksisterende. Skal en faktura sendes så har den 14 dagers betalingsfrist. Står heller ikke i en situasjon hvor vi må betale 150 000 kr uforutsett for noe som helst hvis det ikke er noe vi var kalkulert at vi ønsker å kjøpe. 

Vi kjøpte en gang ny bil, og det ble løst så enkelt at vi tok opp lån bed kjøp som vi betalte ned med en gang det var etablert. Det tok godt over 1 uke før det var i orden. Betalte noen hundrelapper i administrasjonsavgift men det var uansett milevis ifra hva vi har hatt i inntjening på tilsvarende sum I fond og rente på boliglån det siste året.

For å nevne mitt eksempel: forelder som fikk illebefinnende i en annen verdensdel. Flybilletter samme kveld, utlegg lokalt, med mer, på nesten 200 000, og 1-2 måneder før refusjoner kom fra forsikringsselskapet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å nevne mitt eksempel: forelder som fikk illebefinnende i en annen verdensdel. Flybilletter samme kveld, utlegg lokalt, med mer, på nesten 200 000, og 1-2 måneder før refusjoner kom fra forsikringsselskapet. 

Da har du et dårlig forsikringsselskap, jeg jobber med forsikring og alarmsentralen vår bidrar med å bestille billetter direkte ved akutte tilfeller, uten utlegg. I tillegg så har vi kredittkort.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du et dårlig forsikringsselskap, jeg jobber med forsikring og alarmsentralen vår bidrar med å bestille billetter direkte ved akutte tilfeller, uten utlegg. I tillegg så har vi kredittkort.

Og jeg må bare legge til, å sløse bort 200 000 kr på en vanlig sparekonto så og si uten renter i tilfelle et familiemedlem får et illebefinnende på andre siden av jordkloden virker jo i overkant hysterisk. Uansett hvordan man vender og vrir på det.

Om du velger å sette av slike summer så er det selvfølgelig noe du velger selv. Enkelte synes det er trygt med penger I madrassen også og det må være greit. Poenget mitt er bare at bufferkonto er mer enn x ganger inntekt på konto. Det kommer an på situasjonen og økonomien. Det som er viktig er at man tar bevisste valg på hvordan man velger å oppbevare eller investere. Å ha mye penger på konto er ikke feil det heller om det gir tryggheten man trenger, det er ingen fasit.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...