Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at en skal ha tilsvarende 3 månedslønner på bufferkonto. Men jeg er alene, med samme utgifter på hus som da vi var to. Bør jeg da ha 6 månedslønner på bufferkonto? 

Det blir jo ca 200 000 kr. Høres så.mye ut. 

Hva har andre som er alene?

Anonymkode: aafcc...36f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-6 måneders utgifter. Hvis du sparer hver mnd så stopper du bare det hvis det blir krise, trenger ikke ha det på bufferkonto. Og ja, hvis du er alene kan du jo gå for litt mer enn 3 måneder, men ta et tall du synes gir mening, kanskje 4-5 mnd er nok?

Anonymkode: 8a031...720

• Liker 1
Skrevet

Har 3 månedslønner på bufferkonto. 120 000,- Og så har jeg rundt 300 000 på sparekonto 

Anonymkode: c9818...60b

• Liker 1
Skrevet

Nå er vi to. Men med bolig, biler, og alt, har jeg erfart at det raskt kan komme overraskelser. 

Vi har minst 30 000 på hver brukskonto til enhver tid. Og minst 300 000 på "høy"rentekonto. På denne sparer vi også ekstra om vi vet det kommer større utgifter, som planlagt oppussing, eller ny bil. For å slippe å ta av fond akkurat når det er nede i en dupp. 

Anonymkode: 81fb8...f14

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hørt at en skal ha tilsvarende 3 månedslønner på bufferkonto. Men jeg er alene, med samme utgifter på hus som da vi var to. Bør jeg da ha 6 månedslønner på bufferkonto? 

Det blir jo ca 200 000 kr. Høres så.mye ut. 

Hva har andre som er alene?

Anonymkode: aafcc...36f

Så lenge du klarer de daglige utgiftene med bare din månedslønn trenger du ikke spare for to, men så spørs det da hva du vil at bufferen skal dekke.

Hvis bufferen din bare er til for å dekke uforutsette regninger, og eventuelt uteblitt lønn, er 3 måneder som oftest tilstrekkelig, selv når man er alene om alle utgiftene.
Hvis bufferen i tillegg skal dekke planlagt vedlikehold, oppgraderinger og uforutsette utgifter på bolig, kan 3 måneder i noen tilfeller bli i minste laget selv om man er to om utgiftene.

Jeg har som hovedregel at jeg kun skal bruke 2/3 av inntekten, siste tredjedel skal spares.
Hvis jeg da kommer i den situasjonen at inntekten blir redusert, enten på grunn av arbeidsledighet, permittering, sykdom eller lignende, er forbruket tilpasset den reduserte inntekten.

Anonymkode: 1520f...8d5

• Liker 2
Skrevet

Ingenting i veien for å ha mer heller. Altså å spare selv om bufferkontoen er på plass. Hvis man en gang skal kjøpe bolig må man jo ha egenkapital også, dvs ha spart opp 15% av prisen, og helst litt mer også.

Eller hvorfor ser noen ut til å mene at forbruket matche inntekten 

Anonymkode: ceadd...749

Skrevet

Jeg lever alene og har ikke barn. Har en sparekonto på litt over 300 000 som jeg kan ta av dersom jeg skulle bli permittert, miste jobb eller lignende, i tillegg har jeg rundt 70 000 på regningskonto. Siden det bare er meg, liker jeg å ha dette som trygghet. Eier leiligheten min.

Anonymkode: f48fb...03c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var voldsomt til enorm buffer folk hadde😳

Jeg har barn 50/50 og ikke bil. Har fast, trygg jobb og buffer på 25.000kr.

Sparer ellers på egen konto, men disse bruker jeg jevnlig til oppussing osv.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/her-er-summene-du-bor-ha-i-buffer

Anonymkode: 18ea1...499

Det er ulikt hva folk bruker buffer til og hva de klarer buffer.

Jeg har ikke en egen konto jeg kaller, men har mer enn nok penger til å klare uforutsette utgifter.

Anonymkode: a4460...7a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ulikt hva folk bruker buffer til og hva de klarer buffer.

Jeg har ikke en egen konto jeg kaller, men har mer enn nok penger til å klare uforutsette utgifter.

*kaller 

Skrevet

Så lenge man kan løpe gråtende til staten hver gang det kommer en høy strømregning eller andre uforutsette utgifter trenger man ikke så stor bufferkonto 

• Liker 2
Skrevet

Med mindre man planlegger oppussing eller lever i et falleferdig hus hvor dyre ting kan ryke når som helst synes jeg det er ren idioti å ha 300 000+ på en "vanlig" konto. Pengene taper verdi hvis de står plassert et sted med under 2% rente.

Anonymkode: 3e1da...de9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var voldsomt til enorm buffer folk hadde😳

Jeg har barn 50/50 og ikke bil. Har fast, trygg jobb og buffer på 25.000kr.

Sparer ellers på egen konto, men disse bruker jeg jevnlig til oppussing osv.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/her-er-summene-du-bor-ha-i-buffer

Anonymkode: 18ea1...499

Og da er vi inne på hva bufferen skal dekke igjen.

Hvis bufferen bare skal dekke uforutsette utgifter (som for eksempel at vaskemaskinen ryker) kan 25 000 være nok, men hvis den også skal dekke andre uforutsette utgifter, for eksempel til (tann)helse og vedlikehold og reparasjoner av bolig, vil 25 000 være utilstrekkelig. 
For plutselig knekker en tann, og du må ha en krone, og dermed ryker mesteparten av bufferen til det.
Og som om ikke det er nok ryker kjøleskapet og vaskemaskinen omtrent samtidig.  Da har du ingenting til overs til disse utgiftene, og må kanskje ta opp dyr forbruksgjeld for å finansiere innkjøp av nødvendige ting.

Du har valgt (som meg) å ha en bufferkonto for uforutsette utgifter, og en annen sparekonto til andre ting, som blant annet oppussing.  (Jeg har i tillegg en egen konto for sparing til tv, data, mobil, kjøkkenmaskin, og annen småelektronikk)
Jeg ser på alle disse sparekontoene samlet som en buffer, selv om jeg har valgt å dele det opp i kategorier for egen del.

Anonymkode: 1520f...8d5

Skrevet

0.

Har ikke råd til å spare heller. Ofte blakk uka før neste utbetaling.

- trygdet.

Anonymkode: f13f9...7a2

Skrevet

Vi har 70 000,-  i et rammelån, men ingen sparekonto med masse penger i tillegg til det, det har vi ikke økonomi til. Men har lån på 40% av husverdi og mine foreldre kan hjelpe oss om det virkelig kniper. 

Anonymkode: 8dbeb...99b

Skrevet

Oi, folk her hadde mye 😅 jeg har 130 000 og samboer har 110 000 på buffer. Vi klarer oss greit med det. 

Anonymkode: ba30b...a52

Skrevet

Jeg har tre barn 50/50. Jeg eier et stort hus. Jeg har 97.000,- på min bufferkonto. Setter inn noen tusenlapper i mnd og den vokser sakte, men sikkert. Jeg tenker det er godt å ha med tanke på at jeg ikke har noen andre å dele utgiftene med dersom noe skulle oppstå. 

Anonymkode: 4885b...5ec

Skrevet

Jeg har 3 mndlønn på buffer. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, prt90 said:

Så lenge man kan løpe gråtende til staten hver gang det kommer en høy strømregning eller andre uforutsette utgifter trenger man ikke så stor bufferkonto 

Et norsk problem, ja. Men NAV-kulturen vår er ikke bærekraftig så den som har gode vaner og nettverk vil klare seg best når NAV-trollet sprekker.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har 70 000,-  i et rammelån, men ingen sparekonto med masse penger i tillegg til det, det har vi ikke økonomi til. Men har lån på 40% av husverdi og mine foreldre kan hjelpe oss om det virkelig kniper. 

Anonymkode: 8dbeb...99b

Rammelån er vel bare et fiffig ord for ekstra boliglån som bankene delvis har hjernevasket noen til å tro er en lur ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...