Gå til innhold

Tips til hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 18.41):

Jeg hiver inn et spørsmål til dere om forslag til hunderase.

V er aktiv familie, som ikke bryr oss om regn eller slike ting

Vi velger fjelltur fremfor storby

Følgene rase har vi erfaring med: 

* schæfer

* Rottis

Dobermann

*St.Bernard

* Retriver

*Bordeaux Dogge

*Bullmastiff.

hunden må ikke være en typisk vokter rase da vi har barn som er både her og der

Hunden bør være mellom stor- stor.

Det kan godt være en mix.

Anonymkode: baae1...80f

Siden du nevner de rasene du gjør, så ville jeg sjekket ut lapsk vallhund!

Og gå for rasehund fremfor blanding.

Anonymkode: 041a9...180

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lapphunder har lett for å bjeffe, men de skal ikke gneldre. Jeg er oppdretter av finsk lapphund og har til gode å møte en finsk lapphund som gneldrer mer enn en pomeranian og andre småhunder. Jeg har møtt noen hundretalls finske lapphunder.

Du nevner eurasier fremfor finsk lapphund - obs på at det er mye mer sykdom på eurasier, spesielt autoimmune sykdommer.

Anonymkode: 041a9...180

Det kan hende, spesielt vet jeg Eurasier kan få HD grad, venninna mi sin har dette og er fra veldig god oppdretter. Det er vel slik med enkelte raser.. de er fantastiske i gemytt men mange raser har lett for enkelte sykdommer. Når jeg tenker Eurasier foran Finsk Lapphund så tenker jeg mest aktivitetsnivå og gemytt ift bjeffing. Da har nok du møtt mange fler enn meg ja😂Det er vel ca 6 lapphunder i området her jeg bor, og alle gneldrer når de møter på meg og pommen. Pomeranian er jo kjent for å gneldre, men disse lapphundene jeg har møtt har virkelig hatt skarp gneldring/bjeffing. Mulig det er mer bjeffing enn gneldring jeg har hørt, men de har sinnsykt skarp vokal så mulig derfor jeg har reagert mer? Ikke helt sikker. Så lenge det er en god grunn for bjeffing så er det jo ikke noe problem, derimot om de bjeffer på løvet som blåser utenfor (som pommen her gjør😂) så er det mer slitsomt..

Min har heldigvis en behagelig stemme. Hadde det ikke vært for gneldring hos pomeranian, så hadde jeg valgt å kjøpe meg en pomme til når min nåværende blir gammel.. for spisshunder generelt synes jeg har et nydelig gemytt.. Finsk Lapphund inkludert! Elsker spisshunder, så regner med det blir det neste gang også.. hvis jeg orker 15 år til med mye lyd. Men det positive overgår bjeffing!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...