AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #81 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For all del STYR UNNA! Her kan du ende opp med en egenrådig hund på godt over 50kg, og med barn i heimen er ikke det en risiko som er verdt å ta. Anonymkode: 530f9...b51 Basert på svarene dine her i tråden virker det virkelig ikke som du peiling på hund. Anonymkode: 21043...3c3 3
Paulinetta Skrevet 2. februar 2022 #82 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 19.22): Jeg hadde ikke introdusert disse rasene i en barnefamilie. Hadde ikke stolt på dem tilstrekkelig. Portugisisk er en nervøs liten angsthund. Anonymkode: 35c1a...b09 "liten"? De er slettes ikke små? Blander du nå? 2
Gjest Shawtyella Skrevet 2. februar 2022 #83 Skrevet 2. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 20.56): Kjøp finsk lapphund Anonymkode: d7625...ca6 Ser det er mange som nevner finsk lapphund her, de er utrolig flotte i gemytt.. men jeg har enda ikke kommet over en lapphund som ikke gneldrer? Har jeg bare sett dårlige eksemplarer? Har møtt på 4-5 lapphunder siste tiden, alle har gneldra mer enn pommen min.. og det er skarp lyd i dem. Ellers nydelige hunder da! Jeg ville anbefalt dere å se litt på Eurasier. Ei venninne av meg har en slik, de ligner lapphunden og disse andre spisshundrasene, men de er veldig bedagelige og rolige! Hennes hannhund er vel 35-40kg og trives veldig godt på fjellturer, samtidig som han fint kan ligge å sove, kun med kortere turer i noen dager. De er veldig intelligente, så de kan virke stae under trening, men det er som regel kun fordi de kjeder seg fort!😅 Utrolig flott hund, så og si helt lydløs og det er gjerne en rase som med riktig sosialisering og trening fint kan gå uten bånd på fjellet. Se litt på Bittebits isåfall, hu har flott gemytt på hundene. Det positive med disse hundene som har underull, er at de røyter i dotter, så fester seg ikke like godt på klær som annet hår. Man slipper ogs den fettete pelsen nesten alle korthåra raser jeg har vært borti har. Jeg har selv tenkt meg kooiker som neste hund, dette er også en utrolig fin rase så lenge den er sosialisert. Men den blir jo middels/liten igjen da, så den er vel uaktuell. Anbefaler Eurasier for alt det er verdt! De er bare gode og snille, og blir helst med familien på alt! De roer seg også veldig fint når de er voksne, selvom trassaldern er litt krevende. Men det er den jo på bulldog/mastiff, dobermann osv også. Endret 2. februar 2022 av Shawtyella
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #84 Skrevet 3. februar 2022 Da er jeg tilbake på min egen pc. Takk for alle svar, og hjelp. Takket være dere her inne har vi nå falt/ landet på en rase jeg aldri hadde hørt om eller sett ør og det er Lapsk Vallhund. Det var jo ikke direkte mange oppdrettere i Norge på denne rasen men vi har 2 stykker vi har kontaktet og den ene har valpeplaner neste år, så vi blir ikke å stresse. Vi har bestemt oss for å vente dette året, greit å spare opp litt også. Anonymkode: baae1...80f 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #85 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er jeg tilbake på min egen pc. Takk for alle svar, og hjelp. Takket være dere her inne har vi nå falt/ landet på en rase jeg aldri hadde hørt om eller sett ør og det er Lapsk Vallhund. Det var jo ikke direkte mange oppdrettere i Norge på denne rasen men vi har 2 stykker vi har kontaktet og den ene har valpeplaner neste år, så vi blir ikke å stresse. Vi har bestemt oss for å vente dette året, greit å spare opp litt også. Anonymkode: baae1...80f Så spennende! Utrolig flott hund så lenge man tåler mye vokal😍Jeg personlig har fått nok av vokale hunder, ellers hadde jeg selv kjøpt meg denne rasen, evt Finsk Lapphund. Anonymkode: 3c3c2...a35 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #86 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så spennende! Utrolig flott hund så lenge man tåler mye vokal😍Jeg personlig har fått nok av vokale hunder, ellers hadde jeg selv kjøpt meg denne rasen, evt Finsk Lapphund. Anonymkode: 3c3c2...a35 Jeg snakket med begge oppdretterene og spurte spesifikk om dette, og det de sier er at hvis man sier nei fra starten av så er det ikke noe problem. Men vi skal alltid takle det. Anonymkode: baae1...80f
paulinemor Skrevet 3. februar 2022 #87 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så spennende! Utrolig flott hund så lenge man tåler mye vokal😍Jeg personlig har fått nok av vokale hunder, ellers hadde jeg selv kjøpt meg denne rasen, evt Finsk Lapphund. Anonymkode: 3c3c2...a35 Er ikke alle lapske som bjeffer mye. Vår varsler litt når det kommer folk opp trappen og bjeffer litt når han leker med andre hunder som bjeffer. Ellers er han ganske stille av seg. Men han hadde en liten periode hvor han var mye sammen med finske og svenske lapphunder i hundegård at han var veldig vokal, etter vi sluttet å gå der så roet bjeffingen seg. 1
paulinemor Skrevet 3. februar 2022 #88 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da er jeg tilbake på min egen pc. Takk for alle svar, og hjelp. Takket være dere her inne har vi nå falt/ landet på en rase jeg aldri hadde hørt om eller sett ør og det er Lapsk Vallhund. Det var jo ikke direkte mange oppdrettere i Norge på denne rasen men vi har 2 stykker vi har kontaktet og den ene har valpeplaner neste år, så vi blir ikke å stresse. Vi har bestemt oss for å vente dette året, greit å spare opp litt også. Anonymkode: baae1...80f Nei, det er ikke mange oppdrettere i Norge. Vi kjørte fra Vestlandet til Finnmark for å hente vår Lapsk Vallhund. Lykke til med valp når den tiden kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #89 Skrevet 3. februar 2022 paulinemor skrev (42 minutter siden): Nei, det er ikke mange oppdrettere i Norge. Vi kjørte fra Vestlandet til Finnmark for å hente vår Lapsk Vallhund. Lykke til med valp når den tiden kommer. Takk. Det er vel kanskje samme oppdretter vi har snakket med. Anonymkode: 298b7...922
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #90 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg snakket med begge oppdretterene og spurte spesifikk om dette, og det de sier er at hvis man sier nei fra starten av så er det ikke noe problem. Men vi skal alltid takle det. Anonymkode: baae1...80f Ja nei jeg vet bare det står i rasebeskrivelsen at den er vokal, det er en av egenskapene til rasen har jeg skjønt. Jeg trodde jeg skulle få bukt med bjeffing på spisshund, men det er en verden for seg selv hos enkelte individer😂Spisshunder er jo ekstremt vokale i seg selv, men vet ikke om den lapske er det. Håper dere får et individ som passer dere🤞🏻🤗Blir nok bra uansett, utrolig flott hund. Anonymkode: 3c3c2...a35
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #91 Skrevet 4. februar 2022 paulinemor skrev (14 timer siden): Er ikke alle lapske som bjeffer mye. Vår varsler litt når det kommer folk opp trappen og bjeffer litt når han leker med andre hunder som bjeffer. Ellers er han ganske stille av seg. Men han hadde en liten periode hvor han var mye sammen med finske og svenske lapphunder i hundegård at han var veldig vokal, etter vi sluttet å gå der så roet bjeffingen seg. Ja jeg har inntrykk av at de svenske og finske lapphundene har mye mer lyd? Jeg har aldri vært borti en lapphund som ikke gneldrer.. Helt utrolig for man skulle ikke trodd det var så mye bjeffing på dem 😕 Ja det kommer nok helt ann på individ tenker jeg, og hvordan hunden læres opp til å håntere vokalen sin. Men det står vel i rasebeskrivelsen av den lapske at den er vokal, rolig osv.. Så får håpe de får et individ som passer dem. Er man helt imot bjeffing så er det en risikosport å ta sjansen, men om man håndterer litt lyd så går det nok veldig veldig fint😊Jeg har pomme, og selvom jeg blir gal av lyd iblandt så er gemyttet til spisshunder noe jeg ikke ville vært foruten! Anonymkode: 3c3c2...a35
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #92 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg har inntrykk av at de svenske og finske lapphundene har mye mer lyd? Jeg har aldri vært borti en lapphund som ikke gneldrer.. Helt utrolig for man skulle ikke trodd det var så mye bjeffing på dem 😕 Ja det kommer nok helt ann på individ tenker jeg, og hvordan hunden læres opp til å håntere vokalen sin. Men det står vel i rasebeskrivelsen av den lapske at den er vokal, rolig osv.. Så får håpe de får et individ som passer dem. Er man helt imot bjeffing så er det en risikosport å ta sjansen, men om man håndterer litt lyd så går det nok veldig veldig fint😊Jeg har pomme, og selvom jeg blir gal av lyd iblandt så er gemyttet til spisshunder noe jeg ikke ville vært foruten! Anonymkode: 3c3c2...a35 Jeg er oppvokst med svensk lapphund. Ja, de bjeffer for å varsle, og om stressnivået blir høyt i forbindelse med lek eller bruk, men ingen av de har stått og bjeffet uten grunn. Inne har alle våre vært stille, og de har alle hatt gode avknapper. Anonymkode: f1d6c...258 2
Majer Skrevet 4. februar 2022 #93 Skrevet 4. februar 2022 Kongepuddel, vannhund eller en av polarhundrasene? Samojed kan få vakthundegenskaper, men er roligere enn huskyen. Malamute er kanskje en fin blanding om den ikke blir for stor og ivrig for dere?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #94 Skrevet 4. februar 2022 Shawtyella skrev (På 3.2.2022 den 0.38): Ser det er mange som nevner finsk lapphund her, de er utrolig flotte i gemytt.. men jeg har enda ikke kommet over en lapphund som ikke gneldrer? Har jeg bare sett dårlige eksemplarer? Har møtt på 4-5 lapphunder siste tiden, alle har gneldra mer enn pommen min.. og det er skarp lyd i dem. Ellers nydelige hunder da! Jeg ville anbefalt dere å se litt på Eurasier. Ei venninne av meg har en slik, de ligner lapphunden og disse andre spisshundrasene, men de er veldig bedagelige og rolige! Hennes hannhund er vel 35-40kg og trives veldig godt på fjellturer, samtidig som han fint kan ligge å sove, kun med kortere turer i noen dager. De er veldig intelligente, så de kan virke stae under trening, men det er som regel kun fordi de kjeder seg fort!😅 Utrolig flott hund, så og si helt lydløs og det er gjerne en rase som med riktig sosialisering og trening fint kan gå uten bånd på fjellet. Se litt på Bittebits isåfall, hu har flott gemytt på hundene. Det positive med disse hundene som har underull, er at de røyter i dotter, så fester seg ikke like godt på klær som annet hår. Man slipper ogs den fettete pelsen nesten alle korthåra raser jeg har vært borti har. Jeg har selv tenkt meg kooiker som neste hund, dette er også en utrolig fin rase så lenge den er sosialisert. Men den blir jo middels/liten igjen da, så den er vel uaktuell. Anbefaler Eurasier for alt det er verdt! De er bare gode og snille, og blir helst med familien på alt! De roer seg også veldig fint når de er voksne, selvom trassaldern er litt krevende. Men det er den jo på bulldog/mastiff, dobermann osv også. Min FL gneldrer ikke, er helt rolig innendørs selv om det banker på døren eller folk går inn og ut, eller om det kommer bil i innkjørselen. Ute ligger hun mye i hagen selv om folk går forbi rett bak gjerdet. Kan være litt utfordrende noen dager med passering, men det trener vi på Anonymkode: 9dd2a...e18 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #95 Skrevet 4. februar 2022 Majer skrev (1 time siden): Kongepuddel, vannhund eller en av polarhundrasene? Samojed kan få vakthundegenskaper, men er roligere enn huskyen. Malamute er kanskje en fin blanding om den ikke blir for stor og ivrig for dere? Vi har vært innom de rasene. Men kort sagt: Kongepuddel: Jeg sendte 2 oppdrettere mld på FB, hvor begge sa at jeg med mitt navn ikke ville få valp fra de, da de ikke solgte til sånne som meg..... og jeg har jo snakket mye med puddel folk når jeg har vært på utstilling med våre, men nei det er ikke helt oss. Vannhundene gled fort bort og samme med de andre da vi kom borti Lapsk vallhund. Når det gjelder størrelsen på de andre du nevner så er det slik at jeg slettes ikke synte de verken er for store eller for ivrige for oss men det blir ikke de. Anonymkode: baae1...80f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #96 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har vært innom de rasene. Men kort sagt: Kongepuddel: Jeg sendte 2 oppdrettere mld på FB, hvor begge sa at jeg med mitt navn ikke ville få valp fra de, da de ikke solgte til sånne som meg..... og jeg har jo snakket mye med puddel folk når jeg har vært på utstilling med våre, men nei det er ikke helt oss. Vannhundene gled fort bort og samme med de andre da vi kom borti Lapsk vallhund. Når det gjelder størrelsen på de andre du nevner så er det slik at jeg slettes ikke synte de verken er for store eller for ivrige for oss men det blir ikke de. Anonymkode: baae1...80f What?? Visste at puddelfolk er litt "sære", men dette hørtes helt sykt ut! Av ren nysgjerrighet, hva er det med navnet ditt som gjør at de ikke vil selge til deg? Anonymkode: cb56b...732 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #97 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har vært innom de rasene. Men kort sagt: Kongepuddel: Jeg sendte 2 oppdrettere mld på FB, hvor begge sa at jeg med mitt navn ikke ville få valp fra de, da de ikke solgte til sånne som meg..... og jeg har jo snakket mye med puddel folk når jeg har vært på utstilling med våre, men nei det er ikke helt oss. Vannhundene gled fort bort og samme med de andre da vi kom borti Lapsk vallhund. Når det gjelder størrelsen på de andre du nevner så er det slik at jeg slettes ikke synte de verken er for store eller for ivrige for oss men det blir ikke de. Anonymkode: baae1...80f Jeg har mellompuddel. Du må da ikke finne på å snakke med folk ved puddelringen 🤣 Hadde min første kontakt med pudler vært der, hadde jeg nok ikke hatt det. Heldigvis var min første kontakt med pudler i brukshundmiljøet, og der føler jeg man har en helt annen holdning til hundene sine. Nå er min også champion, men jeg gikk ikke på flere utstillinger enn jeg måtte 😜 Anonymkode: f1d6c...258 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #98 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): What?? Visste at puddelfolk er litt "sære", men dette hørtes helt sykt ut! Av ren nysgjerrighet, hva er det med navnet ditt som gjør at de ikke vil selge til deg? Anonymkode: cb56b...732 Tydeligvis oppfattes jeg ikke som Norsk. Men jeg har nå virkelig ikke noe som tilsier at jeg ikke er norsk, og på bildet mitt er jeg blond med blå øyne. Men tydeligvis ikke god norsk nok Anonymkode: baae1...80f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #99 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har mellompuddel. Du må da ikke finne på å snakke med folk ved puddelringen 🤣 Hadde min første kontakt med pudler vært der, hadde jeg nok ikke hatt det. Heldigvis var min første kontakt med pudler i brukshundmiljøet, og der føler jeg man har en helt annen holdning til hundene sine. Nå er min også champion, men jeg gikk ikke på flere utstillinger enn jeg måtte 😜 Anonymkode: f1d6c...258 Jeg har aldri hatt problem med de langs ringen men jeg kontaktet oppdretter via fb og nettstedet deres Anonymkode: baae1...80f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #100 Skrevet 22. februar 2022 Shawtyella skrev (På 3.2.2022 den 0.38): Ser det er mange som nevner finsk lapphund her, de er utrolig flotte i gemytt.. men jeg har enda ikke kommet over en lapphund som ikke gneldrer? Har jeg bare sett dårlige eksemplarer? Har møtt på 4-5 lapphunder siste tiden, alle har gneldra mer enn pommen min.. og det er skarp lyd i dem. Ellers nydelige hunder da! Jeg ville anbefalt dere å se litt på Eurasier. Ei venninne av meg har en slik, de ligner lapphunden og disse andre spisshundrasene, men de er veldig bedagelige og rolige! Hennes hannhund er vel 35-40kg og trives veldig godt på fjellturer, samtidig som han fint kan ligge å sove, kun med kortere turer i noen dager. De er veldig intelligente, så de kan virke stae under trening, men det er som regel kun fordi de kjeder seg fort!😅 Utrolig flott hund, så og si helt lydløs og det er gjerne en rase som med riktig sosialisering og trening fint kan gå uten bånd på fjellet. Se litt på Bittebits isåfall, hu har flott gemytt på hundene. Det positive med disse hundene som har underull, er at de røyter i dotter, så fester seg ikke like godt på klær som annet hår. Man slipper ogs den fettete pelsen nesten alle korthåra raser jeg har vært borti har. Jeg har selv tenkt meg kooiker som neste hund, dette er også en utrolig fin rase så lenge den er sosialisert. Men den blir jo middels/liten igjen da, så den er vel uaktuell. Anbefaler Eurasier for alt det er verdt! De er bare gode og snille, og blir helst med familien på alt! De roer seg også veldig fint når de er voksne, selvom trassaldern er litt krevende. Men det er den jo på bulldog/mastiff, dobermann osv også. Lapphunder har lett for å bjeffe, men de skal ikke gneldre. Jeg er oppdretter av finsk lapphund og har til gode å møte en finsk lapphund som gneldrer mer enn en pomeranian og andre småhunder. Jeg har møtt noen hundretalls finske lapphunder. Du nevner eurasier fremfor finsk lapphund - obs på at det er mye mer sykdom på eurasier, spesielt autoimmune sykdommer. Anonymkode: 041a9...180 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå