Gå til innhold

Tips til hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Keeshound, kanskje litt mindre enn dere tenker og kan sannsynligvis også være litt lyd i om de ligner de mindre tyske spisshundene ;) Spisshundere generelt på den størrelsen er jo robuste og godt pelset. Tenkte også på mutte, men har hørt de ikke burde gå løs... Boxer kanskje? 

Anonymkode: 18c94...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Keeshound, kanskje litt mindre enn dere tenker og kan sannsynligvis også være litt lyd i om de ligner de mindre tyske spisshundene ;) Spisshundere generelt på den størrelsen er jo robuste og godt pelset. Tenkte også på mutte, men har hørt de ikke burde gå løs... Boxer kanskje? 

Har forresten to kleinspitz selv, som er en mindre versjon av keeshound hakket over pomeranian. De er med på både fjellturer og teltturer over flere dager, robuste raser som tåler det meste :) Er litt lyd i hun ene, men hun andre lager ikke mye lyd, så har nok litt med arv og miljø også, og kanskje litt bedre oppdragelse siden det er hund nummer to :) 

Skrevet
Solar Nebula skrev (9 minutter siden):

Noen raser jeg tenker kan passe for en aktiv familie: 

Portugisisk vannhund.

Shetland Sheepdog

Welsh eller Engelsk springer spaniel

Toller

Finsk lapphund

Er ikke det mye pelsstell med Sheepdogèn?

Også lurer jeg på om det stemmer at Finsk Lapphund bjeffer mye om den er alene hjemme? Vi hadde en flott svensk lapphund, og den bjeffet og spiste opp trappen min.

Har nå en JRT, den er fantastisk, men tør aldri slippe den lør pga jaktinnstinktet. Synest toller er interessant, men kjenner en som har hatt 3 stk med tollersykdom, uten at jeg vet helt hva det går ut på.

Jeg er ikke TS, men en som også sitter og leser om ulike raser. 

Anonymkode: 972d9...62a

Skrevet

Kongepuddel er en veldig familievennlig og aktiv rase. Er veldig undervurdert.

Anonymkode: f780c...c92

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kongepuddel er en veldig familievennlig og aktiv rase. Er veldig undervurdert.

Er heller ikke så mye pelsstell dersom dere holder pelsen kort.

• Liker 3
Skrevet

Gray hound eller skotsk hjortenhund store familie hunder som blir med på det meste og trenger minimalt med hjernetrim. 

Evt vorsteher 

Anonymkode: 51c4d...149

Skrevet
Troyamin skrev (13 timer siden):

Så det er bare å se bort fra genetikken til malinoisen? Den blir jo bare det eieren gjør den til...🙄

Skulle ønske folk hadde mer respekt for genetikken i hunder, jeg også. Det er så arrogant å si at en hund blir "akkurat det du trener den til." Jeg ville ikke anbefalt en hund til en barnefamilie, der de står i fare for å måtte bruke veldig mye tid på å trene bort "fakter" og det er jo litt hipp som happ hvordan hunden man få er, noen kan være veldig preget av genetikken, andre ikke. Men hvis en barnefamilie får en svært krevende hund som man må bruke timevis med trening på i uka i tillegg til det fysiske den skal ha... så vet jeg av erfaring av dette er det ofte ikke tid til, i tillegg til alt den andre man må gjøre fordi man har barn. Det er mye man må delta på sammen med barna som hunden ikke kan være en del av også. Derfor anbefaler jeg barnefamilier å "kjøre safe" når det gjelder valg av rase. Av erfaring vet jeg at det er veldig problematisk med en svært krevende hund i kombinasjon med små barn og barn generelt.

Anonymkode: 6e44c...d5b

• Liker 3
Skrevet

Vi har nå lest oss til følgende raser: 

samojed

vallhund

spansk eller portogisisk vannhund

så får vi granske de mee

Anonymkode: 298b7...922

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke det mye pelsstell med Sheepdogèn?

Også lurer jeg på om det stemmer at Finsk Lapphund bjeffer mye om den er alene hjemme? Vi hadde en flott svensk lapphund, og den bjeffet og spiste opp trappen min.

Har nå en JRT, den er fantastisk, men tør aldri slippe den lør pga jaktinnstinktet. Synest toller er interessant, men kjenner en som har hatt 3 stk med tollersykdom, uten at jeg vet helt hva det går ut på.

Jeg er ikke TS, men en som også sitter og leser om ulike raser. 

Anonymkode: 972d9...62a

Jeg har en JRT selv også! :)  Inkluderte den ikke på listen fordi jeg fikk inntrykk av at TS ønsker en litt større hund, men JRT er en fantastisk familiehund. Mye hund i liten kropp. Elsker å være med på tur! 

Jeg har ikke inntrykk av at Sheltien krever spesielt mye pelsstell. Den krever regelmessig børsting og kan nok røyte en del? De eksemplarene jeg kjenner er supre familiehunder. Veldig smarte, lærevillige, vennlige og lojaleBåde Sheltien og lapphunden kan imidlertid bjeffe en del. 

Jeg har hørt om tollersykdom, men trodde at det fortatt  var en forholdsvis frisk rase. Vet ikke om det har blitt verre de siste årene eller om venninna de har vært ekstremt uheldig. Flotte hunder er det uansett og kan passe godt inn i en aktiv familie. De er veldig energiske. 

• Liker 1
Skrevet
On 1/30/2022 at 8:40 PM, AnonymBruker said:

Malinois.

Den blir med deg over alt på lange løpeturer og fjellturer. Vanvittig nysgjerrig, energisk og super smart. Denne kan du ha så mye moro med da det ikke finnes grenser for hva du kan lære den.

Men den må ha fysisk og psykisk stimuli. Dette er ikke en sofahund (selv om den liker å kose der på kveldene også).

Anonymkode: 94ed4...bad

Anbefaler malle. Alle får til malle om man lever et aktivt liv.

Anonymkode: 530f9...b51

• Liker 1
Skrevet
On 1/30/2022 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Portugisisk vannhund? 

Anonymkode: b8c02...617

De har blitt avla dårlig på. Blitt fryktsomme og ikke noe vi anbefaler noen å kjøpe lengre.

Skrevet
On 1/30/2022 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Ungarsk vizsla. Fantastiske hunder! Glade, vennlige, lettlærte og kan gå i evigheter.

Anonymkode: 2d48a...d20

Styr unna. Jaktinstinktet de siste åra har blitt høyt. Om du ikke er svært dyktig så ender de opp som omplasseringshunder dessverre.

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har rhodesian ridgeback og han er en helt fantastisk familiehund som er med alt av turer og aktiviteter! Atletisk og lite vokt. Utrolig vennligsinnet, kosete og morsom fyr som trives vel så godt i sofaen som på fjelltur. Mye egenrådighet og stahet da, så kan være vanskelig å motivere under trening. 

Anonymkode: 21043...3c3

For all del STYR UNNA! Her kan du ende opp med en egenrådig hund på godt over 50kg, og med barn i heimen er ikke det en risiko som er verdt å ta. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De har blitt avla dårlig på. Blitt fryktsomme og ikke noe vi anbefaler noen å kjøpe lengre.

Hæ? Hvor har du det fra? Har selv rasen og kjenner mange i miljøet, aldri hørt noe om dårlig avl og redde hunder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du anbefaler malle, men ber folk styre unna portisen?! Beklager, men her må du sette deg ned og lese deg opp. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Toller er veldig forskjellig fra både Golden og Flat. Veldig arbeidsvillig, klok, eken, positiv og helt "avknapp" inne.  Kunsten uansett hunderase i dag er uansett å finne linjer uten sykdom, allergier osv. virker som det er mye av det nå. Min slet feks hele livet med svart sopp i ørene.

Anonymkode: ffc70...06b

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke i en barnefamilie…..

Anonymkode: 35c1a...b09

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har nå lest oss til følgende raser: 

samojed

vallhund

spansk eller portogisisk vannhund

så får vi granske de mee

Jeg hadde ikke introdusert disse rasene i en barnefamilie. Hadde ikke stolt på dem tilstrekkelig. Portugisisk er en nervøs liten angsthund.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For all del STYR UNNA! Her kan du ende opp med en egenrådig hund på godt over 50kg, og med barn i heimen er ikke det en risiko som er verdt å ta. 

Vel ts her. Jeg innser at dette med barn kom litt skakt ut. Den yngste er 17- blir 18 om litt. Og vi har hatt større hund en det i vekt. Og rigebacken er ikke i nærheten av stahet og egenrådig som Dogge som vi hadde. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke introdusert disse rasene i en barnefamilie. Hadde ikke stolt på dem tilstrekkelig. Portugisisk er en nervøs liten angsthund.

Ts her. Vi har ikke små barn, yngste er 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...