AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #41 Skrevet 30. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: VI jakter ikke så elghund vil vi ikke ha, tror heller ikke at naboene setter pris på bjeffingen de har. Min mors kusine driver md oppdrett av golden men vi liker de rett og slett ikke, det er liksom ikke vår rase. Skal det være retriver så er det Flat men vi vil prøve noe vi ikke har hatt Anonymkode: baae1...80f Dere har to kriterier : barnevennlig og mye friluftsliv. Mao stødig hund som ikke har mye issues fysisk el mentalt og en hund som trives ute Har dere møtt en https://retrieverklubben.no/chesapeake/ tror dere hadde digget denne rasen slik dere beskriver dere selv. ellers hadde jeg sett litt på beagle (enkel i hodet) eller fuglehunder inkl ungarsk vizsla, engelsk setter ( stort avlsmateriale) en Fox terrier kan også trives hos dere hilsen dyrlegen 🙂 Anonymkode: 35c1a...b09 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #42 Skrevet 30. januar 2022 Ungarsk vizsla. Fantastiske hunder! Glade, vennlige, lettlærte og kan gå i evigheter. Anonymkode: 2d48a...d20 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #44 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): HVordan er det med sykdom på de? Anonymkode: baae1...80f Sibirsk husky er en hund med få helseproblemer og de er virkelig elskelige familiehunder. Bjeffer som regel ikke heller, og eier ikke vaktinstinkt. Likevel - jeg opplever det som en svært krevende rase. Om man har behov for en rolig dag i forbindelse med sykdom eller andre ting, så kan dette bli vanskelig. De kan også være svært uregjerlige å gå tur med og vanskelig å få til å gå fint i bånd. De er vanskelige for barn å gå tur med. De er knallsterke trekkhunder. Mange av dem har også et sterkt jaktinstinkt og liker å stikke av. Dette er rasen kjent for, og det har jeg opplevd som svært vanskelig sammen med barn som glemmer å lukke dører, etc. De er som regel også mer flokkorienterte, og mange kan ha separasjonsangst som er vanskelig å trene bort. Man kan nok være heldig å få en sibirsk husky som er problemfri - men jeg føler dette er en risky rase å gå for, for en barnefamilie. Snakker av erfaring. Anonymkode: 6e44c...d5b 4
Troyamin Skrevet 31. januar 2022 #45 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Maller blir skkurat hva du lærer dem til. De elsker å lære og er så takknemlige for hvert minutt de får trene. En utrent derimit, vi gjøre akkurat det du beskriver. Har selv hatt to. Anonymkode: 94ed4...bad Så det er bare å se bort fra genetikken til malinoisen? Den blir jo bare det eieren gjør den til...🙄 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #46 Skrevet 31. januar 2022 Leonberger😍 Eventuelt finsk spets? Ja, det er en jakthund. Stille hele dagen(uten å ha blitt oppdratt til det til og med!) og elsker å gå turer. Blir helt spinnvill. Kan ikke gå løs. Vi bruker den ikke til jakt. Han fungerer helt fint med kun lange turer og mental stimuli. Anonymkode: 58779...62f
Svisle Skrevet 31. januar 2022 #47 Skrevet 31. januar 2022 Tenker en liten huskie eller toller som nevnt over - friske, gode raser som tåler lange og korte turer året rundt, elsker å løpe, lite lyd i de og kjent for å være vennlige mot både folk og fe.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #48 Skrevet 31. januar 2022 4 hours ago, Svisle said: Tenker en liten huskie eller toller som nevnt over - friske, gode raser som tåler lange og korte turer året rundt, elsker å løpe, lite lyd i de og kjent for å være vennlige mot både folk og fe. Er toller frisk nå? Anonymkode: 35c1a...b09 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #49 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Noen her inne som har malamut eller husky? Anonymkode: baae1...80f Jeg har malamute. Noe spesielt du lurer på ang rasen? Anonymkode: 38130...d74
Arx Skrevet 31. januar 2022 #50 Skrevet 31. januar 2022 Virker utifra hva dere skriver som om dere er ute etter hund til turer, og ikke bruke den så mye til hundesporter? Isåfall ville jeg dropper malle og andre hunder som er avlet med stor arbeidslyst, de trenger å bruke seg mye mentalt også. Til lange turer vil de fleste friske raser funke. Hva er deres preferanser på eks pelsstell? Er det viktig for dere at hunden kan gå løs på tur? Tåler dere en hund med mye lyd? 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #51 Skrevet 31. januar 2022 Arx skrev (4 minutter siden): Virker utifra hva dere skriver som om dere er ute etter hund til turer, og ikke bruke den så mye til hundesporter? Isåfall ville jeg dropper malle og andre hunder som er avlet med stor arbeidslyst, de trenger å bruke seg mye mentalt også. Til lange turer vil de fleste friske raser funke. Hva er deres preferanser på eks pelsstell? Er det viktig for dere at hunden kan gå løs på tur? Tåler dere en hund med mye lyd? Vi er ikke noen som lengre går på utstillinger, men vi er mye på skiturer og slike ting og har deltatt en del på disse Mudrun med hund, som potelabben og gjørmelabben. og trener en del lydighet også, for er det viktig at i hvert fall hverdags lydigheten sitter inne. Når det gjelder pelsstell er det ikke noe vi har noe spesiell problem med, ja håpet er jo å ha en hund som kan gå løs , har faktisk møtt en eller 2 i hundeskoger og på andre turer som har malamuten sine øse Anonymkode: baae1...80f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #52 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har malamute. Noe spesielt du lurer på ang rasen? Anonymkode: 38130...d74 Er det mulig å få oversikt over sykdommen på de, er det mer utbredt på enkelte linjer enn andre? Er flere spørsmål sikkert men akkurat nå står det het stile Anonymkode: baae1...80f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #53 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det mulig å få oversikt over sykdommen på de, er det mer utbredt på enkelte linjer enn andre? Er flere spørsmål sikkert men akkurat nå står det het stile Anonymkode: baae1...80f Meg bekjent er de ikke spesielt utsatt for sykdommer. Regnes for å være en frisk rase. Men du kan forhøre deg hos Norsk Alaskan Malamuteklubb (namk.no) ang dette. Vår er frisk og rask, fra hundekjører/trekklinjer. Ellers kan jeg si at vår (som er en hannhund) er en flott familiehund på 2,5 år. Han er snill med alle mennesker han møter. Kan dog være noe brysk mot enkelte andre hannhunder. Malamuter kan ha samkjønnsaggresjon, og vi tør f eks ikke slippe vår løs med andre fremmede hunder i hundepark o.l. Men han kan gå godt overens med hunder han kjenner. Kan heller ikke slippes løs ute, og det noe å tenke på dersom dere ønsker å ha en hund som skal gå løs på tur. Malamuter kan som regel ikke det. De har svært stort jaktinstinkt og jakter på katter, rådyr osv osv. Malamuten er uhyggelig sterk og når jaktinstinktet setter inn kan de være vanskelig å holde tilbake. Barn kan ikke gå alene på tur med en malamute. Malamuten er en fantastisk turhund. Den er rolig i camp og har «avknapp». Ellers alltid klar for tur. På teltturer er det en stor fordel å slippe å drasse med dekken, sovepose osv til hunden. Han fryser aldri og legger seg bare til å sove utenfor teltet uansett vær. Vi bruker vår til alle typer turer i skog, fjell osv. Han kan bære tung kløv og vi trener også kjettingtrekk, trekk av pulk, på ski osv. Kun rusleturer i nabolaget vil ikke være tilstrekkelig for en malamute. Vår er veldig sosial og snill, og malamuter generelt er ofte det. En ordentlig kosebamse. Malamuten er veldig opptatt av flokken sin og vil sjelden trives alene ute i en hundegård, selv om de med fordel godt kan sove ute. Vår er inn på nettene (siden vi kun har en), men ligger utendørs hele dagen når vi ikke er på turer osv. En fordel med malamuten er at den ikke bjeffer. Til gjengjeld kan den ule, men hos oss skjer det relativt sjelden. Man bør være glad i være ute i all slags vær om man skal ha en malamute, samt ha anledning til å sette av godt med tid til tur og aktivitet i hverdagen, ikke kun i helgene. Hvis man kan gi malamuten det den trenger, så vil man få en fantastisk hund 😊 Anonymkode: 38130...d74 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #54 Skrevet 31. januar 2022 Leser nå over her at dere helst vil han en hund som kan gå løs og at dere er opptatt av lydighet. Da ville jeg satset på noe annet enn malamute. Du kan sikkert finne en og annen malamute som kan gå løs, men som hovedregel kan de IKKE det. Lydighet er heller ikke deres sterkeste side. Disse er egenrådige og ganske sta. Men noe hverdagslydighet kan man få på plass. Men du kan ikke regne med at malamuten som får ferten av et rådyr vil komme på innkalling. For å si det sånn. Anonymkode: 38130...d74 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #55 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Terrieren kan vurderes men ikke retriver. Anonymkode: baae1...80f sant,men forsatt en fantastisk hund Anonymkode: 16180...70d
Troyamin Skrevet 31. januar 2022 #56 Skrevet 31. januar 2022 Hvis dere har tenkt å trene endel hverdagslydighet og gi hunden annen mental stimuli, i tillegg tilturene, ville jeg sett på Airedale Terrier. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #57 Skrevet 31. januar 2022 Kan Dalmatiner være et alternativ? Aktive og lærevillige hunder. Anonymkode: 132b9...ab7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #58 Skrevet 31. januar 2022 Vi har rhodesian ridgeback og han er en helt fantastisk familiehund som er med alt av turer og aktiviteter! Atletisk og lite vokt. Utrolig vennligsinnet, kosete og morsom fyr som trives vel så godt i sofaen som på fjelltur. Mye egenrådighet og stahet da, så kan være vanskelig å motivere under trening. Anonymkode: 21043...3c3 2
Solar Nebula Skrevet 31. januar 2022 #59 Skrevet 31. januar 2022 Noen raser jeg tenker kan passe for en aktiv familie: Portugisisk vannhund. Shetland Sheepdog Welsh eller Engelsk springer spaniel Toller Finsk lapphund
paulinemor Skrevet 31. januar 2022 #60 Skrevet 31. januar 2022 https://www.nkk.no/raser/lapsk-vallhund-article8262-815.html Lapsk vallhund. Det er en rase med lite sykdom, den er utholden på tur, rasen har fortsatt åpen stambok, og er førerorientert og lett å motivere under trening. Det er en spisshund, så helt lydløs er den ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå