Gå til innhold

Tips til hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

MOlosse har jeg jo hatt, og vår Bordeaux Dogge var med til Femunden, og gikk der, den var med i Jotunheimen, det samme var bullmastiffen. 

Anonymkode: baae1...80f

Har hatt Bullmastiffen vår over alt jeg også, men sammenlignet med jakthunden og retriveren jeg har hatt så kan du ikke utsette den for samme belastning over tid som med de andre hundene. 

Å debattere det blir for dumt.

Anonymkode: 75848...e72

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har hatt schæfer, og østsibirsk laika. Dette er hunder som egner seg godt for tur, og har passet godt sammen med barn.. 

Men på fjelltur over lengre tid er det jo også kjekt med lapphund eller norsk elghund. 

Men hvorfor ikke Golden? Egner ikke de seg på lengre tur?

Anonymkode: e7f1e...eb4

VI jakter ikke så elghund vil vi ikke ha, tror heller ikke at naboene setter pris på bjeffingen de har. Min mors kusine driver md oppdrett av golden men vi liker de rett og slett ikke, det er liksom ikke vår rase. Skal det være retriver så er det Flat men vi vil prøve noe vi ikke har hatt

Skrevet

Cocker spaniel

Anonymkode: 7a11e...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hatt Bullmastiffen vår over alt jeg også, men sammenlignet med jakthunden og retriveren jeg har hatt så kan du ikke utsette den for samme belastning over tid som med de andre hundene. 

Å debattere det blir for dumt.

Anonymkode: 75848...e72

Det er ikke det jeg er på jakt etter, selvfølgelig er det to forskjellige typer, og de kan ikke sammenlignes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Cocker spaniel

Anonymkode: 7a11e...c73

Superfine men fortsatt ikke mellomstor

Skrevet

Field spaniel?

Anonymkode: 6c799...ebe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Field spaniel?

Anonymkode: 6c799...ebe

Settes på lista for sjekkes ut. 

Skrevet

Noen her inne som har malamut eller husky? 

• Liker 2
Skrevet

Finsk lapphund eller schnauzer👍🏻

Anonymkode: 01570...11a

• Liker 1
Skrevet

Malinois.

Den blir med deg over alt på lange løpeturer og fjellturer. Vanvittig nysgjerrig, energisk og super smart. Denne kan du ha så mye moro med da det ikke finnes grenser for hva du kan lære den.

Men den må ha fysisk og psykisk stimuli. Dette er ikke en sofahund (selv om den liker å kose der på kveldene også).

Anonymkode: 94ed4...bad

• Liker 2
Skrevet

Kjøp finsk lapphund 

25277D3B-09A8-4737-A125-156AE88D435E.jpeg

Anonymkode: d7625...ca6

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Noen her inne som har malamut eller husky? 

Jeg har sibirsk husky. Jeg vil beskrive dem som ypperlige familiehunder. Ukomplisert, med et utrolig kaldt hode. De tåler naturligvis alt av tur og mye tur, men de tåler også lite tur.

En ganske perfekt familiehund i mine øyne. Finnes selvfølgelig unntak, men det er mitt generelle inntrykk. 

Ville ha kjøpt fra bruksavl isåfall. Hun min er fra trekklinjer, altså ikke showlinjer. Aldri hatt enklere hund! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

.æhunden må ikke være en typisk vokter rase da vi har barn som er både her og der

Hunden bør være mellom stor- stor.

Det kan godt være en mix.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Malinois.

Den blir med deg over alt på lange løpeturer og fjellturer. Vanvittig nysgjerrig, energisk og super smart. Denne kan du ha så mye moro med da det ikke finnes grenser for hva du kan lære den.

Men den må ha fysisk og psykisk stimuli. Dette er ikke en sofahund (selv om den liker å kose der på kveldene også).

Og mallen vokter, jakter alt som flagrer og tar gjerne tak i både barn og ball dersom det er lek på gang...

Anonymkode: ef55b...26f

• Liker 3
Skrevet

Jeg vokste opp med en irsk setter. Vil generelt anbefale settere (irsk, gordon eller engelsk). Flotte familie- og turhunder. Du kan også vurdere jaktspringer eller jaktcocker. Jeg vurder selv en jaktcocker nå i voksen alder da den er som en medium størrelse setter. Jaktspringeren er litt større igjen. 

Anonymkode: c76b3...fbf

• Liker 1
Skrevet
Rytz skrev (26 minutter siden):

Jeg har sibirsk husky. Jeg vil beskrive dem som ypperlige familiehunder. Ukomplisert, med et utrolig kaldt hode. De tåler naturligvis alt av tur og mye tur, men de tåler også lite tur.

En ganske perfekt familiehund i mine øyne. Finnes selvfølgelig unntak, men det er mitt generelle inntrykk. 

Ville ha kjøpt fra bruksavl isåfall. Hun min er fra trekklinjer, altså ikke showlinjer. Aldri hatt enklere hund! 

HVordan er det med sykdom på de?

Skrevet

Om dere er veldig aktive så støtt de norske hunderasene, Norsk elghund er fantastiske.

Anonymkode: 8ee1a...d6b

Skrevet

Portugisisk vannhund? 

Anonymkode: b8c02...617

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dere er veldig aktive så støtt de norske hunderasene, Norsk elghund er fantastiske.

Anonymkode: 8ee1a...d6b

De elghundene jeg har vært borti bjeffer mye, og da snakker man om mye. Naboen vår har elghund, både sort og grå g de bjeffer. VI har ikke ønske om å ha hundegård

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

HVordan er det med sykdom på de?

Det er en veldig frisk rase! Generelt lite helseplager, og rasen har ikke noe spesielle fokusområde på helseproblemer så vidt jeg vet. Husker å ha hørt noe om at avlsdyr bør testes for en eller annen tilstand, men husker ikke om det gjaldt alaskans eller siberians. Trooor det var Siberians. Husker at det var podcasten "Krasjkurs i hundekjøring" som snakket om det i en av valpe- eller oppdrettsepisodene deres. Anbefales! 

Uansett, sammenlignet med de fleste andre populære raser er risikoen for å få en syk hund veldig mye mindre!

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og mallen vokter, jakter alt som flagrer og tar gjerne tak i både barn og ball dersom det er lek på gang...

Maller blir skkurat hva du lærer dem til. De elsker å lære og er så takknemlige for hvert minutt de får trene.

En utrent derimit, vi gjøre akkurat det du beskriver.

Har selv hatt to.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...