Gå til innhold

Tips til hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hiver inn et spørsmål til dere om forslag til hunderase.

V er aktiv familie, som ikke bryr oss om regn eller slike ting

Vi velger fjelltur fremfor storby

Følgene rase har vi erfaring med: 

* schæfer

* Rottis

Dobermann

*St.Bernard

* Retriver

*Bordeaux Dogge

*Bullmastiff.

hunden må ikke være en typisk vokter rase da vi har barn som er både her og der

Hunden bør være mellom stor- stor.

Det kan godt være en mix.

Anonymkode: baae1...80f

Skrevet

Husky?

Anonymkode: b2700...3f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en golden retiver og en jack russel, fantastiske hunder begge 2, som går helt fantastisk med barn :)

Anonymkode: 16180...70d

• Liker 1
Skrevet

Toller?

Anonymkode: b2700...3f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en golden retiver og en jack russel, fantastiske hunder begge 2, som går helt fantastisk med barn :)

Anonymkode: 16180...70d

Terrieren kan vurderes men ikke retriver.

Skrevet

Litt vanskelig å komme med forslag når du skriver så lite info om dere selv som du gjør. 

Anonymkode: 386b3...018

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Terrieren kan vurderes men ikke retriver.

Hvorfor ikke retriever? 

Anonymkode: aae31...29d

• Liker 1
Skrevet

Finsk lapphund

Anonymkode: 9dd2a...e18

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Litt vanskelig å komme med forslag når du skriver så lite info om dere selv som du gjør. 

Anonymkode: 386b3...018

Jeg skal fylle ut mer: VI er voksne, glade i å være ute, nesten hver eneste helg er på tur, gjerne med telt. VI har mange i familien med hund så det er ikke noe vi ser på som hinder. Vi går turer hver eneste dag og vi sitter sjelden hjemme hvis det er mulighet for tur.  Jeg tar gjene en løpetur hver dag og for oss er det slik at vi heller velger turer i skog og mark eller fjell fremfor byliv. Ikke er vi festemennesker heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor ikke retriever? 

Anonymkode: aae31...29d

Har hatt både flat og golden før men det er en hunderase jeg velger å holde meg unna.

Skrevet

Finsk lapphund.

Anonymkode: d7625...ca6

Skrevet
Snipermannen skrev (Akkurat nå):

Kjøp deg en mops. De er kjempesøte. Bare husk å kjøp igjennom NKK eller annen organisasjon som setter dyrenes helse først og har ekspertise på området?

https://www.nkk.no/raser/mops-article8112-815.html

bilde.png.7d285427dd39392a28f7855d99e34b1c.png

HVordan får du den til å bi mellomstor?

• Liker 6
Skrevet
Snipermannen skrev (2 minutter siden):

Kjøp deg en mops. De er kjempesøte. Bare husk å kjøp igjennom NKK eller annen organisasjon som setter dyrenes helse først og har ekspertise på området?

https://www.nkk.no/raser/mops-article8112-815.html

bilde.png.7d285427dd39392a28f7855d99e34b1c.png

Tror du skal lete lenge etter seriøsiteten til NKK sine oppdretter når det gjelder denne rasen. Jeg kjenner godt til rasen og nei takk.

• Liker 4
Skrevet

Nå er jeg litt over snittet glad i friluftsliv og i hunder. Har hatt flere hunder, deriblant typiske selskapshunder som retriver, men også jakthund. Den hunden som ga oss størst glede var Bullmastiff. Den har et gemytt ingen hunder kan måle seg med, enormt glad i sin familie, en god kombinasjon av vokt- og vaktinstinkter uten at det ble for mye av det. Den har null jaktinstinkt så det er en stor fordel når man ferdes i skog og fjell. 

Den eneste årsaken til å ikke gå til anskaffelse av en bullmastiff er at det er begrenset hvor lange turer man skal dra den med på. Du kan ikke dra den med på de tyngste og lengste turene, og den skal ikke ha mye mosjon de første 18 månedene. I tillegg lever de fleste ikke stort lenger enn til de er 8 til 10 år. 

Jeg personlig vil fraråde at man går til anskaffelse av hvilken som helst molosser som førstegangshund, og selv om man har hatt hund før så vil jeg anbefale at man følger opp dressurkurs, gjerne mer enn førstegangeier kurs. 

Anonymkode: 75848...e72

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg litt over snittet glad i friluftsliv og i hunder. Har hatt flere hunder, deriblant typiske selskapshunder som retriver, men også jakthund. Den hunden som ga oss størst glede var Bullmastiff. Den har et gemytt ingen hunder kan måle seg med, enormt glad i sin familie, en god kombinasjon av vokt- og vaktinstinkter uten at det ble for mye av det. Den har null jaktinstinkt så det er en stor fordel når man ferdes i skog og fjell. 

Den eneste årsaken til å ikke gå til anskaffelse av en bullmastiff er at det er begrenset hvor lange turer man skal dra den med på. Du kan ikke dra den med på de tyngste og lengste turene, og den skal ikke ha mye mosjon de første 18 månedene. I tillegg lever de fleste ikke stort lenger enn til de er 8 til 10 år. 

Jeg personlig vil fraråde at man går til anskaffelse av hvilken som helst molosser som førstegangshund, og selv om man har hatt hund før så vil jeg anbefale at man følger opp dressurkurs, gjerne mer enn førstegangeier kurs. 

Anonymkode: 75848...e72

MOlosse har jeg jo hatt, og vår Bordeaux Dogge var med til Femunden, og gikk der, den var med i Jotunheimen, det samme var bullmastiffen. 

Skrevet
Snipermannen skrev (4 minutter siden):

Jeg stoler mer på NKK som har veterinærer og er en ideell organisasjon som startet i 1898 av hundeelskere.

Brenna har erfaring fra strategisk og operativ ledelse av en stor medlemsorganisasjon der mange interesser skal ivaretas, kombinert blant annet med lang erfaring fra politisk arbeid. Vi ser frem til å jobbe sammen med ham for å styrke Norsk Kennel Klub (NKK) fremover, sier leder i NKKs Hovedstyre, Tom Øystein Martinsen.

NKK får ingen statstøtte, men de tjener penger på donasjoner og arv. Hvis det ikke var fordi disse mennene gjør en bra jobb så ville ikke donasjonene ha kommet.

Torbjørn Brenna gjør en kjempejobb som administrerende direktør. Det har aldri blitt solgt flere valper enn nå.

Fortsatt er det en lang vei og jeg snakker ikke om NKK men om de listene de har med godkjente kull, det har det vært flere historier til i den siste tiden for å stole på. NKK har jeg vært medlem av i mange år, men som sagt jeg støtter ikke avl på de rasene. Og det er heller ikke en mellomstor hund.

Skrevet

Og jeg kjøper ikke hund fordi de er kjempesøte

• Liker 1
Skrevet

Har hatt schæfer, og østsibirsk laika. Dette er hunder som egner seg godt for tur, og har passet godt sammen med barn.. 

Men på fjelltur over lengre tid er det jo også kjekt med lapphund eller norsk elghund. 

Men hvorfor ikke Golden? Egner ikke de seg på lengre tur?

Anonymkode: e7f1e...eb4

• Liker 1
Skrevet

Irsk setter, kongepuddel, labrador?

Anonymkode: 9956b...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...