Gå til innhold

Kosthold for psykisk helse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil tro at kosthold har stor innvirkning på psykisk helse, men hvilken type kosthold fremmer psykisk helse og hva gjør den verre? Jeg vet selvsagt at junkfood ikke er bra, så det er utelukket, jeg tenker mer på kjøtt/plantebasert osv og om det er konkrete matvarer som kan hjelpe. Tenker særlig på angst og depresjon 

Noen som har gjort noen erfaringer? Har dere gjort endringer på kostholdet og merket noen endringer på psyken? 

Anonymkode: b3cfe...6a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beskjeden jeg fikk på DPS var å sørge for å få i meg omega-3 (tran daglig) og å småspise litt mellom måltider da det kunne gi hjernen et lite boost. Ellers var det ikke særlig fokus på sunt og usunt. Mer det at det var bedre å få i seg litt av hva som helst enn å hoppe over måltider eller ikke spise.

Vet ikke hvorfor junkfood skulle være dårlig for psyken. Det er vel helst fysisk helse det er dårlig for.

Anonymkode: fc9f4...2cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg funka best på lavkarbo med massive mengder grønnsaker, linser, olign. Faen jeg savner å være i gos form.

Anonymkode: 863db...91e

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som har gjort noen erfaringer? Har dere gjort endringer på kostholdet og merket noen endringer på psyken? 

Ja, merker stor forskjell. Jo mindre karbohydrater jeg spiser dess bedre har jeg det mentalt (og fysisk!). Mye mer stabilt humør og mindre angst.

Jeg tror ikke man vet nøyaktig hvorfor det er slik, men det er interessant at flere legemidler mot bipolar lidelse opprinnelig er epilepsimedisiner. Alvorlig epilepsi kan også behandles med streng ketogen (minimalt med karbohydrater) kost. Så sannsynligvis fungerer et slikt kosthold på tilsvarende måte som stemningsstabiliserende.

Anonymkode: d1838...724

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sukker frigjør dopamin. Sukker er en glede, men kortvarig

Anonymkode: 304ac...c52

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, merker stor forskjell. Jo mindre karbohydrater jeg spiser dess bedre har jeg det mentalt (og fysisk!). Mye mer stabilt humør og mindre angst.

Jeg tror ikke man vet nøyaktig hvorfor det er slik, men det er interessant at flere legemidler mot bipolar lidelse opprinnelig er epilepsimedisiner. Alvorlig epilepsi kan også behandles med streng ketogen (minimalt med karbohydrater) kost. Så sannsynligvis fungerer et slikt kosthold på tilsvarende måte som stemningsstabiliserende.

Merker du umiddelbar forskjell eller hvis du spiser mer/mindre karbohydrater over lang tid?

Skrevet

Humøret er på sitt beste når jeg har fått i meg bra med karbohydrater.

Fungerer også på mitt beste fysisk når jeg har fått i meg gode mengder karbohydrater.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samme her. Jeg har ADHD også og blir bar mye mer stabil med lavkarbo. Så klart blir man ikke kvitt ADHD da. 

Anonymkode: bdd34...a92

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Merker du umiddelbar forskjell eller hvis du spiser mer/mindre karbohydrater over lang tid?

Merker raskt forskjell om jeg har spist mye karbohydrater i romjulen f.eks og så kutter det ut igjen. I løpet av en dag kanskje. Men det kan være krevende å kutte ut karbohydrater om man ikke har gjort det før. Jeg gikk fra mye til nesten null over natta, og hadde flere dager med hjernetåke. Nå når jeg har gjort det flere ganger merker jeg ikke så mye til det, men det kan kanskje være lurt å trappe ned gradvis hvis du får "keto flu."

• Liker 1
Skrevet

Jeg tåler ikke sukker og mye karbohydrat. Lever ikke på lavkarbo-diett, men spiser ikke så mye karbohydrat.

Anonymkode: b55bc...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. Jeg har ADHD også og blir bar mye mer stabil med lavkarbo. Så klart blir man ikke kvitt ADHD da. 

Anonymkode: bdd34...a92

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Merker raskt forskjell om jeg har spist mye karbohydrater i romjulen f.eks og så kutter det ut igjen. I løpet av en dag kanskje. Men det kan være krevende å kutte ut karbohydrater om man ikke har gjort det før. Jeg gikk fra mye til nesten null over natta, og hadde flere dager med hjernetåke. Nå når jeg har gjort det flere ganger merker jeg ikke så mye til det, men det kan kanskje være lurt å trappe ned gradvis hvis du får "keto flu."

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tåler ikke sukker og mye karbohydrat. Lever ikke på lavkarbo-diett, men spiser ikke så mye karbohydrat.

Anonymkode: b55bc...570

Spiser dere mer kjøtt/fisk/egg/meieriprodukter, eller mer fettrike plantevarer som feks nøtter/avokado? Hva spiser dere typisk i løpet av en dag?

• Liker 1
Skrevet

Vet ærlig talt ikke, men det er viktig med fisk. Lavt d-vitamin og jernmangel påvirker humøret. Det viktigste for meg har vært regelmessige måltider. Har vært viktigere enn maten, og det handler jo rett og slett om rutiner. Ellers spiser jeg mye variert og det ligger mestringsfølelse også i å være god til å lage sunn og god mat.

Anonymkode: 3de46...5e4

• Liker 1
Skrevet

Å gå på diett er negativt for meg. Sitatet "Det første du mister på en slankekur er humøret" stemmer. Jeg har vært en jojoslanker i mange år, og også hatt spiseforstyrrelse diagnose.

Når jeg spiser nok, takler jeg påkjenninger og utfordringer bedre. Jeg får mer stabilt humør. Jeg har det bedre. Psykisk.

Nok = Vanlig, norsk kosthold. Med ordentlige måltider og nok kcal til å dekke dagsbehovet. Nøyaktig hva jeg spiser er mindre viktig.

TL,DR: Kosthold for psykisk helse: Spis normalt og nok.

Anonymkode: eaea3...59f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil tro at kosthold har stor innvirkning på psykisk helse, men hvilken type kosthold fremmer psykisk helse og hva gjør den verre? Jeg vet selvsagt at junkfood ikke er bra, så det er utelukket, jeg tenker mer på kjøtt/plantebasert osv og om det er konkrete matvarer som kan hjelpe. Tenker særlig på angst og depresjon 

"tror" er vel nøkkelordet her. Når du ser på typiske råd fra f.eks DPS, så er disse i liten grad basert på empiri. Du spiser deg ikke ut av en depresjon, jeg tror ikke du trener deg ut av den heller..
Men selvfølgelig et balansert kosthold og trening har mye positivt for seg, uavhengig om du er deprimert eller ikke.
Det evige gnålet om mindfulness viser seg også å ha langt mindre effekt en hva de fremstiller det som. Hvis din depresjon skyldes ting i livet ditt du ikke har kontroll over, så er min enkle påstand at i det du får hjelp til å få kontroll/mestre det du ikke har kontroll over, ja da er det mulig å komme ut av depresjonen. Ingen trening eller medikamenter kan få deg ut av et dårlig forhold eller ut av langtids arbeidsledighet osv.
In short: Standard rådene som gis til de som sliter med depresjon er ikke basert på deres effektivitet, men på hvor billige de er...

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser dere mer kjøtt/fisk/egg/meieriprodukter, eller mer fettrike plantevarer som feks nøtter/avokado? Hva spiser dere typisk i løpet av en dag?

Hovedsaklig kjøtt og egg. Men du trenger neppe å være så ekstrem for å få resultater. For meg har det vært en klar sammenheng mellom karbohydrater og helse, så jeg spiser bare minst mulig (og koser meg med det, savner ikke brød og slikt).

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

TL,DR: Kosthold for psykisk helse: Spis normalt og nok.

Anonymkode: eaea3...59f

Folk responderer på forskjellige dietter, men jeg vil fraråde alle å "spise normalt." For det er normalt å spise veldig mye som ikke er bra for oss. Det er bedre å fokusere på hva vi er skapt for å spise fra naturens side. Og det gjelder ikke bare mat, selvsagt. Vi er skapt for å sove mer, og mer regelmessig, enn de fleste gjør. Vi er skapt for å bevege oss og få frisk luft og sol på kroppen, å forholde oss til ganske små grupper av mennesker (i motsetning til hele verden, som vi oversvømmes av gjennom TV og internett) og så videre. Når vi ikke lever i tråd med disse tingene blir vi ofte syke, både mentalt og kroppslig.

Jeg foreslår ikke at man skal flytte ut i en grotte og kaste telefonen og fange dyr og plukke bær til mat. Men man kan legge bort telefonen av og til, gå ut en tur, spise litt mer ordentlig mat, lese færre nyheter og mindre Facebook, og legge seg når man er trøtt. Det vil hjelpe uansett hva som plager deg.

Skrevet

Jeg liker godt å periodefaste.  F.eks ikke spise på 16-24 timer.   Det føles godt når magen er tom. 

Anonymkode: 0fce6...8df

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet ærlig talt ikke, men det er viktig med fisk. Lavt d-vitamin og jernmangel påvirker humøret. Det viktigste for meg har vært regelmessige måltider. Har vært viktigere enn maten, og det handler jo rett og slett om rutiner. Ellers spiser jeg mye variert og det ligger mestringsfølelse også i å være god til å lage sunn og god mat.

Anonymkode: 3de46...5e4

Vitaminer og mineraler er viktig,man må ikke spise fisk

Anonymkode: 0a720...4dd

Skrevet

For meg hjalp det å gå over til plantebasert og lage det meste fra bunnen av :) 

Anonymkode: 0a720...4dd

Skrevet

Spis vanlig variert mat. 
4 måltider om dagen til faste tider. 
Spis mye frukt og grønnsaker. 
Fisk og kjøtt. Helst rene produkter. Drikk nok vann.

gå turer i frisk luft og hold på rutiner. 
vær sosial og gjør noe godt for deg selv hver dag. 
søvn er også viktig. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. 

jeg opplevde å miste ei i bilulykke engang. En psykolog sa: sørg for å spise nok og sove nok for å stå gjennom dette. 

Anonymkode: 97a54...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...