Gå til innhold

Rovdrift på tispe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom over en oppdretter som avler på puddel/cavalier og puddel/cocker. Cavaliertispa hadde hatt fire kull. Ett i 2019, januar 2020, mars 2021 og oktober 2021. 

Ifølge NKKs retningslinjer så kan man, men det er frarådet å sette valper på to løpetider etterhverandre så lenge det er pause før og etter disse to kullene. Maks antall kull på tisper er fem.

Min raseklubb har satt maksgrense på tre kull pr. tispe og det er ikke lov å sette valper på tispa to løpetider på rad. De har også satt maks antall kull pr. hannhund på fem eller totalt 25 valper i alt. Med andre ord ganske strengt og som i mine øyne er bra.

Så det jeg lurer på er hva definisjonen av rovdrift er. I mine øyne er det ikke greit å ha kull på tispa to løpetider på rad. Fire kull er også på grensen av hva jeg synes er greit.

Jeg tror det er en del som driver blandingsavl som følger de etiske retningslinjene til NKK, men de er kanskje ikke klar over at det er mange raseklubber som har strengere regler enn NKK. 

Tispa skal ikke ha flere kull ifølge oppdretter, men det er jo synd at folk velger å avle på denne måten selv om det ifølge NKK er "greit"

Anonymkode: 75334...e77

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy f🤬 bare penger, penger som står i hue på disse folka

Anonymkode: 8391a...b59

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes egentlig alt over tre kull er for mye, og kan ikke skjønne hvorfor en tispe skal ha så mange kull. Hvis du ikke får det du ønsker i det andre eller tredje kullet så er kanskje ikke tispa di så god som du trodde.

Mtp blandingen du nevner at vedkommende avler på så er det garantert kun penger som er målet her. Stakkars tispe.

Anonymkode: 3ce07...ff6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes egentlig alt over tre kull er for mye, og kan ikke skjønne hvorfor en tispe skal ha så mange kull. Hvis du ikke får det du ønsker i det andre eller tredje kullet så er kanskje ikke tispa di så god som du trodde.

Mtp blandingen du nevner at vedkommende avler på så er det garantert kun penger som er målet her. Stakkars tispe.

Enig. Jeg fant ikke noe helseinfo på tispa heller, og siden hun er cavalier så er det jo en viss sannsynlighet for å få hunder med helseutfordringer, selv om valpene er blandinger. 

Ts

Anonymkode: 75334...e77

Skrevet

Og slike oppdrettere kommer det til å bli mange mange flere av nå som dyrebeskyttelsen vant over NKK i retten. Cavalier king Charles spaniel og engelsk bulldog er nå ulovlig å avle på, også for seriøse oppdrettere.

Anonymkode: 2a424...892

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Penga rår 💰💰💰

Anonymkode: 85d65...810

Skrevet

Kan du ikke melde de til Mattilsynet . Du kan sende inn anonym melding også . 

Anonymkode: 6ff39...784

Skrevet

NKK har langt i fra alt på stell, men om alle hadde kjøpt NKK-registrerte valper, ville slik rovdrift forsvunnet over natta....

Forbrukerne må være seg sitt ansvar bevisst! For kyniske pengegriske oppdrettere tror jeg alltid kommer til å finnes, så lenge de har kunder. 

Anonymkode: ef230...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...