AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #21 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, jeg vet om mange blåbærdyrkere i Norge faktisk. Anonymkode: 0cea6...4c1 Joda. Men det blir ikke dyrket til butikker. Anonymkode: b0cf0...119
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #22 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tror dere, er den blåbæra vi får kjøpt i butikkene nå sunne? Eller er de sprøytet fordervet og inneholder masse rester av sprøytemidler? Er dette noe dere kjøper og gir til barn? Anonymkode: 0cea6...4c1 Det er over dobbelt så mye mer antioksidanter i norske blåbær Anonymkode: b0cf0...119
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #23 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo, jeg vet om mange blåbærdyrkere i Norge faktisk. Anonymkode: 0cea6...4c1 Det dem dyrker er nok hageblåbær som ikke er det samme som dem frosne i butikken Anonymkode: b0cf0...119
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #24 Skrevet 30. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er over dobbelt så mye mer antioksidanter i norske blåbær Anonymkode: b0cf0...119 Ja, er klar over det. Men jeg kan dessverre ikke plukke det nå. Og poenget er at jeg vil gi det til barn som et alternativ til godteri, noe som smaker godt, i små skåler som de kan plukke fra. Og da lurte jeg på om det er så lurt, om de er fulle av sprøytemiddelrester. Anonymkode: 0cea6...4c1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #25 Skrevet 30. januar 2022 Hva med de fryste fra first price? Jeg syntes de var veldig gode i hvert fall!☺️ Anonymkode: e556b...ac7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #26 Skrevet 30. januar 2022 Men det er vel ingen som vet ordentlig, jeg tror ikke vi får nok informasjon om sprøytemidler. Og kanskje det ikke forskes på heller, eller undersøkes ordentlig. Norske myndigheter er bare opptatt av at folk skal spise grønt, frukt og bær, men de tier om sprøytemidler. Anonymkode: 0cea6...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #27 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er vel ingen som vet ordentlig, jeg tror ikke vi får nok informasjon om sprøytemidler. Og kanskje det ikke forskes på heller, eller undersøkes ordentlig. Norske myndigheter er bare opptatt av at folk skal spise grønt, frukt og bær, men de tier om sprøytemidler. Anonymkode: 0cea6...4c1 All dyrket fersk blåbær er desverre sprøytet. Vedmindre man får tak i økologiske begere. Anonymkode: b0cf0...119
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #28 Skrevet 30. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det dem dyrker er nok hageblåbær som ikke er det samme som dem frosne i butikken Anonymkode: b0cf0...119 Men det er hageblåbær jeg mener, de som spises som de er, med fingrene fra skåler. Frosne blåbær blir ikke det samme, de har ikke samme bruksområde. Anonymkode: 0cea6...4c1
Frøkensina Skrevet 30. januar 2022 #29 Skrevet 30. januar 2022 Det finnes europeiske blåbær å få kjøpt frosne (de samme som vi har her i Norge, tror de er plukket i Polen eller lignende). Jeg vet ikke om de amerikanske er sprøytet (hageblåbær), men det er vel sannsynlig.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #30 Skrevet 30. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: All dyrket fersk blåbær er desverre sprøytet. Vedmindre man får tak i økologiske begere. Anonymkode: b0cf0...119 De økologiske jeg kjøpte sist, var dårlige. Måtte kaste over halvparten. Ts Anonymkode: 0cea6...4c1
Frøkensina Skrevet 30. januar 2022 #31 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er hageblåbær jeg mener, de som spises som de er, med fingrene fra skåler. Frosne blåbær blir ikke det samme, de har ikke samme bruksområde. Anonymkode: 0cea6...4c1 De er vel neppe mer sprøytet enn annen frukt og bær(eller grønnsaker) på butikken. Kjøper du økologiske så skal de være usprøytet.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #32 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De økologiske jeg kjøpte sist, var dårlige. Måtte kaste over halvparten. Ts Anonymkode: 0cea6...4c1 Ja slik er det når dem ikke holder seg uten sprøytemiddel. Dem blir jo fraktet ganske langt Anonymkode: b0cf0...119
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #33 Skrevet 30. januar 2022 1 minutt siden, Frøkensina said: Det finnes europeiske blåbær å få kjøpt frosne (de samme som vi har her i Norge, tror de er plukket i Polen eller lignende). Jeg vet ikke om de amerikanske er sprøytet (hageblåbær), men det er vel sannsynlig. Ja, det er nok helt sikkert at de er sprøytet. Men skulle gjerne visst hvor mye som sitter igjen i bærene, hvor mye sprøytemiddelrester man risikerer å få i seg. Anonymkode: 0cea6...4c1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #34 Skrevet 30. januar 2022 Jeg tror iallefall at blåbær med litt sprøytemiddelrester er sunnere enn godteri fulle i E-stoffer. Det går forøvrig ann å lage gelesnop av frosne blåbær (norske er ikke sprøytet), bare å google hjemmelaget gelesnop så finner du enkle oppskrifter😊 Anonymkode: 580e8...792
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #35 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Økologiske produkter er sjelden nevneverdig sunnere, så det er ikke noe vits i å kjøpe. https://forskning.no/landbruk-mat-og-helse/forskningen-kan-ikke-bevise-at-okologisk-er-sunt/439195 https://forskning.no/miljopolitikk-landbruk-mat/okologiske-gronnsaker-er-ikke-sunnere/817517 Dette, kombinert med at det krever større bruk av ressurser å dyrke økologisk, rundt 25% mer i gjennomsnitt synes jeg å huske, gjør at jeg syns det etisk riktige er å ikke kjøpe økologisk. Vi har begrenset med ressurser på denne kloden, og vi har allerede problemer med å brødfø befolkningen i verden. Anonymkode: fb87e...5fb Økologiske bær er ikke sunnere. De er giftfrie. Mener du at vi skal dytte i oss mer og mer gift for å få plass til ennå flere mennesker på en allerede overbefolket klode? 🤔 Anonymkode: 330d9...f64 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #36 Skrevet 30. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja slik er det når dem ikke holder seg uten sprøytemiddel. Dem blir jo fraktet ganske langt Anonymkode: b0cf0...119 Ja, det er jo sånn det er. Alt ser så sunt og fristende ut, kanskje sannheten er at det ikke er så bra. Anonymkode: 0cea6...4c1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #37 Skrevet 30. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tror iallefall at blåbær med litt sprøytemiddelrester er sunnere enn godteri fulle i E-stoffer. Det går forøvrig ann å lage gelesnop av frosne blåbær (norske er ikke sprøytet), bare å google hjemmelaget gelesnop så finner du enkle oppskrifter😊 Anonymkode: 580e8...792 Det var en god idé, skal jammen sjekke! 🙂 Anonymkode: 0cea6...4c1
Frøkensina Skrevet 30. januar 2022 #38 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er nok helt sikkert at de er sprøytet. Men skulle gjerne visst hvor mye som sitter igjen i bærene, hvor mye sprøytemiddelrester man risikerer å få i seg. Anonymkode: 0cea6...4c1 Ok, men det vet vel ingen her noe om. De skal vel oppfylle visse krav fra mattilsynet for import, men samtidig er ikke systemet perfekt. Det synes jeg saken om de giftige biologiske plantegjødslene viste iallefall hvor nivåene var laaangt over det som er fastsatt som trygt i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #39 Skrevet 30. januar 2022 Blåbær farger tennene så det har jeg kuttet å spise. Anonymkode: a891a...3c2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #40 Skrevet 30. januar 2022 Frøkensina skrev (3 minutter siden): Ok, men det vet vel ingen her noe om. De skal vel oppfylle visse krav fra mattilsynet for import, men samtidig er ikke systemet perfekt. Det synes jeg saken om de giftige biologiske plantegjødslene viste iallefall hvor nivåene var laaangt over det som er fastsatt som trygt i Norge. Det står litt om det på renmat.no Blåbær er nr 11 på lista over hvilke frukt og bær som inneholder sprøytemiddelrester, det er ganske høyt https://www.renmat.no/photos/3_Artikler/Web-Skitten-Nitten-Plakater-REN-MAT-OKOLOGISK-NORGE.pdf Anonymkode: 330d9...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå