Gå til innhold

Er blåbær sunt lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror dere, er den blåbæra vi får kjøpt i butikkene nå sunne? Eller er de sprøytet fordervet og inneholder masse rester av sprøytemidler? Er dette noe dere kjøper og gir til barn? 

Anonymkode: 0cea6...4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, her i huset får både store og små blåbær. Det går helt fint :) 

Anonymkode: 90564...dd1

Skrevet

Blåbær er sunt. 

Sprøytemidler er jo ikke akkurat sunt, og ingenting i veien med å ha en føre var holdning på det. Kjøp økologiske blåbær, så er det ikke noe stort problem. ;)

Anonymkode: a05d2...8c3

Skrevet

Plukk blåbær selv.

Anonymkode: 8fa14...767

Skrevet

De har økologiske blåbær på Coop. 

Anonymkode: 330d9...f64

• Liker 1
Skrevet

Økologiske produkter er sjelden nevneverdig sunnere, så det er ikke noe vits i å kjøpe.

https://forskning.no/landbruk-mat-og-helse/forskningen-kan-ikke-bevise-at-okologisk-er-sunt/439195

https://forskning.no/miljopolitikk-landbruk-mat/okologiske-gronnsaker-er-ikke-sunnere/817517

Dette, kombinert med at det krever større bruk av ressurser å dyrke økologisk, rundt 25% mer i gjennomsnitt synes jeg å huske, gjør at jeg syns det etisk riktige er å ikke kjøpe økologisk. Vi har begrenset med ressurser på denne kloden, og vi har allerede problemer med å brødfø befolkningen i verden.

Anonymkode: fb87e...5fb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Økologiske blåbær holder seg veldig kort, så dilemmaet blir om en skal ta sjansen på å kjøpe økologiske, som er mye dyrere, og så er halvparten ødelagt/halvråtne som må kastes. 

Skrevet

Plukk i skogen hvis du kan 😋 jeg har fryseren full av skogsblåbær💙 

Anonymkode: d5a6d...9c4

• Liker 2
Skrevet

Kjøper fryste, økologiske bær. Går fint å bruke i Kjøleskapsgrøt, smoothie, rørte bær etc. 

Anonymkode: ec68c...b0b

Skrevet

Blåbær skal være på tilbud på Meny i neste uke ☺️ 

Anonymkode: 5625a...be0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tror dere, er den blåbæra vi får kjøpt i butikkene nå sunne? Eller er de sprøytet fordervet og inneholder masse rester av sprøytemidler? Er dette noe dere kjøper og gir til barn? 

All frossen blåbær er norsk vill blåbær

Anonymkode: b0cf0...119

Skrevet

Di store blåbæra.er ikke fra norge dem er gennodifisert og sprøytet og har ikke samme helse effekt som norske blåbær. Norske blåbær heter bilberry på engelsk bilberry ekstrakt kosttilskudd er populært pga helseefektene og at dem er bra for øynene. 

Gjest ChaseDurer
Skrevet

Tror de frosne er best, den i fruktavdelingen smaker nesten ingenting og er lys inni

Skrevet

Ja, her i huset får både store og små blåbær. Det går helt fint :) 

Anonymkode: 90564...dd1

Det vet verken du eller jeg. Umulig å vite hva slags virkning dette har på helsen, særlig på lang sikt. 

Skrevet

Lenger enn hva?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Di store blåbæra.er ikke fra norge dem er gennodifisert og sprøytet og har ikke samme helse effekt som norske blåbær. Norske blåbær heter bilberry på engelsk bilberry ekstrakt kosttilskudd er populært pga helseefektene og at dem er bra for øynene. 

Om de er genmodifiserte, spiller det vel ingen rolle for om de er sunne eller ikke? Verre om de er sprøytet mye og det sitter igjen rester av sprøytemiddel. Bilberry? 

Ts

Skrevet

Vi dyrker ikke blåbær i norge all norsk blåbær kommer rett fra naturen👍

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lenger enn hva?

Mener du det heter lengre, så bøyer jeg meg for det. Husker ikke forskjellen på lenger og lengre lenger, haha

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om de er genmodifiserte, spiller det vel ingen rolle for om de er sunne eller ikke? Verre om de er sprøytet mye og det sitter igjen rester av sprøytemiddel. Bilberry? 

Ts

Norsk blåbær bilberry har mye høyere antioksidanter og bedre virkning på syn og hjerne enn dem fra utlandet. Bilberry blir kalt for true blueberry.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi dyrker ikke blåbær i norge all norsk blåbær kommer rett fra naturen👍

Jo, jeg vet om mange blåbærdyrkere i Norge faktisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...