Gå til innhold

Hva legger du i ordet trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal til for at det er trening? At man trener så og så lenge? At man blir svett? Folk som sier de trener 5-7 dager i uka, tror dere de trener 30-60 min hver dag? Eller at de løfter litt vekter/går tur og kaller det trening? Man kan vel ikke ta seg helt ut hver dag?

Anonymkode: 22c18...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening er aktiviteter og øvelser jeg gjør kun for aktivitetens egen del (og stort sett fordi fysio sier at jeg skal...), og primært med en høyere belasting enn vanlig hverdagsaktivitet. Hvor lenge jeg holder på og hvor svett og anpusten jeg blir er underordnet for definisjonen. Jeg driver med trening og opptrening i forbindelse med sykdom, så det som er tung trening for meg er nok en bagatell for mange andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Trening varer minimum halvannen time hvorav minimum 10% er på intensitet over syreterskel.

Aktivitet som ikke tilfredsstiller disse kriteriene betegnes som syssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minimum for å kalle det trening for min del: 

- 25 minutters løpetur, 75%-95% av makspuls. Blir så svett at det renner fra panna 
- 45 minutter styrketrening/calisthenics, supersett, blir svett og øker pulsen
- lengre fjelltur i veldig bratt terreng med fokus på tid, syre i musklene

Anonymkode: 360cd...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva skal til for at det er trening? At man trener så og så lenge? At man blir svett? Folk som sier de trener 5-7 dager i uka, tror dere de trener 30-60 min hver dag? Eller at de løfter litt vekter/går tur og kaller det trening? Man kan vel ikke ta seg helt ut hver dag?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et minimum for å kalle det trening for min del: 

- 25 minutters løpetur, 75%-95% av makspuls. Blir så svett at det renner fra panna 
- 45 minutter styrketrening/calisthenics, supersett, blir svett og øker pulsen
- lengre fjelltur i veldig bratt terreng med fokus på tid, syre i musklene

Og for å svare deg. Ja, jeg trener hver dag, typisk 30-45 minutter. Min favorittøkt er en løpetur med godt tempo. Får ikke blodsmak i munnen hver dag, men må definitivt dusje etterpå. Effektivt når man har små barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er trening varierer etter hvem man er. Trening er aktivitet som øker pulsen. For noen er en rask gåtur trening og for andre er løpetur ute eller trene på senter , trene. Syns ikke noe om de som ikke anerkjenner andre sin trening som god nok. 

Anonymkode: b811c...179

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trener 5-7 dager i uken.

akkurat tidsbruken under styrketrening sier ikke så mye. Man kan ha effektive styrkeøkter på 30 minutter.

selv bruker jeg ca 1 time og 45 minutter på hver styrkeøkt. En god del av den tiden er pause mellom settene. Jeg slurver ikke lenger med pauser, men bruker nedtelling på klokka. Kvaliteten på feks knebøy eller markløftsettene påvirkes veldig av pausen mellom settene. Viktig med god pause så ikke man oppnår sentral utmattelse kjapt. Da er resten av økten bortkastet.

Så har jeg en ny pause med tilstrekkelig lengde før neste øvelse. 

Når jeg trener, men ikke styrke så har jeg ca 45 minutter roing, eller 45 minutter med maks stigning (15) på mølla. For meg er dette også trening. Hakket over mosjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 time siden):

Jeg trener 5-7 dager i uken.

akkurat tidsbruken under styrketrening sier ikke så mye. Man kan ha effektive styrkeøkter på 30 minutter.

selv bruker jeg ca 1 time og 45 minutter på hver styrkeøkt. En god del av den tiden er pause mellom settene. Jeg slurver ikke lenger med pauser, men bruker nedtelling på klokka. Kvaliteten på feks knebøy eller markløftsettene påvirkes veldig av pausen mellom settene. Viktig med god pause så ikke man oppnår sentral utmattelse kjapt. Da er resten av økten bortkastet.

Så har jeg en ny pause med tilstrekkelig lengde før neste øvelse. 

Når jeg trener, men ikke styrke så har jeg ca 45 minutter roing, eller 45 minutter med maks stigning (15) på mølla. For meg er dette også trening. Hakket over mosjon.

Wow, 1 time og 45 min! Hørtes digg ut å ha tid til det! 😭 Jaja, jeg kjørte mye supersett, og øktene hadde vel blitt nær den lengden uten 😊

Apropos at kortere økter kan gi effekt: Der jeg jobbet for ca. 7 år siden hadde de et greit utstyrt treningsrom. Jeg måtte alltid rekke bussen og hadde kun 12 - 15 minutter å trene på. Fikk pressa inn 4 - 5 gode sett på benkpress og markløft på den tiden! Og fikk fremgang! 😊

Endret av Sandum.PT
Skrev knebøy og markløft
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (18 minutter siden):

Wow, 1 time og 45 min! Hørtes digg ut å ha tid til det! 😭 Jaja, jeg kjørte mye supersett, og øktene hadde vel blitt nær den lengden uten 😊

Apropos at kortere økter kan gi effekt: Der jeg jobbet for ca. 7 år siden hadde de et greit utstyrt treningsrom. Jeg måtte alltid rekke bussen og hadde kun 12 - 15 minutter å trene på. Fikk pressa inn 4 - 5 gode sett på benkpress og markløft på den tiden! Og fikk fremgang! 😊

Hehe jeg tar meg tid. Etter unger er lagt, har jeg resten av kvelden til disposisjon. Evt på dagtid når jeg jobber kveldsvakter. 

I går feks startet jeg med et century set knebøy. Altså 10x10 med pause i mellom. Og det var bare første øvelsen 😅. Da går det mye tid.

Ikke sant, man trenger jo ikke lange tiden for å få inn effektive økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (3 minutter siden):

Hehe jeg tar meg tid. Etter unger er lagt, har jeg resten av kvelden til disposisjon. Evt på dagtid når jeg jobber kveldsvakter. 

I går feks startet jeg med et century set knebøy. Altså 10x10 med pause i mellom. Og det var bare første øvelsen 😅. Da går det mye tid.

Ikke sant, man trenger jo ikke lange tiden for å få inn effektive økter.

Jeg har aldri prøvd 10x10 på noe. Høres brutalt ut! Og knebøy da, kjør meg rett inn på operasjonssalen etterpå takk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få litt puls. En joggetur er trening. En gåtur er trening hvis det er mye terreng og langvarig. Så en tur i marka kan være trening. En tur på rundt på Nordstrand er mer kos.

Anonymkode: 87676...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5-6 dager i uken. Løper 5 km på mølla, og trener styrke i en halvtime. Jeg kaller dette trening. 

Anonymkode: 87a87...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er trening der jeg har over 155-160 i puls over minst en halvtime. Under det så kaller jeg det trim :) vet ikke om det er riktig definisjon, men sånn tenker jeg. Men litt trim er bedre enn ingenting. En times gåtur kaller jeg trim, men en 30-40 min løping kaller jeg trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening er alt jeg gjør utenom "hverdagsaktivitet" og med spesifikt formål. Jeg kaller bekkenbunnsøvelser for trening. Blir ikke svett av det akkurat, men det er målrettede øvelser for forbedring i styrke og funksjon.

Anonymkode: 6ba8b...8b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (16 minutter siden):

Jeg har aldri prøvd 10x10 på noe. Høres brutalt ut! Og knebøy da, kjør meg rett inn på operasjonssalen etterpå takk 😅

Har gjort det med hell et par ganger når jeg sliter å komme videre. Legg deg ned på feks 60% av 1RM. Kjør 10x10 med 1 minutt pause i mellom sett. Noen har jeg sett kjører like mange sekunder pause som det gjenstår reps, men det blir for tungt mot slutten for meg 😅

Har dyttet meg et lite hakk videre når jeg har gjort det før 👌🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (21 timer siden):

Trening varer minimum halvannen time hvorav minimum 10% er på intensitet over syreterskel.

Aktivitet som ikke tilfredsstiller disse kriteriene betegnes som syssel.

Tullprat. Det er ikke nødvendig og sunt og presse kroppen til det ytterste på hver bidige trening. Mener du det, har du misforstått noe vesentlig. Trening bryter i utgangspunktet kroppen ned. Det er hvilen i mellom som bygger den opp, slik at den blir litt sterkere for hver gang.

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg trener 5-6 dager i uken. Løper 5 km på mølla, og trener styrke i en halvtime. Jeg kaller dette trening. 

Anonymkode: 87a87...3d9

Hvis du får pulsen godt opp og blir andpusten er det trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Adrenalina1 skrev (6 minutter siden):

Tullprat. Det er ikke nødvendig og sunt og presse kroppen til det ytterste på hver bidige trening. Mener du det, har du misforstått noe vesentlig. Trening bryter i utgangspunktet kroppen ned. Det er hvilen i mellom som bygger den opp, slik at den blir litt sterkere for hver gang.

Halvannen time er ikke å presse kroppen til det ytterste. 
Gjør det til en vane, og gjør restitusjon til en del av treningen så går det helt fint.

Mindre enn dette er også bra for kroppen, for all del.

Men det er altså syssel, ikke trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva som er trening er individuelt, men at man har et konkret mål med det man gjør er hva som skiller trening fra vanlig aktivitet.

Jeg forholder meg til den definisjonen på trening som jeg finner i SNL:

«fysisk aktivitet som er planlagt, strukturert og gjentas, og som har som mål å bedre eller vedlikeholde fysisk form»

Det vil si at en slagrammet person som daglig sitter 20 minutter på en yogaball og "dypper tå"  for å få tilbake førligheten i beina utfører like mye trening som andre gjør når de løper med høy puls i 60 minutter hver dag.

Anonymkode: 6c93d...c04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5 ganger: 2 x 60 minutter crossfit, 2x1 time svømming (organisert i klubb), 1,5 time jogging. Jeg har da en viss intensitet og får opp pulsen. I tillegg kommer gåturer og sykling, det kaller jeg ikke trening, det er kun bevegelse.

Anonymkode: f4b04...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...