Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 1/31/2022 at 8:58 PM, AnonymBruker said:

Jeg gikk salg, service og sikkerhet. Tok fagbrev i butikkfaget. Tok deretter 1 år på BI med bedriftsøkonomi. Er nå butikksjef og tjener ganske godt 😊 

Godt fornøyd med utdanningen min. Har en allsidig jobb, men føler det er litt pes å være sjef til tider. Spesielt å lede ansatte som er mye eldre enn meg 🤷‍♀️ 

Skal starte på yrkesfaglærer utdanning innen salg og service til høsten. Føler at butikkfaget ikke alltid passer bra med tanke på å ha familie. Jobber mye kveld, helg og helligdager. 
selv om jeg er sjef så kan jeg ikke kun jobbe 8-4 hver dag. Ikke rettferdig ovenfor mine ansatte, for vi alle må ta den børen mener jeg. 

Hadde jeg ikke hatt barn eller hatt eldre barn så hadde jobben vært perfekt for meg 😊 angrer ikke på yrkesvalget mitt for jeg brenner veldig for salgsyrket. 

Anonymkode: de94a...4e9

Tok du ett emne eller flere fag? :)

Anonymkode: efc07...0df

Skrevet

Angrer overhodet ikke! 
Tok flyfag på videregående og ble ansatt i SAS rett etterpå. Fikk startlønn på 590 000,- som en 21 år gammel avioniker. :) 
Er 24 år gammel nå, jobber i Norwegian som flyteknikker. Lønnen ligger på 650 000 + bonus. 
Yrkesfag bringer gode muligheter! 

Anonymkode: f8c17...a78

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angrer overhodet ikke! 
Tok flyfag på videregående og ble ansatt i SAS rett etterpå. Fikk startlønn på 590 000,- som en 21 år gammel avioniker. :) 
Er 24 år gammel nå, jobber i Norwegian som flyteknikker. Lønnen ligger på 650 000 + bonus. 

Høres ut som et interessant yrke. Men tviler på at jeg hadde fått sove i frykt for å ha gjort en feil eller glemt noe viktig  eller oversett sprekker etc. i forbindelse med vedlikehold om jeg hadde jobbet med det.

Skrevet
1 minutt siden, PetterKanin said:

Høres ut som et interessant yrke. Men tviler på at jeg hadde fått sove i frykt for å ha gjort en feil eller glemt noe viktig  eller oversett sprekker etc. i forbindelse med vedlikehold om jeg hadde jobbet med det.

Er absolutt fornøyd med yrket! Utrolig interessant og ingen dager er like. 
Skjønner godt den frykten.. Husker jeg også var nervøs i starten for å gjøre feil. Men man blir meget godt trent til å SE feil. 
Dessuten blir alt sjekket flere ganger, før vi konstaterer at flyene er operative. Alt må bli gjort i henhold til EASA/flyproduksjons loven. 

• Liker 6
Skrevet
Veggpryden skrev (På 29.1.2022 den 19.59):

Dere som gikk yrkesfag på VGS, har dere noen gang angret på det? Føler dere å ha fått oppnådd det dere har "drømt" om i livet? Og om dere sammenligner dere med andre/kjenner noen fra deres oppvekst som gikk gymnas, føler dere dere likeverdig? 

Jeg angrer mer på høyere utdanning. Hadde jeg tatt fagbrev, hadde jeg ikke hatt studeilån, jeg hadde vært i arbeid mye tidligere. Med riktig fagbrev, hadde jeg tjent fett etter endt lærlingperiode, og hatt mer penger i banken, og generelt vært mye lengre i «livet», enn det jeg er nå.

Anonymkode: 74e32...ba1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er absolutt fornøyd med yrket! Utrolig interessant og ingen dager er like. 
Skjønner godt den frykten.. Husker jeg også var nervøs i starten for å gjøre feil. Men man blir meget godt trent til å SE feil. 
Dessuten blir alt sjekket flere ganger, før vi konstaterer at flyene er operative. Alt må bli gjort i henhold til EASA/flyproduksjons loven. 

Godt å høre🙂 

Regner med at fabrikantene har prosedyrer for så å si hver minste lille reparasjon som kan tenkes utført?

Skrevet
2 minutter siden, PetterKanin said:

Godt å høre🙂 

Regner med at fabrikantene har prosedyrer for så å si hver minste lille reparasjon som kan tenkes utført?

Det er helt riktig! Vi slipper aldri ut et fly fra hangaren med mindre vi vet at absolutt alt på flyet er sjekket og fixed. :) Til og med feil som ikke betyr noe for flyet eller sikkerheten, skal fikses! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt riktig! Vi slipper aldri ut et fly fra hangaren med mindre vi vet at absolutt alt på flyet er sjekket og fixed. :) Til og med feil som ikke betyr noe for flyet eller sikkerheten, skal fikses! 

👍

Har arbeidsdagen deres blitt veldig påvirket av nedgangen i flytrafikken under pandemien?

Skrevet
6 minutter siden, PetterKanin said:

👍

Har arbeidsdagen deres blitt veldig påvirket av nedgangen i flytrafikken under pandemien?

Ingen tvil om at luftfarten har blitt drastisk påvirket grunnet pandemien. Flere av mine kollegaer har blitt permitterte/sagt opp. Så si alle som jobber i luftfarten har blitt påvirket. Og, det å se flyene stå helt mørkt-stille på bakken er hjerteskjærende. 
Vi håper på bedre tider og det ser lyst ut! :) 

• Liker 3
Skrevet
On 1/29/2022 at 8:06 PM, AnonymBruker said:

Angrer på at jeg IKKE tok yrkesfag. Lære et fag, komme ut i jobb og tjene penger tidlig. Brukte istedet 20-åra på skolebenken, har masssse studiegjeld.

Anonymkode: eb4a8...5cb

Har lenge tenkt på dette, men har kommet frem til følgende: 

1) Hadde ALDRI fått jobbet med de oppgavene jeg gjør nå, uten høyere utdanning. Hadde ikke engang kommet på intervju. 

2) Jeg opplever nå en langt høyere lønnsøkning. Jeg kan skifte jobb, og nesten automatisk få 50k-100k i lønnsøkning.

3) Egentlig er jeg veldig glad for at jeg tok utdannelsen i begynnelsen av 20-åra. Jeg tok riktig nok en ganske krevende utdannelse (siv.ing), men jeg fikk brukt 5 år på å gjøre ting jeg ville, uten noen spesielle forpliktelser. Og alle rundt meg var like frie. Studentlivet er åpenbart SÅ mye mer enn bare skole/utdanning - uten tvil den beste tiden av mitt liv, så langt...og det er en tid som aldri blir den samme igjen. Hadde jeg gått tilbake nå, for å ta videreutdanning, så hadde ikke denne studenttiden blitt den samme som før. Noen ting må nesten bare oppleves gjennom ungdommelig naivitet og energi. 

osv. 

Mange av dem jeg jobbet med før studiene, fikk fagbrev. Men mange av disse holder også på å omskolere seg nå, enten for å skifte jobb fullstendig, eller for å få muligheten til andre roller i bransjen. 

Tror en bør innse at med mindre du er villig til å ta utdanningen, så blir du låst ut av mange roller. For noen er jo dette helt OK, men for andre - som meg - så ville det vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: 690eb...4b3

Skrevet

Svar på det omvendte. 

Jeg gikk studiespesialiserende og angret på at jeg Ikke tok yrkesfag. Såå mange muligheter for å videreutdanne seg med yrkesfag, og mye mer praktisk. Studiespes ble 3lange år med mye teori framfor et år med påbygg. nå er det mange flere muligheter for å bygge på enn når jeg gikk - da var det hovedsakelig kun y vei på ingeniør og påbygg, men med alle mulighetene som er idag tror jeg flere bør tørre å velge yrkesfag og at det kanskje er et mer tryggere valg enn Studiespes. 

Ønsker man ikke å studere etter VGs kan man gå ut i lære og få noen bedre jobber, også heller ta noe mer på sikt. 

i en evt studietide er det godt å ha noe i bunnen, men både for bedre forståelse og kunnskaper men også  få bedre betalte og relevante jobber (enten sommer eller deltid) .

Anonymkode: 83602...ac8

Skrevet
Veggpryden skrev (På 29.1.2022 den 19.59):

Dere som gikk yrkesfag på VGS, har dere noen gang angret på det? Føler dere å ha fått oppnådd det dere har "drømt" om i livet? Og om dere sammenligner dere med andre/kjenner noen fra deres oppvekst som gikk gymnas, føler dere dere likeverdig? 

Tok yrkesfag som helsefagarbeider, deretter læretid og fikk fagbrev. Så tok jeg påbygg rett etter og tok en bachelor i sosialt arbeid (sosionom) på deltid over 4 år. Var ferdig når jeg var 25, null studielån iom at jeg hadde fagkompetansen som helsefagarbeider slik at jeg kunne jobbe og tjene gode penger på kveld, natt, helg og høytider mens jeg studerte. Har aldri angret på at jeg brukte et par år ekstra på å få en utdanning.  Men ville nok angret om jeg nøyde meg med kun fagbrev. Holder på med master nå.

Anonymkode: 5554f...a63

Skrevet

Nei, slett ikke. Mulig jeg heller hadde blitt prosessoperatør eller automatiker. Men livet som sveiser har vært helt ok. 

Et pluss med mekanisk erfaring og interesse, jeg fikser bilen selv. Og behøver ikke rørlegger. Eller snekker.

Tjener bedre enn de med mastergrad også, der hvor jeg jobber i alle fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Angrer overhodet ikke! 

Wow! Hva er snittet for å komme inn på flyfag? 

Anonymkode: babb1...f1d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow! Hva er snittet for å komme inn på flyfag? 

Anonymkode: babb1...f1d

Da jeg søkte Flyfag på Sola i Stavanger lå snittet på 5,2 hvis jeg husker riktig. Er hard kamp om plassene.

Annonse
Skrevet
Snedig skrev (På 29.1.2022 den 22.22):

Angrer ikke i det hele tatt. Gikk yrkesfag + forkurs for ingeniør og tok deretter bachelor i teknisk fag. Føler jeg «sklei» mer gjennom utdanningen enn venner som tok allmenn, de virket alle veldig demotivert etter 3 år på vgs. Jeg har nå god lønn, en fleksibel og behagelig jobb i et stort selskap med uendelige muligheter for videre karriereveier om jeg ønsker. 

Jeg er yrkesfagforkjemper, så oppmuntrer alltid folk til å tenke i de baner. Fordommene om at det er de som er svak på skolen som går yrkesfag er så gammeldags! 

Jeg gikk også yrkesfag, elektro og elektronikk.

Det er litt sant at det er mange som er svake på skolen der, men samtidig blir det lett å skli gjennom med gode karakterer.

Etter det gikk jeg ettårig forkurs og så kom jeg inn på den linjen jeg ville på NTNU i Trondheim, så det er ikke slik at man ikke kan bli det man vil. Det tar jo tre år uansett, bare at jeg kan mye mer om praktisk elektronikk enn historie og slikt, som var mye mer nyttig i studiene.

Anonymkode: 046a8...894

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

interessant. hva videreutdannet du deg til?

Anonymkode: 270a8...ebe

Ble rørlegger først, og var for så vidt interessert, men overhodet ikke praktisk av meg. Gikk derfor videre og ble VVS-ingeniør - som passet meg vesentlig bedre :)

Skrevet
2 hours ago, Nevian said:

Ble rørlegger først, og var for så vidt interessert, men overhodet ikke praktisk av meg. Gikk derfor videre og ble VVS-ingeniør - som passet meg vesentlig bedre :)

Kroppen din takker deg for å ha valgt ingeniør over rørlegger. 

Anonymkode: 690eb...4b3

Skrevet

Jeg gikk VG1 Service og samferdsel + VG2 Salg, service og sikkerhet + VG3 Påbygg, på videregående. Service VG1 og Service VG2 var egentlig bare tull og det førte til ingen autorisert yrkestittel etterpå. Hadde jeg f.eks. valgt VG1 Helse- og sosialfag og deretter helsesekretær eller tannhelsesekretær på VG2 og VG3, så hadde jeg fått meg en autorisert yrkestittel og noe helt konkret. Lønna for helsesekretær eller tannhelsesekretær er selvfølgelig ikke særlig bra, men det hadde gitt meg noe autorisert og spesifikt, sammenligna med Service og samferdsel. Elektro, bygg og TIP hadde aldri passa for meg, da jeg ikke er særlig praktisk anlagt. 

Egentlig er det veldig merkelig at Service og samferdsel finnes, da det egentlig bare er masse tullefag der og man får ingen autorisert yrkestittel av å gå det. På Helse- og sosialfag er det heldigvis litt bedre :) 

Anonymkode: 6761d...845

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 19.54):

Svar på det omvendte. 

Jeg gikk studiespesialiserende og angret på at jeg Ikke tok yrkesfag. Såå mange muligheter for å videreutdanne seg med yrkesfag, og mye mer praktisk. Studiespes ble 3lange år med mye teori framfor et år med påbygg. nå er det mange flere muligheter for å bygge på enn når jeg gikk - da var det hovedsakelig kun y vei på ingeniør og påbygg, men med alle mulighetene som er idag tror jeg flere bør tørre å velge yrkesfag og at det kanskje er et mer tryggere valg enn Studiespes. 

Ønsker man ikke å studere etter VGs kan man gå ut i lære og få noen bedre jobber, også heller ta noe mer på sikt. 

i en evt studietide er det godt å ha noe i bunnen, men både for bedre forståelse og kunnskaper men også  få bedre betalte og relevante jobber (enten sommer eller deltid) .

Anonymkode: 83602...ac8

Det er MYE teori på yrkesfag også! 

Anonymkode: 3d27a...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...