Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er frisør, trives godt med å jobbe med noe praktisk og kreativt, ingen dag er lik og jeg møter nye folk hvær dag😊 lønna har blitt bedre de siste åra, men er et stykke igjen til den er bra nok.. men, jeg klarer meg. om jeg angrer? Nei! Syns skole er dritkjedelig og hadde kjedet livet av meg hadde jeg skulle jobbet på et kontor bak en skjerm🥱 heldigvis finnes det mange som syns det er morsomt å😉 

Anonymkode: e2ad7...b0b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke helt trådens tema, men når jeg ser tilbake på skoletiden i dag, så angrer jeg på at jeg ikke tok yrkesfag. Hadde vært fint å ha et yrke i også ung alder, og det er det uansett flere ordninger man kan bygge videre på for ta høyere utdanning uansett. Ikke det at det er så ille, har klart meg greit i livet uansett, men et fagbrev som f. eks. elektriker i bunn hadde vært gull for min del. Dessverre blir det sånn når så mange studieveiledere insisterer på at så mange bør ta allmenn. Som 14-15 åring, så har man ikke alltid så dype perspektiver slik at man lett lar seg forlede. 

Anonymkode: 6bf60...b24

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at jeg nok hadde kommet bedre ut av det totalt sett dersom jeg hadde tatt yrkesfag. Med tanke på boligprisveksten vi har sett de siste årene så er det de som tok yrkesfag, kom seg ut i betalt jobb og kjøpte bolig tidlig som har opparbeidet seg størst verdier. Det hjelper lite å tjene noen skarve kroner mer i året når vi kom senere inn på boligmarkedet og må betale dobbelt så mye for en tilsvarende bolig. 

Anonymkode: f7000...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, men angrer på at jeg tok feil yrkesfag, så jeg ikke klarte å fullføre.

Anonymkode: 70e7a...245

Samme situasjon som meg, jeg valgte feil. 

Anonymkode: f078c...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som går yrkesfag tjener i snitt dårligere, røyker mer, er mer overvektige +++ dette er velkjent statistikk, er bare å google. 

Og alle de som sier de tok yrkesfag og deretter høyere utdanning, da sier det seg selv at kun yrkesfag ikke var bra nok for dere….. ganske selvmotsigende.

Anonymkode: 631f7...432

Tja, jeg ligger på 1,2M i året, mer om jeg jobber overtid, ikke røyker jeg, ikke er jeg overvektig. 

Anonymkode: 83911...3f2

• Liker 1
Skrevet
Veggpryden skrev (På 29.1.2022 den 19.59):

Dere som gikk yrkesfag på VGS, har dere noen gang angret på det? Føler dere å ha fått oppnådd det dere har "drømt" om i livet? Og om dere sammenligner dere med andre/kjenner noen fra deres oppvekst som gikk gymnas, føler dere dere likeverdig? 

Nei hvorfor skulle ikke yrkesfag være bra nok? 

Anonymkode: 737e0...6d4

• Liker 1
Skrevet

Angrer ikke! Gjør en jobb som kommer til nytte for alle i samfunnet. Kasta ikke bort tida med å gå gymnas, og ikke vite hvilken retning jeg skulle gå etterpå. Det ble ikke den retningen jeg tok utdannelsen i, men likevel, har to fagbrev å skilte med i stedet :) 

• Liker 1
Skrevet
On 1/29/2022 at 8:06 PM, AnonymBruker said:

Angrer på at jeg IKKE tok yrkesfag. Lære et fag, komme ut i jobb og tjene penger tidlig. Brukte istedet 20-åra på skolebenken, har masssse studiegjeld.

Anonymkode: eb4a8...5cb

Mulig du er glad for det når du blir eldre og slipper å drive med fysisk arbeid.

Anonymkode: efc07...0df

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig du er glad for det når du blir eldre og slipper å drive med fysisk arbeid.

Anonymkode: efc07...0df

Det er ikke slik at høyere utdanning nødvendigvis betyr ikkefysisk arbeid eller at yrkesfag nødvendigvis betyr fysisk arbeid.

Skrevet

Aldri angret.  Vært lærling, har et Svennebrev, gått teknisk fagskole, og har et mesterbrev.

Er nå selvstendig næringsdrivende, innen noe helt annet enn utdanningen. Aldri hatt studielån. Føler jeg mester veldig mye mer i forhold til mine akademiske bekjente

Skrevet

M30. Tok fagbrev i kontorfaget. Dette er 12 år siden. Trives. Kun dagtid. Eier egen bolig, som snart er nedbetalt. Har kun boliglån. Ingen annen gjeld.

Anonymkode: 3d27a...a32

• Liker 1
Skrevet
Veggpryden skrev (På 29.1.2022 den 19.59):

Dere som gikk yrkesfag på VGS, har dere noen gang angret på det? Føler dere å ha fått oppnådd det dere har "drømt" om i livet? Og om dere sammenligner dere med andre/kjenner noen fra deres oppvekst som gikk gymnas, føler dere dere likeverdig? 

Ja, tok fagbrev i reiseservice. Har jobbet i reiselivsbransjen siden - i straks 16 år 👍

Anonymkode: 6e913...c52

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, tok fagbrev i reiseservice. Har jobbet i reiselivsbransjen siden - i straks 16 år 👍

Som en skriver over her: null studiegjeld! Både jeg og mannen har fagbrev, kom inn på boligmarkedet før fylte 20, og nå har han tatt etterutdanning på kveldstid og er da ingeniør til sommeren. Jeg anbefaler definitivt yrkesfag! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg passet overhodet ikke til det yrkesfaget jeg valgte, så på den måten angrer jeg. Men jeg gikk videre med en utdanning som var relatert til den første, så i sum står jeg nå sterkere i jobbsøker-sammenheng enn jeg ville gjort om jeg hadde hoppet over det yrkesfaget først. Det er ikke drømmejobben min, men jeg tror ikke den heller er så glamorøs som jeg opplever den fra utsiden.

Skrevet

Jeg angrer.. Burde tatt allmennfag..
yrkesfag har ofte dårlige lærere og kaos-klasser. (det fins sikkert unntak)

Anonymkode: 3df5b...c8e

Skrevet

det aller største problemet var at det ikke fantes nok "kvalifiserte" arbeidsplasser, som kunne ta imot lærlinger. 

dermed blir det selvfølgelig veldig mer vanskelig å få tatt fagbrev / svennebrev. 

Anonymkode: d5262...717

Skrevet

Jeg gikk salg, service og sikkerhet. Tok fagbrev i butikkfaget. Tok deretter 1 år på BI med bedriftsøkonomi. Er nå butikksjef og tjener ganske godt 😊 

Godt fornøyd med utdanningen min. Har en allsidig jobb, men føler det er litt pes å være sjef til tider. Spesielt å lede ansatte som er mye eldre enn meg 🤷‍♀️ 

Skal starte på yrkesfaglærer utdanning innen salg og service til høsten. Føler at butikkfaget ikke alltid passer bra med tanke på å ha familie. Jobber mye kveld, helg og helligdager. 
selv om jeg er sjef så kan jeg ikke kun jobbe 8-4 hver dag. Ikke rettferdig ovenfor mine ansatte, for vi alle må ta den børen mener jeg. 

Hadde jeg ikke hatt barn eller hatt eldre barn så hadde jobben vært perfekt for meg 😊 angrer ikke på yrkesvalget mitt for jeg brenner veldig for salgsyrket. 

Anonymkode: de94a...4e9

Skrevet

Aldri angret, tvert imot superfornøyd med valget. Gikk to år på helsefag og tok påbygg tredje året. Gikk dermed ut av vgs med studiekompetanse og garantert bedre karakterer enn jeg ville hatt på tre år studiespesialisering. 

Anonymkode: f656b...c41

Skrevet
Nevian skrev (På 31.1.2022 den 8.54):

Jeg passet overhodet ikke til det yrkesfaget jeg valgte, så på den måten angrer jeg. Men jeg gikk videre med en utdanning som var relatert til den første, så i sum står jeg nå sterkere i jobbsøker-sammenheng enn jeg ville gjort om jeg hadde hoppet over det yrkesfaget først. Det er ikke drømmejobben min, men jeg tror ikke den heller er så glamorøs som jeg opplever den fra utsiden.

interessant. hva videreutdannet du deg til?

Anonymkode: 270a8...ebe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 20.47):

Tja, jeg ligger på 1,2M i året, mer om jeg jobber overtid, ikke røyker jeg, ikke er jeg overvektig. 

Anonymkode: 83911...3f2

Hvilket yrkesfag har du, som ligger på 1,2 Mill i grunnlønn i året? 

For da antar jeg at du er ordinær ansatt? Kan ikke sammenlignes dersom du eier firma/er leder. 

Bare nysgjerrig. :)

Anonymkode: 2ab60...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...