AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #21 Skrevet 30. januar 2022 Snedig skrev (12 timer siden): Angrer ikke i det hele tatt. Gikk yrkesfag + forkurs for ingeniør og tok deretter bachelor i teknisk fag. Føler jeg «sklei» mer gjennom utdanningen enn venner som tok allmenn, de virket alle veldig demotivert etter 3 år på vgs. Jeg har nå god lønn, en fleksibel og behagelig jobb i et stort selskap med uendelige muligheter for videre karriereveier om jeg ønsker. Jeg er yrkesfagforkjemper, så oppmuntrer alltid folk til å tenke i de baner. Fordommene om at det er de som er svak på skolen som går yrkesfag er så gammeldags! Dette var som om jeg skulle skrevet det selv! Tok læretid og fagbrev som elektriker, jobbet med det i noen år før jeg gikk y-veien. Har tjent egne penger fra jeg var 18 og ser tydelig i jobbsammenheng at ingeniører med praktisk bakgrunn har et mye bedre utgangspunkt enn gymnas-ingeniører, selvsagt med unntak! Jeg ❤️ Yrkesfag og håper mange flere får øynene opp for at Norge trenger gode fagfolk Anonymkode: 81293...163 1 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #22 Skrevet 30. januar 2022 Angrer ikke på yrkesfag, fleste jeg kjenner har startet for seg selv og tjener rundt .8-900.000 . De jeg kjenner som tok høyere utdanning, master osv. jobber på lokalbutikken eller som PT. Ikke noe feil med det, man tjener ikke automatisk bedre av å ta høyere utdanning. Anonymkode: 06f72...13d 2 1 3
Flintis Skrevet 30. januar 2022 #23 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette var som om jeg skulle skrevet det selv! Tok læretid og fagbrev som elektriker, jobbet med det i noen år før jeg gikk y-veien. Har tjent egne penger fra jeg var 18 og ser tydelig i jobbsammenheng at ingeniører med praktisk bakgrunn har et mye bedre utgangspunkt enn gymnas-ingeniører, selvsagt med unntak! Jeg ❤️ Yrkesfag og håper mange flere får øynene opp for at Norge trenger gode fagfolk Anonymkode: 81293...163 Men slik jeg forstår deg jobber du nå som ingeniør så du har bare brukt yrkesfaget som springbrett?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #24 Skrevet 30. januar 2022 Flintis skrev (Akkurat nå): Men slik jeg forstår deg jobber du nå som ingeniør så du har bare brukt yrkesfaget som springbrett? Jeg har jobbet mange år som elektriker før jeg etter en bilulykke med påfølgende nakkeskade ikke lengre kunne jobbe i ugunstige stillinger (hendene over hodet osv), så jeg utdannet meg til ingeniør for å kunne fortsette i faget. Plan A var å være elektriker, men så måtte plan B iverksettes Men mange bruker det som et springbrett, det er helt sikkert! Snittalderen på elektrikere er ganske lav, pga både springbrett og den fysiske delen av yrket. Anonymkode: 81293...163 3
Flintis Skrevet 30. januar 2022 #25 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har jobbet mange år som elektriker før jeg etter en bilulykke med påfølgende nakkeskade ikke lengre kunne jobbe i ugunstige stillinger (hendene over hodet osv), så jeg utdannet meg til ingeniør for å kunne fortsette i faget. Plan A var å være elektriker, men så måtte plan B iverksettes Men mange bruker det som et springbrett, det er helt sikkert! Snittalderen på elektrikere er ganske lav, pga både springbrett og den fysiske delen av yrket. Anonymkode: 81293...163 På den måten, da ble det mer legitimt å ivre for yrkesfag. Selv synes jeg det må vøre lurt å lære seg et fag og bygge videre på dette. Den store bøygen i yrkesfag er slik jeg ser det læretida. Jeg vet om flere som har utdannelsen, men mangler læretida og da blir de ikke ferdige. Her burde det kommet en garanti.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #26 Skrevet 30. januar 2022 Flintis skrev (1 minutt siden): På den måten, da ble det mer legitimt å ivre for yrkesfag. Selv synes jeg det må vøre lurt å lære seg et fag og bygge videre på dette. Den store bøygen i yrkesfag er slik jeg ser det læretida. Jeg vet om flere som har utdannelsen, men mangler læretida og da blir de ikke ferdige. Her burde det kommet en garanti. Flere fag har en form for læreplassgaranti nå, spesielt rørleggerfaget som har slitt med rekruttering. Baksiden med en læreplassgaranti er at det kan brukes som en hvilepute til å ikke gjøre mer enn høyst nødvendig på skolen. Det bør hvertfall komme med et krav om mengde fravær, alle fag bestått el.l Jeg er sensor i prøvenemda for elektrikerfaget og ser det kommer endringer nå i læreplanene som gir mer yrkesrettet praksis, som kan være en god arena til å vise seg fram for å få læreplass. Det er fortsatt en vei å gå, men forhåpentligvis går det i rett retning. Anonymkode: 81293...163 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #27 Skrevet 30. januar 2022 Veggpryden skrev (15 timer siden): Dere som gikk yrkesfag på VGS, har dere noen gang angret på det? Føler dere å ha fått oppnådd det dere har "drømt" om i livet? Og om dere sammenligner dere med andre/kjenner noen fra deres oppvekst som gikk gymnas, føler dere dere likeverdig? Hæ? Hvorfor skulle ikke de som gikk yrkesfag være likeverdige de som gikk allmennfag? Anonymkode: 9b7c1...935 6
Flintis Skrevet 30. januar 2022 #28 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Flere fag har en form for læreplassgaranti nå, spesielt rørleggerfaget som har slitt med rekruttering. Baksiden med en læreplassgaranti er at det kan brukes som en hvilepute til å ikke gjøre mer enn høyst nødvendig på skolen. Det bør hvertfall komme med et krav om mengde fravær, alle fag bestått el.l Jeg er sensor i prøvenemda for elektrikerfaget og ser det kommer endringer nå i læreplanene som gir mer yrkesrettet praksis, som kan være en god arena til å vise seg fram for å få læreplass. Det er fortsatt en vei å gå, men forhåpentligvis går det i rett retning. Anonymkode: 81293...163 De har vel kanskje noen minstekrav til lærlinger hos bedriftene så det bør vel gjenspeile disse vil jeg tro. Kanskje det burde være en ordning så de som fikk kontrakter i offentlige virksomheter måtte ta inn de som ikke fikk ordinære lærlingplasser? Dette er ukvalifisert høyttenkning fra min side.
Lovis Fenja Skrevet 30. januar 2022 #29 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hæ? Hvorfor skulle ikke de som gikk yrkesfag være likeverdige de som gikk allmennfag? Anonymkode: 9b7c1...935 Jeg tror det må være fordi det for 20 år siden var litt sånn at de som ikke var så flinke på skolen ofte gikk yrkesfag. Det er nok ikke sånn i dag, og det burde uansett ikke ha noe å si for likeverd, mennesker er forskjellige og vi trenger alle typer. En venninnes sønn går på IT yrkesfag og har bare 6´ere og 5´ere. Han elsker det og jeg er helt sikker på at firmaene kommer til å sloss om å lære han opp videre. Ganske sikker på at han ikke kommer til å føle seg noe dårligere enn kompiser som tar allmen. Og så slipper han studielån. Pluss at nå til dags er det mye lettere å bygge på, jeg var på et skolemøte for egne unger og det er mye enklere om man angrer seg nå enn før, noe jeg ble glad for å se. Broren min angret forresten i tidligere år at han IKKE tok yrkesfag, fordi han uansett ikke orket høyere utdanning. Men nå har han klart å jobbe seg bra opp likevel, så endelig har han sluttet å mase om det. Jeg er veldig stolt av han, han har alltid være superflink og stått på skikkelig, så man kan komme langt uten hverken yrkesfag eller høyskole, hvis man står på 😄 Det der med at folk ser ned på andre som ikke har høyere utdannelse er så pinlig. Den eneste forskjellen på en lege og en elektriker er at elektrikeren ikke kan så mye om legefaget. Men det går jo begge veier! Som helhet kan det godt hende elektrikeren er den mest beleste og opplyst og kan mest av alt annet. Gammeldags tenkning.
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #30 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hæ? Hvorfor skulle ikke de som gikk yrkesfag være likeverdige de som gikk allmennfag? Anonymkode: 9b7c1...935 Typisk kunnskapsløshet man finner i akademia. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #31 Skrevet 30. januar 2022 Jeg for min del skulle ønske jeg hadde gått yrkesfag og fått fagbrev i noe nyttig. Jeg hadde sikkert tatt påbygg og gått på universitet likevel, men tenk så utrolig praktisk å f.eks være autorisert elektriker. Eller å være tømrer, all oppussing hjemme gjort på 1-2-3 fordi man faktisk vet hva man gjør. Skulle gjerne ha gitt femten år gamle meg noen tips. Anonymkode: 17f98...e3e 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #32 Skrevet 30. januar 2022 De som går yrkesfag tjener i snitt dårligere, røyker mer, er mer overvektige +++ dette er velkjent statistikk, er bare å google. Og alle de som sier de tok yrkesfag og deretter høyere utdanning, da sier det seg selv at kun yrkesfag ikke var bra nok for dere….. ganske selvmotsigende. Anonymkode: 631f7...432 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #33 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, men angrer på at jeg tok feil yrkesfag, så jeg ikke klarte å fullføre. Anonymkode: 70e7a...245 Samme her.. Anonymkode: 03486...f2e
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #34 Skrevet 30. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De som går yrkesfag tjener i snitt dårligere, røyker mer, er mer overvektige +++ dette er velkjent statistikk, er bare å google. Og alle de som sier de tok yrkesfag og deretter høyere utdanning, da sier det seg selv at kun yrkesfag ikke var bra nok for dere….. ganske selvmotsigende. Anonymkode: 631f7...432 De begynte neppe å røyke eller ble overvektige fordi de gikk yrkesfag. Her mangler du helt grunnleggende kunnskaper om årsakssammenhenger. Å gå lei et yrke gjør man nok uansett om man går yrkes-eller har høyre utdanning før inntreden i arbeidslivet. Det koster bare så mye mindre om man går lei av et yrkesfag. Endret 30. januar 2022 av PetterKanin 3 1
JuneR Skrevet 30. januar 2022 #35 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som går yrkesfag tjener i snitt dårligere, røyker mer, er mer overvektige +++ dette er velkjent statistikk, er bare å google. Og alle de som sier de tok yrkesfag og deretter høyere utdanning, da sier det seg selv at kun yrkesfag ikke var bra nok for dere….. ganske selvmotsigende. Anonymkode: 631f7...432 Vel, noen av mine venner som tjener mest og har mest verdi i eiendom gikk yrkesfag. De startet å tjene penger i lærlingtiden og tjente full lønn mens andre gikk på høyskole og tok opp studielån. Selv tok de ikke opp studielån i det hele tatt. De kjøpte gjerne leilighet/ hus da andre ble ferdige med høyere utdanning. Flere av de eier firmaer og tjener meget godt i dag. Så yrkesfag kan være et godt valg. Særlig om man ikke er spesielt god på «skolefag» men er mer praktiker. 5
Gjest Alterego666 Skrevet 30. januar 2022 #36 Skrevet 30. januar 2022 Jdz skrev (15 timer siden): Ikke helt det du spør om, men hadde jeg kunnet valgt igjen hadde gått yrkesfag + påbygg i stedet for rett på almennfag. Ung og naiv, og godt villedet av elendige studieveiledere, trodde jeg at utdanning var noe man fikk ett enkelt forsøk på å gjennomføre og valgte man feil måtte man leve med det resten av livet, og jeg var i følge de for "skoleflink" til å gå noe annet enn almennfag. Jeg skulle også ønske jeg hadde et yrkesfag som kunne understøtte den akademiske graden min. Det ville gitt meg mer faglig tyngde, og sannsynligvis også bedre arbeidsmoral og egenkrav til kvalitet. Yrkesfaget jeg tenker på ville også vært til hjelp i en av fritidsinteressene mine.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #37 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De som går yrkesfag tjener i snitt dårligere, røyker mer, er mer overvektige +++ dette er velkjent statistikk, er bare å google. Og alle de som sier de tok yrkesfag og deretter høyere utdanning, da sier det seg selv at kun yrkesfag ikke var bra nok for dere….. ganske selvmotsigende. Anonymkode: 631f7...432 De fleste på inntektstoppen her i kommunen har gått yrkesfag til tross for at det finnes høyskole her i kommunen og mange her er høyt utdannet. Anonymkode: 9b7c1...935 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. januar 2022 #38 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja. Endte opp med påbygg. Og føler det hadde vært greiere å gå studiespes med en gang. Anonymkode: 2bbba...59f Samme her.
Myml1 Skrevet 30. januar 2022 #39 Skrevet 30. januar 2022 Angrer ikke en plass, selv om jeg i ettertid har valgt å ta påbygg å fortsette videre på høyskole Ved å velge et fag, har jeg mange flere muligheter en de som valgte studspes. Jeg kom ut med et fagbrev, der mange jeg kjenner kom ut av studspes uten en dritt annet en en mulighet. Denne muligheten har de med yrkesfag også om de ønsker med mindre man er veldig opptatt av realfag å vil ha en utdanning innen dette, så er det Beate å velge yrkesfag, å da heller ta påbygg etterpå om ønskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #40 Skrevet 30. januar 2022 Jeg kan ikke si at jeg angrer, men jeg valgte den «dummeste» veien; helse- og sosial. Jobb som helsefagarbeider var ingen sjakktrekk. Ekstremt dårlig lønn og arbeidsbetingelser. Men - jeg støtter yrkesfag fullt og helt, vi trenger fagarbeidere. Bare gi oss et lite mikrogram anseelse og lønn til salt i maten. Kan forøvrig legge til at jeg har høyere utdanning i dag, og jobber med noe annet. Anonymkode: 1bc28...f6d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå