Frøkensina Skrevet 30. januar 2022 #21 Skrevet 30. januar 2022 Det går nok helt bra ❤️ Jeg er veldig for vaksinering, men jeg forstår også ekstrem angst godt fra andre ting. Du er ung og omikron fører til færre alvorlige forløp enn alle de andre. Det kan hjelpe å skrive ned på papir som man deler opp i 1. Hva jeg kan gjøre noe med og 2. Hva jeg ikke kan gjøre noe med når det gjelder angst og bekymringer for å øve på å slippe taket på hva man ikke kan gjøre noe med som bare forsterker angsten.
Gjest Gagaen Skrevet 30. januar 2022 #22 Skrevet 30. januar 2022 Har bare to ting å si ; man trenger ikke bli smitta fordi om man er i samme husstand. Jeg har flere eksempel på at det ikke skjedde. For det andre ; å gå å være redd sliter ned imunforsvaret . prøv heller å vær klar på at du ikke skal ha korona.
Heiheiheioghå Skrevet 30. januar 2022 #23 Skrevet 30. januar 2022 Nussepus skrev (3 timer siden): Ikke noe av det du ramser opp hjelper. Hun kan like gjerne ta et glass cola. Eller aller best. Være vettug og gå og ta en dose vaksine. Det hjelper om hun er uheldig og har mangel på dette. Det er vanskelig å vite med mindre hun nettopp har sjekket. Om hun har mange på D-vitamin er det absolutt lurt å ta tilskudd nå som hun kanskje blir syk. 4
Gjest Warrior Skrevet 30. januar 2022 #24 Skrevet 30. januar 2022 Jeg skjønner hvordan du har det med angsten. Det er grusomt å ha det sånn. Vente på at man blir syk. Har det sånn jeg også, enda jeg er ung, frisk, godt trent osv, men for meg er det verst tanken på å smitte andre som kanskje ikke tåler det, men redd for å bli syk selv også og enda mer redd for ettervirkninger etter korona. Første jeg gjør hver morgen er å kjenne etter «er jeg frisk? Har jeg noe symptom?» Hendene mine er såre på grunn av håndvask. Er redd 24/7. Utrolig slitsomt å være så redd og når folk ikke forstår. Du må prøve å tenke at det går mest sannsynlig bra. De færreste blir alvorlig syk nå heldigvis og jeg håper det fortsetter sånn fremover. Når du er ung og ikke har noe alvorlig sykdom fra før av og/eller veldig dårlig immunforsvar så går det nok bra. Selv om du er uvaksinert. Det som ikke er lurt nå når du er redd er å lese om korona. Det gjør angsten verre. Vet det er lettere sagt enn gjort å unngå å lese om det. Det kan være du ikke blir smittet også. Ofte sånn at noen i en familie slipper unna. Prøv å tenk positivt. Dette går bra❤️😊Av så mange som blir syke når så er det få som kommer på sykehus. De sier også omikron er mildere så da må vi bare prøve å stole på det.
millelele Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #25 Skrevet 30. januar 2022 Heiheiheioghå skrev (14 minutter siden): Det hjelper om hun er uheldig og har mangel på dette. Det er vanskelig å vite med mindre hun nettopp har sjekket. Om hun har mange på D-vitamin er det absolutt lurt å ta tilskudd nå som hun kanskje blir syk. Jeg sjekket nylig verdiene mine faktisk. Litt mangel på magnesium, men innafor på d-vitamin. Den skal vel ligge på over 50, og min var på 53. Det er litt på grensa riktignok. Tar allerede multivitaminer siden jeg ammer, men kan kanskje ta litt ekstra d-vitamin da! 2
Heiheiheioghå Skrevet 30. januar 2022 #26 Skrevet 30. januar 2022 millelele skrev (1 time siden): Jeg sjekket nylig verdiene mine faktisk. Litt mangel på magnesium, men innafor på d-vitamin. Den skal vel ligge på over 50, og min var på 53. Det er litt på grensa riktignok. Tar allerede multivitaminer siden jeg ammer, men kan kanskje ta litt ekstra d-vitamin da! Det er i allefall sikkert og visst at det å ta en større dose D-vitamin nå disse dagene hvor du kanskje får Covid, det tar du ikke skade av. Motbevis meg gjerne den som vil, men noen dager med ekstra D-vitamin skader ikke. Jeg tror du gjør lurt å å gjøre det når utfallet utelukkende kan være positivt 💪 2
Lunarstone Skrevet 30. januar 2022 #27 Skrevet 30. januar 2022 Hei TS! Jeg bare svarer her fordi jeg kjenner meg utrolig igjen i deg. Jeg klarte heller ikke ta vaksinen av flere grunner, noe av det var sterk angst. Jeg møtte opp flere ganger og dro hjem uten å ta den, jeg klarte ikke. Så jeg skjønner akkurat hvordan du har det. I tillegg er jeg livredd for korona. Jeg fikk tilslutt tatt første dose (sånn ganske nylig) med god tilrettelegging og på sykehuset (pga allergi-historikk) Likevel er jeg livredd for korona nå som det er så tett på oss. Vi kommer til å få det denne uka regner jeg med.. "alle" vi kjenner her har det nå. Den frykten din skjønner jeg godt. Det eneste du (og jeg) kan gjøre, er å prøve å ta en dag av gangen, puste og ta ting som de kommer. Statistikken er på vår side. Vi kan ikke gjøre noe mer med dette. Det er ekstremt usannsynlig at du havner på sykehus. Og havner du på sykehus, er det usannsynlig at du havner på intensiv. Jeg har funnet litt trøst i slike covid risk-kalkulatorer på nett, der fant jeg ut at på min alder (litt over 30), uvaksinert og ikke alvorlige sykdommer er det statistisk sett noe sånt som 0.02 % sjanse for å dø. Så prøver jeg å tenke at det er veldig dumt av meg å ødelegge hverdagen og få masse angst på grunn av dette mikroskopiske tallet. Håper det går bra med dere (som det gjør) og at du klarer å ikke stresse ihjel, all medfølelse herifra ☺️ 2
millelele Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #28 Skrevet 30. januar 2022 … og der kom smertene i halsen. Skyhøy angst og panikk gjør ikke akkurat saken bedre. Forstår ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom dette uten at angsten tar helt overhånd. 😭 1
Frøkensina Skrevet 30. januar 2022 #29 Skrevet 30. januar 2022 Vet fastlegen om den sterke helseangsten din? I tilfelle så kan du kanskje få en resept på beroligende slik at du iallefall ikke blir sykere av angsten. 3 1
millelele Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #30 Skrevet 30. januar 2022 Frøkensina skrev (7 minutter siden): Vet fastlegen om den sterke helseangsten din? I tilfelle så kan du kanskje få en resept på beroligende slik at du iallefall ikke blir sykere av angsten. Ja, hun gjør forsåvidt det! Spørs om jeg kan ta beroligende pga amming, men det er kanskje lurt å ta en telefon. Kanskje det kan roe meg ned. Takk for tips😊. 2
K@tt Skrevet 30. januar 2022 #31 Skrevet 30. januar 2022 Kjære deg, dette går bra! Jeg trodde ikke jeg var redd for å få corona, men da jeg plutselig fikk det påvist i fjor grep panikken meg. Jeg hadde ikke rukket å bli tilbudt vaksine og nå hadde jeg fått denne forferdelige sykdommen. Det viste seg at jeg ikke ble noe mer syk enn av en vanlig forkjølelse: tett nese, slapp og litt feber. Kom meg veldig fort igjen og har ingen long covid. Vet ikke hvilken variant jeg hadde, men mikron regnes vel som den mildeste og den jeg hadde var mild mot meg i alle fall. Dette er jo bare hvordan jeg opplevde det, men jeg håper at det hjelper deg å roe ned litt. De færreste får alvorlige symptomer av corona, spesielt omikron. God bedring og lykke til! 2
Lovis Fenja Skrevet 31. januar 2022 #32 Skrevet 31. januar 2022 Nussepus skrev (23 timer siden): Ikke noe av det du ramser opp hjelper. Hun kan like gjerne ta et glass cola. Eller aller best. Være vettug og gå og ta en dose vaksine. Sukker er nedbrytende for immunforsvaret og det er en kjent sak at d-vitamin hjelper mot mange typer forkjølelse o.l. inkl covid. Så være så snill og ikke si noe når du ikke vet hva du snakker om. De aller fleste nordmenn bør ta tilskudd i vintermånedene, også pga skjelettet. Les deg opp før du er så skråsikker. Og ellers om d-vitamin, så var jeg i et par år utrolig trøtt og sliten, men legen fant ingen mangler, jeg var innenfor på alt. Likevel ba han meg om å prøve og ta d-vitaminer, siden jeg var litt lav, men altså innenfor normalen, og at det ikke kunne skade. Jeg fikk tilbake livet mitt, omtrent, på utrolig kort tid! Det gjorde en ENORM forskjell! Dvs at jeg trenger mer enn det som blir ansett som nok, og det gjelder sikkert ikke bare meg. Jeg har ikke vært syk siden heller, annet enn bittelitt snufsete, og dette er flere år siden. Alle jeg kjenner som har slitt etter at de har hatt covid har vært lave på d-vitaminer. ALLE jeg vet om! 4
Nussepus Skrevet 31. januar 2022 #33 Skrevet 31. januar 2022 Lovis Fenja skrev (42 minutter siden): Sukker er nedbrytende for immunforsvaret og det er en kjent sak at d-vitamin hjelper mot mange typer forkjølelse o.l. inkl covid. Så være så snill og ikke si noe når du ikke vet hva du snakker om. De aller fleste nordmenn bør ta tilskudd i vintermånedene, også pga skjelettet. Les deg opp før du er så skråsikker. Og ellers om d-vitamin, så var jeg i et par år utrolig trøtt og sliten, men legen fant ingen mangler, jeg var innenfor på alt. Likevel ba han meg om å prøve og ta d-vitaminer, siden jeg var litt lav, men altså innenfor normalen, og at det ikke kunne skade. Jeg fikk tilbake livet mitt, omtrent, på utrolig kort tid! Det gjorde en ENORM forskjell! Dvs at jeg trenger mer enn det som blir ansett som nok, og det gjelder sikkert ikke bare meg. Jeg har ikke vært syk siden heller, annet enn bittelitt snufsete, og dette er flere år siden. Alle jeg kjenner som har slitt etter at de har hatt covid har vært lave på d-vitaminer. ALLE jeg vet om! Alle i Norden er lave på d vitamin 🤷♀️ 2 1
Lonehill Skrevet 31. januar 2022 #34 Skrevet 31. januar 2022 Heiheiheioghå skrev (På 29.1.2022 den 19.37): Jeg hadde kjøpt inn D-vitamin, C-Vitamin og Sink, tatt en ekstra god dose D-vitamin og møtt korona med rak rygg. Noe jeg også driver å gjør, vi er syke hele gjengen med VELDIG milde forkjølelsessymptomer! Veldig merkelig at ikke flere gjør som du. Det koster nesten ingenting, kan umulig skade og det er rikelig med indikasjoner på at det er viktig å gi immunforsvaret tilgang til drivstoffet det trenger når det skal ut og råkjøre med covid-19. Når immunforsvaret gir bunn gass, øker drivstofforbruket og da er det lurt å fylle tanken. Det kan se ut som mange tror at Immuncellene bare trenger luft og kjærlighet for å fungere. 5
Lovis Fenja Skrevet 31. januar 2022 #35 Skrevet 31. januar 2022 Nussepus skrev (7 timer siden): Alle i Norden er lave på d vitamin 🤷♀️ Nei. Ikke jeg, min samboer, broren min, mange av vennene mine. Vi tar tilskudd. Men ja, alle som ikke tar tilskudd er nok lave. 1
NysgjerrigeNilsi Skrevet 31. januar 2022 #36 Skrevet 31. januar 2022 Er slett ikke sikkert du får det i det hele tatt. Jeg vet om flere familier hvor ett av barna ble smittet, og ingen andre. Vi har akkurat hatt korona her, kun ett barn som var smittet (og det var selvfølgelig ikke isolert fra oss andre). 1
Babushka Skrevet 31. januar 2022 #37 Skrevet 31. januar 2022 NysgjerrigeNilsi skrev (13 minutter siden): Er slett ikke sikkert du får det i det hele tatt. Jeg vet om flere familier hvor ett av barna ble smittet, og ingen andre. Vi har akkurat hatt korona her, kun ett barn som var smittet (og det var selvfølgelig ikke isolert fra oss andre). Er dere uvaksinerte eller nettopp tatt booster?
Lonehill Skrevet 31. januar 2022 #38 Skrevet 31. januar 2022 Lovis Fenja skrev (37 minutter siden): Nei. Ikke jeg, min samboer, broren min, mange av vennene mine. Vi tar tilskudd. Men ja, alle som ikke tar tilskudd er nok lave. Normalt nivå for vitamin D i blodet er romslig, mellom 50 og 150 nmol/L. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 10 mikrogram vitamin D for å holde nivået over 50 nmol/L fordi det kan forebygge skader på skjelettet. Anbefalingen nevner ikke immunforsvaret. Er du sikker på at det anbefalte nivået på 50 nmol/L er tilstrekkelig til å holde immunforsvaret forsynt med D-vitamin under en virusinfeksjon?
NysgjerrigeNilsi Skrevet 31. januar 2022 #39 Skrevet 31. januar 2022 Babushka skrev (18 minutter siden): Er dere uvaksinerte eller nettopp tatt booster? Voksne er vaksinerte med tre doser, barn uvaksinert, smittet barn én dose.
nordnorsk Skrevet 31. januar 2022 #40 Skrevet 31. januar 2022 Her står det litt om D-vitamin sin effekt på immunforsvaret, for de som er interessert ☺️ https://tidsskriftet.no/2020/11/debatt/vitamin-d-og-covid-19 1
Anbefalte innlegg