Gå til innhold

Henvisning operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. For litt over 2 uker siden var jeg hos gynekolog og fikk sjekket ut en cyste jeg har. Vi ble enig i at jeg skal operere den bort. 
Inne på helsenorge står det at henvisningen ble sendt samme dag og vurdert. Har enda ikke fått time. Vet det nok er lang ventetid på operasjon, men er det noe frist for når man skal ha fått tildelt time? Hvor lang tid gikk det fra dere fikk henvisning til dere viste når timen skulle være? Vil vite det en stund i forveien for å planlegge litt i forhold til barna osv

Takk for svar på forhånd ☺️ 

Anonymkode: 9c1b7...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. For litt over 2 uker siden var jeg hos gynekolog og fikk sjekket ut en cyste jeg har. Vi ble enig i at jeg skal operere den bort. 
Inne på helsenorge står det at henvisningen ble sendt samme dag og vurdert. Har enda ikke fått time. Vet det nok er lang ventetid på operasjon, men er det noe frist for når man skal ha fått tildelt time? Hvor lang tid gikk det fra dere fikk henvisning til dere viste når timen skulle være? Vil vite det en stund i forveien for å planlegge litt i forhold til barna osv

Takk for svar på forhånd ☺️ 

Ufarlig cyste nå i coronatiden, kan ta 6-12 mnd det. Det er jo ikke noe som haster. Med mye smittet helsepersonell fremover kan det bli harde prioriteringer. Her jeg jobber er det strøket 3 oprstuer hver dag på grunn av personalmangel. 

Anonymkode: b7635...43f

• Liker 3
Skrevet

Det er jo umulig å si, det er overleger/spesialister som vurderer henvisningen og om det evt. haster 😊 Regner dog med at du får beskjed i god tid før timen uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ufarlig cyste nå i coronatiden, kan ta 6-12 mnd det. Det er jo ikke noe som haster. Med mye smittet helsepersonell fremover kan det bli harde prioriteringer. Her jeg jobber er det strøket 3 oprstuer hver dag på grunn av personalmangel. 

Takk for svar :) 

ja vet det er lang vente tid. Har smurt meg med tålmodighet når det gjelder det. Bare trodde man fikk tid for timen relativt raskt, selv om timen er langt frem i tid.

ts

Skrevet
emrik skrev (1 minutt siden):

Det er jo umulig å si, det er overleger/spesialister som vurderer henvisningen og om det evt. haster 😊 Regner dog med at du får beskjed i god tid før timen uansett.

Okei. Takk for svar :) 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ja vet det er lang vente tid. Har smurt meg med tålmodighet når det gjelder det. Bare trodde man fikk tid for timen relativt raskt, selv om timen er langt frem i tid.

ts

Det er jo ikke mulig å planlegge noe særlig operasjoner i disse dager. Først må jo de som ble utsatt, tas inn. Elektive operasjoner er nedprioritert, men du BURDE fått et skriv med at de har mottatt henvisningen din og forventer å få deg inn om så-så-lang tid etc. 

• Liker 1
Skrevet

Normalt skal henvisningen vurderes innen ti virkedager, og med det menes det at det vurderes om du har rett til helsehjelp eller ikke, og hvis du har rett så får du et tidsestimat på innen når du har rett på hjelp (3 mnd, 6, mnd, 2 år ect). Dersom du vurderes til å ha rett på helsehjelp innkalles det normalt til en time til poliklinisk vurdering i samme brev. Varierer veldig når du får time, men 1-3 mnd frem i tid er relativt normalt. Da vurderer gynekolog på sykehuset om den mener du trenger operasjon, hvilken metode som skal brukes og evt andre ting som må avklares på forhånd, og så meldes du i operasjonssystemet. Hvor lang tid det tar til innkalling avhenger veldig av hvilket sykehus du er på, hvordan covidsituasjonen er der du bor, om det er langt etterslep på andre operasjoner, tilgjengelige ansatte ect, det kan være alt fra et par mnd til ett år. Normalt blir du kalt inn en mnd på forhånd. I disse tider må du dessverre belage deg på at det blir utsatt flere ganger.

Anonymkode: 978fb...035

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk svar og innkalling til innleggelse ca tre uker etter legen sendte henvisning tror jeg. Det gjelder nevrokirurgi da, skal ta ut skruer fra ryggen. Selve innleggelsen ble satt til en uke i mai, så 6 mnd ventetid. Men svaret fikk jeg jo fort. Tror da det er normal praksis på avdelingene rundt om. At man får svar innen kort tid, så varierer det jo hvor lang ventetid det er da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Men det som kan være lurt er å ringe å si at du kan komme på kort varsel ( hvis du har mulighet for det). Det er også mange som ringer og avlyser dagen før pga symptomer. 

Skrevet

Jeg mener jeg fikk svar i løpet av tre uker på at henvisningen var vurdert og at jeg hadde krav på å få utført inngrep. Frist for den "forberedende" timen var vel åtte uker fra da. Jeg ringte fritt sykehusvalg-telefonen, fikk vite hvilket sykehus i nærheten som hadde kortest ventetid, ringte "mitt" sykehus for å få dem til å oversende henvisningen, men da sa damen at de akkurat hadde fått en avbestilling dagen etter, om jeg ville komme da. Så å være tilgjengelig ved avbestillinger kan definitivt lønne seg!

Anonymkode: 14056...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...