AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #21 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om jeg først betaler for en prøve, så blir det jo samme som en vanlig legetime. Så kort forklart, om jeg gir en god begrunnelse, så kan jeg få rekvirert blodprøver via e-konsultasjon og? Om jeg skriver hvorfor, og en god begrunnelse? Anonymkode: a86f5...85a Noen som har peiling? Anonymkode: a86f5...85a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #22 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om jeg først betaler for en prøve, så blir det jo samme som en vanlig legetime. Så kort forklart, om jeg gir en god begrunnelse, så kan jeg få rekvirert blodprøver via e-konsultasjon og? Om jeg skriver hvorfor, og en god begrunnelse? Anonymkode: a86f5...85a Det er legen som bestemmer om du får rekvirert blodprøver, uansett hvor god grunn du synes du har. Noen prøver tas ikke før legen undersøker deg fysisk. Sier du at du er slapp og sløv og ønsker kontroll av D-vitamin så får du det nok over nett, men det er det kun legen som kan vite. Anonymkode: 8bf54...067
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #23 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er legen som bestemmer om du får rekvirert blodprøver, uansett hvor god grunn du synes du har. Noen prøver tas ikke før legen undersøker deg fysisk. Sier du at du er slapp og sløv og ønsker kontroll av D-vitamin så får du det nok over nett, men det er det kun legen som kan vite. Anonymkode: 8bf54...067 Selvsagt. Men i utgangspunktet er det det samme om jeg spør online eller direkte hos legen? Betaler jo samme pris. Med mindre de MÅ undersøke meg fysisk som du sier. Anonymkode: a86f5...85a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #24 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så om jeg spør et spm på fem ord, så skal jeg betale så mye? Tragisk. Anonymkode: a86f5...85a AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om jeg først betaler for en prøve, så blir det jo samme som en vanlig legetime. Så kort forklart, om jeg gir en god begrunnelse, så kan jeg få rekvirert blodprøver via e-konsultasjon og? Om jeg skriver hvorfor, og en god begrunnelse? Anonymkode: a86f5...85a Selvfølgelig skal legen ha betalt uansett lengden på spørsmålet! Du betaler det samme på bussen om du skal kjøre 5 eller 15 stopp også. Om legen rekvirerer blodprøvene du ønsker avhenger jo helt av årsaken. Har du symptomer eller spesielle grunner til det du ber om, så blir det opp til legen om vurdere om de prøvene du ønsker er de rette for det du beskriver, og om det er medisinsk nødvendig når staten faktisk må dekke kostanden. Man får ikke blodprøver på det offentliges regning bare fordi man har lyst, eller har googlet seg frem til noe sære greier man syns er lurt på egenhånd. Anonymkode: 6dedb...341 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #25 Skrevet 29. januar 2022 Hvor mange tråder skal du lage der du spør om hvordan du kan få disse blodprøvene?? HVORFOR kan du ikke bare bestille deg en legetime og dra til legen?? Og ja e-konsultasjon som er medisinsk spm koster penger, samme om du drar på en vanlig legetime og bare har et spm på 5 ord. Skal du fornye resept eller spørre legekontoret om noe administrativt (bestille time, bytte time, få tilsendt journal eller slikt) er det gratis. Anonymkode: 147d4...e23 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #26 Skrevet 29. januar 2022 Det kan virke litt «rart» at det koster det samme, spesielt siden det kanskje i praksis blir litt sånn korte ting. Jeg har brukt det noen ganger, og på iallefall to av dem kan ikke legen ha brukt mer enn Max 5 min. Men det var jo noe jeg ville ha svar på, så alternativet var jo å bestille time, vente noen uker på timen, ordne dagen for å reise dit, bruke tid på å sitte på venterommet.. Da betaler jeg heller samme pris og unngår å bruke tid på det. Får som regel svar i løpet av 2 arbeidsdager, sånn i praksis. Men du kan jo benytte sjansen og spørre om flere ting, og du kan skrive frem og tilbake (oppfølgingsspørsmål). Anonymkode: 89c19...376
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #27 Skrevet 29. januar 2022 Bingo Bongo skrev (2 timer siden): Du betaler ikke for dine 5 ord - du betaler for legens svar. Vi vet ikke hvor mye arbeid som ligger bak det. 🤷♀️ Jeg betalte for det. Jeg ba om en kontroll som jeg hadde fått beskjed fra sykehuset om at jeg skulle snakke med fastlegen om. Svaret jeg fikk var bare at jeg skulle kontakte sykehuset, og så avsluttet han samtalen. Skulle jeg si noe nytt så måtte jeg betale igjen. Nei takk, gidder ikke det opplegget igjen. (Fikk ordnet det med sykehuset, men de sa at det faktisk var fastlegen som skulle sendt henvisning) Anonymkode: 98ecf...b40
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #29 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg betalte for det. Jeg ba om en kontroll som jeg hadde fått beskjed fra sykehuset om at jeg skulle snakke med fastlegen om. Svaret jeg fikk var bare at jeg skulle kontakte sykehuset, og så avsluttet han samtalen. Skulle jeg si noe nytt så måtte jeg betale igjen. Nei takk, gidder ikke det opplegget igjen. (Fikk ordnet det med sykehuset, men de sa at det faktisk var fastlegen som skulle sendt henvisning) Anonymkode: 98ecf...b40 Det med å avslutte samtalen så brått synes jeg var unødvendig. Da har du jo ikke mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål, og vitsen blir litt borte. Da er ikke en e-konsultasjon i nærheten av likeverdig med en legetime! Viss du klarer, så ville jeg gitt en tilbakemelding på det på en fin måte. Jeg sendte en e-konsultasjon for å formidle noe viktig til neste time, som jeg ikke helt turte å si ansikt til ansikt. Det var tre uker mellom, og den «samtalen» (skrev frem og tilbake to ganger hver, ingen naturlig fortsettelse) stod åpen helt frem til oppfølgingstimen. Anonymkode: 89c19...376 2
Taluno Skrevet 29. januar 2022 #30 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om jeg sender en melding til fastlegen, for og spørre om noe, koster det virkelig 280,- hver mld? Anonymkode: a86f5...85a AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så om jeg spør et spm på fem ord, så skal jeg betale så mye? Tragisk. Anonymkode: a86f5...85a Du betaler ikke for antall ord du skriver, du betaler for 1 svar fra legen. En legetime blir heller ikke billigere om du snakker i stikkordsform. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg betaler ikke samme pris for 1 vare og 150 varer. Anonymkode: a86f5...85a Du betaler pr vare du kjøper, akkurat som du betaler legen pr konsultasjon. Du betaler det samme for en vare på butikken uansett om du bruker to minutter eller to timer på å vandre rundt i butikken. Du betaler for det du skal ha. 1
Sheik Skrevet 29. januar 2022 #31 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har aldri fått faktura selv om jeg har trykket på e-konsultasjon på Helsenorge. Enten er jeg heldig, eller så kan jeg ha fått frikort innen de gangene jeg har spurt legen om noe. Også ganger jeg har bedt om legeerklæring, har de ikke fakturert noe, selv ganger jeg vet jeg ikke har hatt frikort. Det kommer veldig an på legen og legekontoret, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #32 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så om jeg spør et spm på fem ord, så skal jeg betale så mye? Tragisk. Anonymkode: a86f5...85a Ja det gjelder å bruke mange ord for å få noe for pengene Min fastlege faktuerer per konsultasjon. Hadde bihulebetennelse og fikk underveis stilt spørsmål og fått råd uten ny regning, men den første inkl sykemelding kostet, også å forlenge sykemeldingen i samme «hendelse». De kan jo ikke jobbe gratis heller, men jeg gleder meg til korona er over så man igjen kan GÅ fysisk til legen, så man får noe mer enn to setninger svar og en resept for pengene, hehe. Et «hvordan går det ellers», eller «er det noe mer når du først er her», det blir bra. Syns på en måte de tar seg godt betalt for sekundene med jobb på de ekonsultasjonene ja. Anonymkode: 36cc0...4a7
Mezzosoprena Skrevet 29. januar 2022 #33 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg betaler ikke samme pris for 1 vare og 150 varer. Anonymkode: a86f5...85a Det er jo ikke slik at du betaler for hver bokstav da 🙂 Du betaler for en mulig løsning på en problemstilling, på akkurat samme måte som hvis du har en fysisk legetime. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #34 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så om jeg spør et spm på fem ord, så skal jeg betale så mye? Tragisk. Anonymkode: a86f5...85a Det hadde vært akkurat det samme om du hadde stilt det samme spørsmålet på legekontoret Anonymkode: 92f0a...50f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #35 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om jeg først betaler for en prøve, så blir det jo samme som en vanlig legetime. Så kort forklart, om jeg gir en god begrunnelse, så kan jeg få rekvirert blodprøver via e-konsultasjon og? Om jeg skriver hvorfor, og en god begrunnelse? Anonymkode: a86f5...85a Absolutt. Anonymkode: b7e2c...7ef
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #36 Skrevet 29. januar 2022 Jeg bruker en del e-konsultasjon, og har dessverre hatt bruk for en del hjelp fra legen siste par årene. Jeg har også flyttet, men e-konsultasjon har gjort det mulig å beholde samme fastlege, så kjører jeg dit kun når det er nødvendig med fysisk. Han har også ordnet så jeg kan ta blodprøver osv på sykehuset der jeg bor nå. Er det noe helt kjapt som jeg får skriftlig svar på får jeg ikke faktura. Men stort sett ringer han meg på kvelden. Og da kan det ta 10 min, men stort sett bruker han god tid, har hatt telefonkonsultasjon på opptil 3 kvarter... når han ringer så betaler jeg vanlig takst pluss kveldstakst. Da ringer han stort sett samme kveld som jeg har sendt melding, eller kvelden etter. Står på nettsiden at du får svar innen to kontordager, og om du ikke godtar kveldstakst så er det innen 5 dager. Jeg har verdens aller beste fastlege, og betaler gladelig for fantastisk hjelp og oppfølging ❤️ Betalingen for e-konsultasjon går også inn i frikortgrunnlaget Anonymkode: fedcf...807
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #37 Skrevet 29. januar 2022 Har og betalt for E-konsultasjon. Men hvis legen sier han skal sende over svar på blodprøver så har jeg ikke fått faktura. Har ikke brukt denne typen konsultasjon mye. De bruker jo tid så klart de skal ha betalt for og svare på spørsmål. Anonymkode: 847f4...aba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå