Gå til innhold

Arme riddere


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Helt ut av det blå kom jeg på arme riddere, en rett vi laget mye år jeg var lita jente.

noen som har ei oppskrift på dette? Husker at det er skiver som skal dyppes i egg og melke blanding av noe slag så stekes, men jeg husker ikke helt.

Og hva serverer man til?

Fikk bare så lyst på dette... :sjenert:

Noen hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 porsjoner:

8 skiver loff eller annet brød

4 egg

1/2 l melk eller fløte

4 ss sukker

1 ts kanel

1 ts kardemomme

Pisk sammen egg, melk, sukker og krydder. Legg brødet i røren i et par minutter til det blir mykt. Stek skivene i en panne med litt smør til de blir gulbrune. Servér med f.eks. is eller vispet krem.

Tips:

Krydderet kan varieres. Prøv f.eks. ingefær (tørket eller fersk) eller vanilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm så du serverer det som en slags dessert altså? De jeg snakker om serverte vi som mellom måltid med bacon og stekte poteter til tror jeg.... men det er vel bare å kutte ut kanel og kardemomme og ta salt og pepper i steden?

Noen andre som har kjenneskap til arme riddere med bacon ol. til?

Men tusen takk for svar altså Trille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, arme riddere, det er lenge siden jeg har spist det. Takk for påminnelsen. Vet hva som blir fredagskos hos oss i dag :sikle:

Jeg syns forresten de er aller best med jordbærsyltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, arme riddere, det er lenge siden jeg har spist det. Takk for påminnelsen. Vet hva som blir fredagskos hos oss i dag  :sikle: 

Jeg syns forresten de er aller best med jordbærsyltetøy.

Enig, de er best med jordbærsyltetøy :) Og genial måte å bli kvitt loff som ikke er helt fersk mer. Jeg lager de uten krydder, bare med melk, egg og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er topp bruksområde for loff eller brød som ikke er helt fersklenger! Rett som det er at jeg lager dette til kveldsmat.Men jeg er fryktelig dårlig på oppskrifter, her i gården blir det ett par egg.,en dasjmelk og litt kanen og kardemomme hvis jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, de er best med jordbærsyltetøy :) Og genial måte å bli kvitt loff som ikke er helt fersk mer. Jeg lager de uten krydder, bare med melk, egg og salt.

Jeg også. Men jeg bruker like gjerne vanlig grovt brød og lager det til frokost med sukker eller syltetøy på. Nam! :)

Tror forresten jeg ikke bruker salt...

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager Arme riddere av egg, melk og sukker. Spiser de helst med bringebærsyltetøy. Typisk kveldkos-mat :)

Lagde med salt istedet for sukker en gang, og spiste de til middag. Det smakte virkelig grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå fikk jeg kjempelyst på dette!! Husker vi lagde det i heimkunnskapen, og at det var kjempegodt. Syltetøy til høres mer naturlig ut enn bacon ja, men det kommer vel an på krydderet man bruker sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget det til lunch i dag med salt og pepper i røren. Serverte stekte poteter og ketchup til, det var en suksess her i huset.

Tror det var slik vi brukte å ha det når jeg var lita jente.

Har også tenkt å lage det i en søt verson, kansje med is til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg laget det til lunch i dag med salt og pepper i røren. Serverte stekte poteter og ketchup til, det var en suksess her i huset.

Tror det var slik vi brukte å ha det når jeg var lita jente.

Omtrent slik jeg husker det fra jeg var liten også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Vi lager arme riddere med melk og egg, ikke noe mer enn det. Dynker loffen i blandingen og steker de. Godt med sirup på, nesten som en tykk pannekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...