Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Itpd67 skrev (4 minutter siden):

DBT

Det er bra👍🏻 Det kan hjelpe litt. 

Har du vurdert lengre plassering av barnet - med tanke på et kontinuerlig opplegg fulgt opp av helse og miljøterapi. Om du har flere barn i hus og/eller er helt på felgen så kan det være noe å vurdere. 

Anonymkode: f86a3...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har hun virkelig fått en diagnose på personlighetsforstyrrelse? Hun er veldig ung! Det er heller ikke vanlig å akuttinnlegges pga dyssosial personlighetsforstyrrelse, men hun var kanskje innlagt med psykose?

Anonymkode: cc61e...972

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En fjortenåring kan ikke få diagnose psykopat. Høres ut som et troll

Anonymkode: 64ee3...5e5

Man kan få en tentativ diagnose. Det er ikke slik at personlighetsforstyrrelser magisk opptrer på 18 årsdagen, men psykiatrien vil helst ikke sette en sikker diagnose før man er voksen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En fjortenåring kan ikke få diagnose psykopat. Høres ut som et troll

Anonymkode: 64ee3...5e5

Les hele tråden kanskje? 

Kanskje få litt kunnskap først ?  

Kun et fåtall ungdom diagnostiseres med en personlighetsforstyrrelse. Det til tross for at voksne pasienter i årevis har fortalt at personlighetsproblemene begynte i ungdomsårene. Også til tross for at forskning tydelig har vist at personlighetsforstyrrelser oppstår i barne- og ungdomsalder.

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/nasjonal-retningslinje-vil-hjelpe-ungdom-med-personlighetsproblemer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men har hun virkelig fått en diagnose på personlighetsforstyrrelse? Hun er veldig ung! Det er heller ikke vanlig å akuttinnlegges pga dyssosial personlighetsforstyrrelse, men hun var kanskje innlagt med psykose?

Hun var ikke innlagt pga personlighetsfortyrrelsen, nei. Dette var pga hennes bipolare lidelse, som hadde utvikla seg til bipolar psykose

Skrevet

Man kan bli akutt innlagt på grunn av for eksempel utagerende adferd, kriminell adferd ol. der man blir vurdert til å være en fare for seg selv eller andre. Det er fungeringen / mangel på adekvat fungering som er årsak for innleggelse. Ikke diagnose i seg selv 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bra👍🏻 Det kan hjelpe litt. 

Har du vurdert lengre plassering av barnet - med tanke på et kontinuerlig opplegg fulgt opp av helse og miljøterapi. Om du har flere barn i hus og/eller er helt på felgen så kan det være noe å vurdere. 

Hun kom nettopp ut av psykiatrien etter 6 mnd, har virkelig ikke lyst til å gjøre det igjen. Savner hu noe jævlig

Skrevet
AnomynBruker skrev (22 minutter siden):

Er psykopati en diagnose? 

Ja det er en personlighetsførstyrelse og på en måte en diagnose. Erm en psykopat så bør en unngå å ha mye kontakt med andre mennesker siden en rett og slett bare lager helvete for andre. 

Anonymkode: 5b63a...5f3

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Itpd67 said:

Hun kom nettopp ut av psykiatrien etter 6 mnd, har virkelig ikke lyst til å gjøre det igjen. Savner hu noe jævlig

Selv om det er inderlig hardt må du legge til side dine egne følelser og ditt eget savn og gjøre det som er best for ungdommen. Hvis det er best for ungdommen med en langvarig plassering, bør hun få det all den tid hun har så alvorlige diagnoser. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan bli akutt innlagt på grunn av for eksempel utagerende adferd, kriminell adferd ol. der man blir vurdert til å være en fare for seg selv eller andre. Det er fungeringen / mangel på adekvat fungering som er årsak for innleggelse. Ikke diagnose i seg selv 

Kanskje som voksen, men ikke på den ungdomsposten jeg kjenner, der har de ikke kapasitet til å ta inn svært utagerende ungdom, om de ikke er i psykose. Men jeg vet at det ikke er diagnoseavhengig, det ville jo vanskeliggjort ting ved akutte psykiske vansker..

Skrevet
Ulven skrev (2 minutter siden):

Selv om det er inderlig hardt må du legge til side dine egne følelser og ditt eget savn og gjøre det som er best for ungdommen. Hvis det er best for ungdommen med en langvarig plassering, bør hun få det all den tid hun har så alvorlige diagnoser. 

Ja, du har nok rett. Men tenk å ikke se ditt eget barn på så lenge, det er jo vanskelig i seg selv å vite at ditt eget barn sliter psykisk

Skrevet

Kanskje som voksen, men ikke på den ungdomsposten jeg kjenner, der har de ikke kapasitet til å ta inn svært utagerende ungdom, om de ikke er i psykose. Men jeg vet at det ikke er diagnoseavhengig, det ville jo vanskeliggjort ting ved akutte psykiske vansker..

Det er kanskje ulik praksis, men vet at UPS/UPA i Tromsø tar inn slike ungdommer

Skrevet
1 minutt siden, Itpd67 said:

Ja, du har nok rett. Men tenk å ikke se ditt eget barn på så lenge, det er jo vanskelig i seg selv å vite at ditt eget barn sliter psykisk

Ja det ville vært helt fryktelig, men hvis det var prisen å betale for at ungdommen kanskje kunne få et mer normalt liv, så måtte det bare blitt slik. 😞

• Hjerte 2
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Ja det ville vært helt fryktelig, men hvis det var prisen å betale for at ungdommen kanskje kunne få et mer normalt liv, så måtte det bare blitt slik. 😞

Ja, kanskje jeg burde vurdere det igjen

Skrevet

Jeg stusser bare litt på at det er bipolar diagnose i en alder av 14 år..

Er sjæl bipolar og fikk høre gjennom psykoedukasjon at bipolar er en diagnose man ikke gir i så tidlig alder + det kommer fra gener i kombinasjon med stress så skal være andre i slekta som har det osv.. 

Nå sier jeg bare av egen erfaring at det er mye dårlig utredning og undersøkelser i Norge og jeg stusser litt på flere av disse diagnosene at jeg hadde kanskje prøvd å få litt mer info fra psykiatrien og bli sikker på at de faktisk er gode med god behandlingsplan..

Anonymkode: 759e1...a33

• Liker 1
Skrevet

Jeg har litt vanskelig for å tro at en 14-åring har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse. Den sitter langt inne å sette når man jobber med ungdommer. Høres mer ut som det er beskrevet at hun sliter med empati og bryter regler, men det er ikke det samme som at hun er «psykopat». Høres ut som hun sliter massivt, da, det er ikke akkurat standard å få bipolar lidelse så ung, men det skjer. Jeg håper hun har et godt apparat rundt seg og at du føler du kan stole på at dere får de beste rådene.

Anonymkode: dc14f...b7c

• Liker 1
Skrevet
Itpd67 skrev (1 time siden):

Jeg er ei mor til ei jente på 14 år. Hun ble i tidlig alder diagnotisert med OCD. Slitt veldig på skolen og hatt det tøft i hele sitt liv. Hun er også bipolar og diagnotisert som psykopat. Hun er ekstremt god til å fake følelser og viser ikke noe flauhet eller medfølelse. Jeg som mor synes dette er tungt å bære på. Hun går på massevis av medisiner pga intens aggresjon. Føler på så mye press når andre foreldre får vite om datteren min og ikke lar folk bli venn med hu. Jeg elsker henne med hele mitt hjerte, jeg bare tolererer det ikke lenger.

Hun er ikke diagnostisert psykopat. Det skjer ikke. Hun kan heller ikke ha fått diagnosen antisosial eller dyssosial pf. Disse diagnosene gis ikke på barn. 

Datteren din faker heller ikke følelser. Du derimot, bør ta en skikkelig prat med hennes behandler, slik at du får bedre innsikt. 

Gjest AnomynBruker
Skrevet

Jeg tror du lyver TS. Kanskje du er psykopaten her? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stusser bare litt på at det er bipolar diagnose i en alder av 14 år..

Er sjæl bipolar og fikk høre gjennom psykoedukasjon at bipolar er en diagnose man ikke gir i så tidlig alder + det kommer fra gener i kombinasjon med stress så skal være andre i slekta som har det osv.. 

Nå sier jeg bare av egen erfaring at det er mye dårlig utredning og undersøkelser i Norge og jeg stusser litt på flere av disse diagnosene at jeg hadde kanskje prøvd å få litt mer info fra psykiatrien og bli sikker på at de faktisk er gode med god behandlingsplan..

Anonymkode: 759e1...a33

Jeg har en 13-åring med bipolar lidelse. Her var problemene så store at både diagnose å medisiner er på plass..

Anonymkode: cc950...921

• Liker 1
Skrevet

Noen personlighetsforstyrrelser blir gitt til ungdom, men ikke antisosial personlighetsforstyrrelse. Hun ville garantert fått diagnosen Atferdsforstyrrelse. 

Og de som får pf før 18 er ikke 14, men 16-17

Trolling 

Anonymkode: 8d3ba...d5d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...