Gå til innhold

Øyemigrene og erfaringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er din erfaring med øyemigrene, hvordan utarter det seg og hvor ofte har du det? Har du noe underliggende sykdom?

Anonymkode: 9f679...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen underliggende sykdom, begynte å få det når jeg studerte pga stress og mye fokus på skjerm. Skjedde som regel i auditoriet under forelesninger. Blinkende lys på øynene, så kraftig at jeg ikke klarte å se noe var sånn det som regel foregikk. 

Ikke hatt siden jeg ble ferdig med studiene. Hvor ofte det skjedde kom an på mengden forelesninger og obligatorisk arbeid. 

Skrevet

Takk for svar :) 

Noen flere?

Skrevet

Det starter med en prikk i øyet som forstyrrer synsfeltet. Så vokser den til et halvmåneformet figur som nærmest blinker, i et mønster med farger og blinkende bevegelser. Så beveger den seg mot utkanten av synsfeltet, tar ca. 30 minutter. Ser nesten ikke noe på det aktuelle øyet mens det pågår. Veldig ubehagelig. Skjer 4-6 ganger i året cirka, trigges av stress og søvnmangel tror jeg. 

Skrevet
Soleil70 skrev (13 minutter siden):

Det starter med en prikk i øyet som forstyrrer synsfeltet. Så vokser den til et halvmåneformet figur som nærmest blinker, i et mønster med farger og blinkende bevegelser. Så beveger den seg mot utkanten av synsfeltet, tar ca. 30 minutter. Ser nesten ikke noe på det aktuelle øyet mens det pågår. Veldig ubehagelig. Skjer 4-6 ganger i året cirka, trigges av stress og søvnmangel tror jeg. 

Takk for svar, har det ganske så likt som deg ser jeg. Du har heller ingenting underliggende? Har du noen gang tar MR og slikt for å sjekke?

Skrevet

Starter med smerter i øyehulen (heter det det??), får synsforstyrrelse enten som vann på øyet eller som å se gjennom en prisme. Kvalme følger med også🙈  Botox har gjort underverk for meg, anbefalest virkelig!!

Anonymkode: 84cca...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Starter med smerter i øyehulen (heter det det??), får synsforstyrrelse enten som vann på øyet eller som å se gjennom en prisme. Kvalme følger med også🙈  Botox har gjort underverk for meg, anbefalest virkelig!!

Spørs om det hadde hjulpet noe i mitt tilfelle da jeg mest sannsynlig har en underliggende tilstand som gjør at jeg har det. Men takk for tipset uansett. 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du sprøyte i toppen av nakken? 

Nakkeproblemer her gir muskelsmerter i /bak øyet. Kanskje det hadde vært noe for meg... (det eneste som stopper den smerten nå er paralgin forte.)

Anonymkode: efa8a...911

Skrevet

Fikk det første gang i 2009, hadde det 1-3 ganger i året. Kom som regel i stressede perioder. Begynner som noe merkelig med synet, så kommer aura og synsfelt utfall. Varer omlag 15 minutter og blir helt tom i kroppen etterpå. I 2021 fikk jeg for første gang migrene og alt det som følger med det, men da var ikke øyemigrenen så sterk. 

Skrevet

Fikk det første gang i slalombakken, sikkert utløst av lyset. Alt jeg fokuserte på ble bare en grå masse, og det eneste som kunne skimtes normalt var det rundt den grå massen, som jeg ikke fokuserte på. Tror jeg brukte en time på å komme meg den korte strekningen ned til kafeen på alpinsenteret. Var generelt uvel/kvalm, og kom meg ikke før etter et par timer med avslapping. 

For meg er det gjerne utløst av sterkt lys og/eller stress. Hvis jeg  går og legger meg på et mørkt rom med en gang det starter kan det være over i løpet av en time, og da blir anfallet generelt mildere. Hodepinen kommer etter at synsforstyrrelsen er borte, men ikke alltid den kommer i det hele tatt. 

Anonymkode: e9019...b2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hodepinen kommer etter at synsforstyrrelsen er borte, men ikke alltid den kommer i det hele tatt. 

Anonymkode: e9019...b2b

Ja, slik har jeg det og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar, har det ganske så likt som deg ser jeg. Du har heller ingenting underliggende? Har du noen gang tar MR og slikt for å sjekke?

Nei, har ikke gått videre med undersøkelser. Hadde en veldig dyktig fastlege som var sikker i sin sak, så jeg stoler på at det er riktig. 

Skrevet

Merker det ved at det jeg fokuserer på blir utydelig, og så får jeg sikksakk-mønster i synsfeltet. Har hatt det så lenge jeg kan huske, og det kan komme flere ganger i året, og så kan det gå år imellom. Blir gjerne litt uvel etterpå, men får gudskjelov ikke hodepine. 

Har aldri undersøkt det nærmere, men har vært innom en mr-maskin for andre grunner, og regner med de ville ha sagt ifra hvis det var noe.

Hvilke underliggende årsaker kan det være for anfallene, TS?

Anonymkode: 8f9c9...66a

Skrevet

Er ikke øyemigrene auramigrene uten hodepinen?

Anonymkode: cd521...6a7

Skrevet

Jeg har så vidt jeg vet ingen underliggende grunn, men vi er tre søsken som alle har ulike typer migrene. Hos meg blir det som regel utløst av store endringer i lys. Men har også hatt noen anfall utløst av veldig lavt blodsukker. Har det ca 1 gang i året, kanskje sjeldnere, så er veldig heldig. 

Anonymkode: e2be8...107

Skrevet

Jeg har hatt det i perioder i ca 25 år. Skiller det i mitt hode fra "vanlig" migrene selv om jeg har blinkende lys/flekker da også. Som andre har beskrevet her, det starter med en flekk som vokser slik at jeg mister mye av synsfeltet. Det kan vare 15-45 min. Noen ganger er jeg svimmel og/eller kvalm. Det er mer frekvent i perioder jeg er sliten - enten pga lite søvn, mye smerter i kroppen, stressende livssituasjoner, mye lys, for mye fysisk aktivitet. 

Jeg har også fet par andre diagnoser - i nervesystemet og autoimmune reaksjoner. Hver gang jeg har fått en ny diagnose, så har de prøvd å finne ut om det er noe underliggende. Siste reumatologen jeg var hos sa at "du kan være en av de som har noe vi foreløpig ikke har kunnskap nok om. Så hvem vet? 

Anonymkode: 303c7...7e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Merker det ved at det jeg fokuserer på blir utydelig, og så får jeg sikksakk-mønster i synsfeltet. Har hatt det så lenge jeg

Hvilke underliggende årsaker kan det være for anfallene, TS?

Anonymkode: 8f9c9...66a

For min del er det en cerebral aneurisme.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siste reumatologen jeg var hos sa at "du kan være en av de som har noe vi foreløpig ikke har kunnskap nok om. Så hvem vet? 

Anonymkode: 303c7...7e6

Haha, ja jeg og har en del rare ting utenom som ikke (tror jeg) henger sammen med øyemigrenen, den har en annen årsak. Men samme kommentar har jeg og fått både av fastlege og revmatologen. 😄 

Skrevet

Jeg har det og får det ofte i forbindelse med søvnmangel. Jeg har også Hashimoto (lavt stoffskifte autoimmun type) og stoffskiftet mitt svinger i perioder. Når det blir for høyt får jeg alltid auramigrene.

Anonymkode: a25d1...5ad

Skrevet

Er det noe annet enn migrene med synsforstyrrelser først og så hodepine? 
Jeg fikk migreneanfall ingår etter to dager med søvnmangel. Synsforstyrrelsene mine er som sølvfargede/vannbølger i synsfeltet. I går syntes jeg de varte ekstra lenge, var over 30 minutter. Så hodepine. 

Jeg får ikke alltid synsforstyrrelser, men alltid hodepine. Noen ganger kvalme.

Skrevet

Jeg får hodepine som ofte er veldig trykkende, men ikke så kraftig som de som har klassisk migrene har. Jeg blir også helt utladet i hele kroppen og veldig trøtt og tørst ca 30 minutter til en time etter at synsforstyrrelsene har gått over.

Anonymkode: a25d1...5ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...