Gå til innhold

Astma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke astma symptomer har du og når merker du forverring? Kan lett trykk midt i brystet være symptom? Stort trykk? Sårhet nedover brystet? Forverring ved varme rom? Forverring i pusten ved luftveisinfeksjon? 

Kan pef test/ puste test vise normal, selv om man har astma?

Anonymkode: 11242...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forskjellig fra person til person. Jeg merker det først ved hosting. Det er første tegn. Blir verre i veldig tørr luft og kald luft. Får ikke vondt i brystet, men merker at jeg ikke får nok oksygen - higer etter pusten og prøver å ta dypere åndedrag men er som om oksygenet bare ikke kommer igjennom (som jo er tilfellet og siden bronkiene lukker seg). 

Smerter midt i brystet har i mitt tilfellet enten vært ved magesår eller hjerteproblemer (hjertesykdom i familien, jeg har arva). Men det kan også komme av angst, stress og andre ting.

Forverring i pust er vel vanlig for absolutt alle ved luftveisinfeksjon. Jeg har alltid fått beskjed om at man ikke har astma hvis det ikke er noe tegn til det på pef/pustetest. 

Her får du bare la deg utrede av lege, det kan være mangt. 

Endret av KaDust
Skrevet

Ved astma har man som regel helt normal lungefunksjon/pef mellom anfallene/forverringene. Derfor kan det være vanskelig å sette diagnosen om en har en god periode.

Anonymkode: 8f3ff...e0b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun hatt ett astmaanfall (før det visste jeg ikke at jeg hadde astma). Det varte i mange dager og var preget av mye piping og surkling i lungene, samt mye og økende tungpust. Etter anfallet har jeg innimellom hatt følelsen av tung pust og trykk i brystet. Pef og oksygenmetning har imidlertid vært god. 

Anonymkode: 8f3ff...e0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...