Gå til innhold

Dere med enebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er barnet deres utviklet? Er det sosialt og snilt, eller sliter det med sosiale vanskeligheter? Jeg fødte nylig en nydelig datter i forrige uke, og jeg var så mye syk i graviditeten, og fødselen var også veldig tøff, at både jeg og mannen min har blitt enige om at vi ikke skal ha flere barn. Heldigvis er den nye datteren vår helt frisk og fin, da. Men vil det få konsekvenser for barnet å vokse opp uten noen søsken?

Anonymkode: 2698c...393

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt har konsekvenser, på den ene eller andre måten! Og det ene er ikke riktigere enn det andre. Tenk på fordelene: du får bevare det tette båndet du får til barnet ditt uten at det blir "avbrutt" av en syk graviditet, utslitthet, måtte prioritere det nye barnet osv. Mange av oss "mista" litt kontakten med eldste i en veldig fin fase, pga et trengende nytt barn. Jeg for min del har aldri helt klart å fikse dette. Superkos med søsken, men forholdet til eldste ble aldri helt det samme. Nyt livet med barnet ditt og at du ikke skal ut i en slitsom graviditet igjen!

Anonymkode: e3cbe...1b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har ei voksen datter, som er enebarn. Hun har klart seg utrolig bra på alle måter. Både sosialt og ifht utdanning og arbeid. Hun har alltid hatt gode venninner, og vært en populær lekekamerat. Ikke har hun savnet søsken heller, men det kommer kanskje når mannen min og jeg blir gamle. 

Når vi reiste på ferieturer hadde hun alltid med ei venninne, så hun fikk jo «brynet» seg på andre. Men ikke sånn som det blir med søsken selvfølgelig. Hun sier at hun har kost seg, og koser seg fortsatt veldig som enebarn. ❤️

Anonymkode: c4468...f8d

Skrevet

Jeg er enebarn, var sosial og utadvendt og hadde aldri problemer med å få meg venner. Men mamma og pappa var veldig flinke til å dra på hytteturer, ferier osv med andre familier så var sjeldent jeg var på ferie men kun mamma og pappa. Følte alltid jeg hadde folk rundt meg, og mamma og pappa kunne stille opp på alle idrettene jeg holdt på meg osv. Har ikke noe negativt og si om det å være enebarn (er i 20 årene nå), men tenker jo det kan være trist når mamma og pappa blir gamle, og jeg blir mye alene med de så klart. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enebarn selv, og midt i 40-årene. Har alltid fått beskjed om at jeg ikke matcher "enebarn-mytene".....

Har alltid hatt venner, tilpasset meg sosialt og har egentlig aldri savnet søsken. 

Rettelse: NÅ savner jeg søsken. Foreldrene mine har blitt eldre, og min far har blitt syk. Hadde vært fint å ha noen å dele dette med. Men i oppveksten? Nei.

• Liker 1
Skrevet

Noget spesielt å ta en slik beslutning én uke etter fødsel 😅 Men ok 😊

Har selv gått for enebarn. Føler vi har mer tid, energi og penger når vi kun har en å følge opp. Nå er han bare 4 år, men henger ikke etter på noen som helst måte sosialt. Har mange venner med barn i samme alder, det har absolutt vært en fordel. Jeg slår et slag for enebarn!

Anonymkode: 0dc00...d9e

• Liker 1
Skrevet

Vår er snill, høflig og flink til å dele (selvfølgelig ikke perfekt, men det er ikke relatert til at han er enebarn) Vi valgte å flytte til et rekkehusfelt og ha åpent hus for vennene og tilrettelegge for at det ofte var noen å være med :) 

Anonymkode: 60f7d...df2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt har konsekvenser, på den ene eller andre måten! Og det ene er ikke riktigere enn det andre. Tenk på fordelene: du får bevare det tette båndet du får til barnet ditt uten at det blir "avbrutt" av en syk graviditet, utslitthet, måtte prioritere det nye barnet osv. Mange av oss "mista" litt kontakten med eldste i en veldig fin fase, pga et trengende nytt barn. Jeg for min del har aldri helt klart å fikse dette. Superkos med søsken, men forholdet til eldste ble aldri helt det samme. Nyt livet med barnet ditt og at du ikke skal ut i en slitsom graviditet igjen!

Anonymkode: e3cbe...1b1

Dette!

Anonymkode: 7ace8...19b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er barnet deres utviklet? Er det sosialt og snilt, eller sliter det med sosiale vanskeligheter? Jeg fødte nylig en nydelig datter i forrige uke, og jeg var så mye syk i graviditeten, og fødselen var også veldig tøff, at både jeg og mannen min har blitt enige om at vi ikke skal ha flere barn. Heldigvis er den nye datteren vår helt frisk og fin, da. Men vil det få konsekvenser for barnet å vokse opp uten noen søsken?

Anonymkode: 2698c...393

Du fødte forrige uke? Og det er dette du tenker på nå? Herlighet...

Anonymkode: 62eeb...ab9

Skrevet

Er enebarn. Klart meg bra på alle måter. Men har alltid savnet egne søsken. Har 4 barn selv. Valgte dette bevisst. 

Anonymkode: 2b5a8...049

• Liker 1
Skrevet

Elsker begge barna mine , men noen ganger skulle jeg ønske vi hadde stoppet på ett . Fordi vi nå har et barn som sliter på mange måter, også vet jeg ikke om hun kunne hatt et bedre liv hvis det bare var henne da, og vi kunne gitt 100% til det ene barnet . 

Anonymkode: a16b7...a54

Skrevet

Jeg har ikke barn men kjenner flere enebarn. De er alle helt normale mennesker og jeg har aldri fått inntrykk av at de har følt det å være enebarn som negativt. 

Anonymkode: 796df...394

• Liker 1
Skrevet

Har enebarn. Han var tidlig ute med alt. Snakket tidlig, med godt ordforråd. Sikkert fordi han fikk all oppmerksomhet hjemme. Nysgjerrig og lærevillig. Veldig glad i å prate med voksne og gamle. Trygg. Når man har enebarn må man bare legge litt mer tilrette for samvær med andre barn. Min begynte i barnehage da han var 2 år, og hadde ingen problemer der. Stortrivdes. Enebarn er ofte litt veslevoksne. Men vær obs på god oppdragelse. Dele på ting osv. 

Anonymkode: 34a8e...160

Skrevet

Vi er et barns foreldre til en 9-åring. Ønske var 2 barn, men ytre omstendigheter førte til endringer. Barnet savner søsken innemellom.nåer nærmer vi oss 50 år så det løpet erbkjlrt.

Er mye med jevnaldrende kusiner,  og har også ofte besøk med hjem. Foreløpig har feire med venner er uaktuelt,  men det kan endres. Vi bor landlig,  langt unna andre barn og skolen. Barnet har skolebuss hver dag, der er det 6-8 andre barn med. 

Barnet er veldig sosialt, får seg lett nye bekjentskaper. Barnet er godt likt på skolen og blant venner.  Kommer til å klare seg fint videre i livet 

Anonymkode: c2910...efb

Skrevet

Vi har en supersosial unge, merker ingenting til at han er enebarn sånn sett. Men klart, det å kunne dele, det er han ikke flink til. Eneste er at man kanskje må bruke veldig mye mer tid på å underholde barnet, der jeg ser at søsken underholder hverandre.

Anonymkode: 1b707...3cd

Skrevet

Jeg er enebarn og har alltid savnet søsken.

Anonymkode: a8e62...dcb

Skrevet

Jeg er enebarn og hatet det. Savnet veldig søsken. Mine foreldre gjorde det meste på sine betingelser, så det hadde nok en del å si. I tillegg var de litt eldre og ikke så opptatt av å følge med i tiden. Har selv fått flere barn.

Anonymkode: ca819...2f8

Skrevet

Er enebarn selv og har enebarn. I bhg sier de at barnet er en populær lekekamerat fordi barnet er veldig inkluderende og sosial, passer på at alle får bli med i leken osv. 3 år. 

Anonymkode: 75834...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...