Gå til innhold

Leie ut av andelsbolig.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil kjøpe en andelsbolig i Oslo nå men jeg skal studere til høsten. Jeg vet ikke hvilken skolen jeg komme til å komme inn. Mest sannsynlig ikke i Oslo. Jeg vet at man må ha bodd i ett år før man kan leie ut i en andelbolig, men i dette tilfellet vil det ikke bli 1år. Kan jeg få lov til å leie ut pga studiet? Vet noen her om sånne tilfeller?             Jeg har ikke råd til selveier bolig.            Jeg er 19 år og har lite peiling på dette området. Er takknemlig om jeg kunne få  noe svar her. 

Anonymkode: cbbc0...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andelsleilighet anbefales ikke. De andre andelshavere kan protestere på utleie, og om du leier ut kan de protestere på de du har leid ut til. De kan ta avgjørelser som får fellesutgiftene til å øke mye. Det er grunner til at andel er billigere enn selveier. 

Anonymkode: 57a54...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Andelsleilighet anbefales ikke. De andre andelshavere kan protestere på utleie, og om du leier ut kan de protestere på de du har leid ut til. De kan ta avgjørelser som får fellesutgiftene til å øke mye. Det er grunner til at andel er billigere enn selveier. 

Anonymkode: 57a54...620

Tull, her hvor vi bor så er andelsleilighetene på samme prisnivå  som andre leiligheter i samme prisklasse. De er ikke billigere, koster like mye som andre leiligheter. Forskjellen er at du kan selge lånet med leiligheten.

Skjønner ikke hvorfor du vil kjøpe noe nå, du er 19 år du vet ikke hvor du ender til slutt. 

Anonymkode: b96ad...0be

• Liker 2
Skrevet

Å skulle studere i en annen by er god nok grunn til å få dispensasjon fra regelen om botid i borettslagsloven.

Anonymkode: f5cca...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å skulle studere i en annen by er god nok grunn til å få dispensasjon fra regelen om botid i borettslagsloven.

Ingen styrer i borettslag ønsker masse bruksoverlating. Hele poenget med borettslag er å slippe å bo i en utleieblokk slik man ofte gjør hvis man kjøper i et sameie, det vet de fleste andelseierne og det vet styret. Hvis man allerede på kjøpstidspunktet antas å ha visst at man ikke skulle bruke andelen selv er det nok en del styrer som vil si nei til å fravike kravet. TS bør kjøpe en selveierleilighet eller vurdere en andel i byen hun skal studere i. En 19-årig utleier som bor i en annen by vil trolig trenge bistand fra et profesjonelt utleiefirma. I tillegg skal det betales skatt av leieinntektene. TS må også betale leie der hun skal bo. 

Anonymkode: 7dd80...081

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull, her hvor vi bor så er andelsleilighetene på samme prisnivå  som andre leiligheter i samme prisklasse. De er ikke billigere, koster like mye som andre leiligheter. Forskjellen er at du kan selge lånet med leiligheten.

Skjønner ikke hvorfor du vil kjøpe noe nå, du er 19 år du vet ikke hvor du ender til slutt. 

Anonymkode: b96ad...0be

Skrevet

Tåpelig å kjøpe leilighet i din situasjon.

Anonymkode: 27394...c83

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til alles innspill. Grunnen til at jeg vil kjøpe bolig nå for jeg har fått lån ellers må jeg vente mange år, til jeg bli ferdig utdannet og fått en ny jobb. Jeg vet jo ikke hvor jeg kommer til  studere enda, men jeg vet at jeg komme til å bo i Oslo i fremtiden. Mamma kunne hjelpe meg med utleie prosessen. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk til alles innspill. Grunnen til at jeg vil kjøpe bolig nå for jeg har fått lån ellers må jeg vente mange år, til jeg bli ferdig utdannet og fått en ny jobb. Jeg vet jo ikke hvor jeg kommer til  studere enda, men jeg vet at jeg komme til å bo i Oslo i fremtiden. Mamma kunne hjelpe meg med utleie prosessen. Ts

Men borettslagsleilighet kommer du ikke til å få leid ut. Om du ikke har råd til en selveierleilighet, anbefaler jeg at du heller setter pengene i fond. Der står de trygt og formerer seg til du er ferdig mer å studere.

• Liker 1
Skrevet

Det er gjerne og begrensninger på hvor mange år du kan leie ut. Skal du ta bachelor og master går det ikke. Lurere å kjøpe ble der du skal studere, for å se leie ut et rom der.

Anonymkode: 5e4fb...0b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det stemmer ikke. Vi har hatt i vårt borettslag flere som har prøvd og kjøpe leilighet for så og leie den ut men styret har avvist alle. Alle får samme beskjed du må bo der i 1 år før du kan søke om og leie ut. 

Anonymkode: c9010...f6a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...