Gå til innhold

Oppstemt av søvnmangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Dagen etter at jeg har hatt en våkenatt skulle jeg tro jeg ville vært nedstemt og slapp men det er motsatt. Selv om jeg kjenner på slitenhet kan jeg ha bedre humør og lettere for å få gjort ting. Det er gjerne en liten opptur på timer eller et døgn før jeg faller ned. 

Anonymkode: e31d9...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke holder mer enn et par timer, før hormonforstyrrelser og annet kødd kicker inn. 

Det lureste er å sove og droppe energidrikkene.

Skrevet

Ja, det er ikke så uvanlig. Det har til og med vært forsket på den effekten mangel på søvn kan ha på depresjon (såkalt våkebehandling).

Anonymkode: 345d4...91d

• Liker 3
Skrevet

Kortvarig oppstemthet/lette av depresjon ved søvnmangel er ganske vanlig. Men hvis søvnmangelen vedvarer vil det gå over og man føler seg bare dritt. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig. Det er en del av kroppens alarmberedskap, når du nekter den å sove har den en del hormoner på lur som den forer deg med, fordi den regner med at du nekter den søvn av prekære årsaker, og bruker alle reservene sine på å holde deg våken til faren er over. De fleste opplever å være på topp etter våkenatt nummer to, mens etter tre våknetter vil du begynne å bli tappet for reserver, og det går brått nedover, og kognitivt ligger man på samme nivå som en person med ganske høy promille. Presser du deg utover dette kan du begynne å oppleve symptomer på psykose, paranoia, hallusinasjoner osv. 

Anonymkode: 73961...fcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, det er vanlig. Det er en del av kroppens alarmberedskap, når du nekter den å sove har den en del hormoner på lur som den forer deg med, fordi den regner med at du nekter den søvn av prekære årsaker, og bruker alle reservene sine på å holde deg våken til faren er over. De fleste opplever å være på topp etter våkenatt nummer to, mens etter tre våknetter vil du begynne å bli tappet for reserver, og det går brått nedover, og kognitivt ligger man på samme nivå som en person med ganske høy promille. Presser du deg utover dette kan du begynne å oppleve symptomer på psykose, paranoia, hallusinasjoner osv. 

Det er noe dritt. Skjønner ikke hvorfor kroppen tror det er krise. Det startet med en overbelastning, men jeg har ingenting å stresse med nå. Kunne sovet som et barn hvis kroppen spilte på lag.  

Anonymkode: e31d9...160

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sliter masse med søvn, kan gå 4 dager helt uten søvn, og Når jeg først sover så sover jeg bare 2-3 timer. Dette har vart i flere mnd, og jeg har ikke havnet i psykose, paranoia eller opplevd hallusinasjoner

Anonymkode: 493f0...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...