AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Er det noen her som har operert bort mandler i voksen alder og vil dele erfaringer? Hvorfor gjorde du det? Hvordan føltes det i ettertid? Merker du bedringer? Anonymkode: 30534...ba1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Jeg var 24 år. Helt problemfritt. Hadde hørt så mange skrekkhistorier om å kaste opp blod i ukevis, ikke kunne spise annet enn suppe osv. Så jeg ble nesten skuffa Misforstå meg rett; det var litt vondt i etterkant. Jeg gikk på smertestillende en uke cirka. Var fantastisk å kvitte seg med de mandlene!! Anonymkode: 3cc3f...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var 24 år. Helt problemfritt. Hadde hørt så mange skrekkhistorier om å kaste opp blod i ukevis, ikke kunne spise annet enn suppe osv. Så jeg ble nesten skuffa Misforstå meg rett; det var litt vondt i etterkant. Jeg gikk på smertestillende en uke cirka. Var fantastisk å kvitte seg med de mandlene!! Anonymkode: 3cc3f...3c7 Ts her takk for svar! Hva var grunnen til at du fikk dem fjernet? Og var det vanskelig å få det innvilget? Anonymkode: 30534...ba1
1Cecilie Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er det noen her som har operert bort mandler i voksen alder og vil dele erfaringer? Hvorfor gjorde du det? Hvordan føltes det i ettertid? Merker du bedringer? Anonymkode: 30534...ba1 Jeg var 25, i 2020. Jeg opererte de bort pga jeg fikk streptokokker hver 14. dag under første halvåret av svangerskapet mitt og mandlene var helt ødelagt av det. Det var ekstremt smertefullt, og er mye værre for en voksen enn et barn, det må sies! Jeg mistet smakssansen min i mange måneder etter operasjonen, men har helt vanlig smakssans igjen nå. Smertene er uutholdelige, og for meg var dag 6-14 de vondeste. De ekte smertene begynner etter ca. en uke, så jeg anbefaler deg og ikke bli overivrig fordi du føler deg ok de første dagene. Det er helt normalt at det ikke gjør så altfor vondt de første dagene nemlig. Slapp av fra dag 1 uansett hva. For meg var is og kalde ting det vondeste på denne jord. Varme ting fikk jeg ikke lov å spise, men LUNKET vann derimot var MIN redning. Det var det minst smertefulle! Jeg kan anbefale smertestillene rektalt og ikke oralt å svelge er et mareritt. MEN når det er over, så er det OVER. For evig og alltid! Jeg har ikke hatt streptokokker siden operasjonen, og min "hals vondt" er ikke i nærheten av å være det den var hvis jeg var syk tidligere. Så jeg sier bare én ting, og det er at det er såååå verdt det når smertene er over. Du kommer garantert ikke til å føle at det er verdt det, MENS smertene pågår, men når de er vekk, så lover jeg at du takker deg selv! 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Jeg fjernet dem for et par år siden, i en alder av 24. Ble egentlig frarådet det da de sa jeg var for gammel. Det er visstnok mer sannsynlighet for komplikasjoner når man ikke er barn, men jeg var så plaget at jeg bare måtte. Jeg hadde halsbetennelse ca hver 2 mnd og var da borte fra jobb i 1 uke hver gang. Den ene gangen ble jeg så dårlig at legen vurderte å legge meg inn. Jeg hverken spiste eller drakk og pulsen min var skyhøy. Fjerningen gikk helt fint! (Selv om jeg var drit nervøs). Narkose var egentlig bare digg. Det var som en dyp søvn. I ettertid var det litt vondt, men jeg gikk på en ganske heftig kur med stikkpiller (ja, man får stikkpiller. Det er litt vanskelig å svelge vanlig piller etter en operasjon i halsen 😅 ). Hadde ingen komplikasjoner, var tilbake på jobb etter 2 uker og har ikke vært syk en eneste dag etter operasjonen! Hadde jeg måttet gjøre det igjen, så hadde jeg absolutt gjort det. Har ikke angret et sekund. Anonymkode: 8710b...9d8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg fjernet dem for et par år siden, i en alder av 24. Ble egentlig frarådet det da de sa jeg var for gammel. Det er visstnok mer sannsynlighet for komplikasjoner når man ikke er barn, men jeg var så plaget at jeg bare måtte. Jeg hadde halsbetennelse ca hver 2 mnd og var da borte fra jobb i 1 uke hver gang. Den ene gangen ble jeg så dårlig at legen vurderte å legge meg inn. Jeg hverken spiste eller drakk og pulsen min var skyhøy. Fjerningen gikk helt fint! (Selv om jeg var drit nervøs). Narkose var egentlig bare digg. Det var som en dyp søvn. I ettertid var det litt vondt, men jeg gikk på en ganske heftig kur med stikkpiller (ja, man får stikkpiller. Det er litt vanskelig å svelge vanlig piller etter en operasjon i halsen 😅 ). Hadde ingen komplikasjoner, var tilbake på jobb etter 2 uker og har ikke vært syk en eneste dag etter operasjonen! Hadde jeg måttet gjøre det igjen, så hadde jeg absolutt gjort det. Har ikke angret et sekund. Anonymkode: 8710b...9d8 Paracett? Kan man ikke ta flytende paracett? Får man evt sette stikkpillene selv? Anonymkode: ef755...248
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Paracett? Kan man ikke ta flytende paracett? Får man evt sette stikkpillene selv? Anonymkode: ef755...248 Jeg gikk på 2 forskjellige typer. Husker ikke helt, men tror det ene var voltarol forte. Vet ikke om man kan ta flytende, men det var virkelig ikke noe problem! Det var på ingen tidspunkt noen som satte de inn for meg. Jeg satte dem selv 3-4 ganger om dagen den første uka, så gikk jeg over på brusetabletter og til slutt litt vanlig Paracet Anonymkode: 8710b...9d8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 Jeg fjernet de da jeg var i 20-åra pga hadde kronisk tonsillitt etter mye halsbetennelser som barn og mye mandelsteiner.. grøss. ikke vanskelig å få innvilget operasjon offentlig for meg iaf, men det er mange år siden. Husker det var ganske så vondt etterpå, veldig vondt å svelge.. og sulten var jo nesten verst, for fikk i meg så minimalt med mat! Men skal sies at jeg hadde ganske høyt stoffskifte så kroppen min forbrant mat sjukt fort på den tida og jeg spiste generelt mye mer enn de fleste jeg kjente. Etter 14 dager klarte jeg å spise en halv skål md lunken suppe og litt loff bløtnet opp- det er til dags dato det beste måltidet jeg har fått!! 😄 Jeg veide 59 kg da jeg ble operert, endte på 48 (!) etter 14 dager.. så det kan være en rimelig heftig slankekur. Men veldig verdt det. et par uker med smerte for så å være helt kvitt mandelsteiner og angst for å stinke. Også vært veldig lite plaget med halsbetennelser osv senere Anonymkode: 17293...fb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå