AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Del Skrevet 26. januar 2022 Trodde jeg leste feil, men selv Olympiatoppen har laget en guide for hvordan trene etter covid. Dette må være kun rettet mot toppidrettsutøvere, sant? Jeg har hatt mild sykdom, vanlig influensasymptomer. Går snart ut av isolasjon og tenkte meg asap på SATS. Må jeg vente med det? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Del Skrevet 27. januar 2022 Ingen som vet? Må vel være tull? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Del Skrevet 27. januar 2022 Den veilederen ble vel produsert i august 2020 når coronaviruset var mer alvorlig. Hvor syk er du? Jeg har selv corona nå, sannsynligvis omikron, og har planer om å ta en lett treningstur når jeg er ute av isolasjon. Tenker det sikkert er lurt å ta det litt med ro på trening en uke eller to mens man kjenner etter om alt er greit. Anonymkode: 25b8c...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Del Skrevet 27. januar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Den veilederen ble vel produsert i august 2020 når coronaviruset var mer alvorlig. Hvor syk er du? Jeg har selv corona nå, sannsynligvis omikron, og har planer om å ta en lett treningstur når jeg er ute av isolasjon. Tenker det sikkert er lurt å ta det litt med ro på trening en uke eller to mens man kjenner etter om alt er greit. Anonymkode: 25b8c...c24 Så de samme rådene gjelder ikke nå fordi omikron er litt mildere? Jeg bør altså følge rådet om å ikke gjøre noe kondisjonstrening før 10+ dager? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Del Skrevet 27. januar 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Den veilederen ble vel produsert i august 2020 når coronaviruset var mer alvorlig. Hvor syk er du? Jeg har selv corona nå, sannsynligvis omikron, og har planer om å ta en lett treningstur når jeg er ute av isolasjon. Tenker det sikkert er lurt å ta det litt med ro på trening en uke eller to mens man kjenner etter om alt er greit. Anonymkode: 25b8c...c24 Artiklene er relatert til 2022, så da forsvant det håpet om å trene hurtig igjen. Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Del Skrevet 27. januar 2022 https://www.google.com/search?q=trening+etter+koronasykdom&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjV_u_Y1tH1AhVwE7kGHe5IA2cQpwV6BAgBEB4&biw=1163&bih=554&dpr=1.65 Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Del Skrevet 27. januar 2022 Dette må være det dummeste jeg har lest? Hvis du var i veldig god form på forhånd kan du gå en halvtimes tur et par ganger i uken, og etter en uke kan du øke til å gå 45 minutter tre ganger i uken? De fleste kan med andre ord ikke gå til busstoppet for å komme seg til jobb eller skole på ukesvis etter gjennomgått corona selv om de ikke føler seg syke i det hele tatt? Kjenne hele tiden etter hvordan det føles og avbryt hvis du blir sliten _ mao, du kan ikke trene. Eller vaske huset. Eller bære inn ved, eller måke løs bilen (men du kan heller ikke gå til jobb). Vente minst 4 uker etter man er symptomfri før man trener hardt? Etter at man har klødd litt i halsen i et par dager, eller snytt seg noen ganger? Really? Ganske festlig siden de fleste trener underveis mens de har corona, typ yoga, calishtenics, hoppe tau etc. For de fleste er jo corona mye mildere enn en vanlig forkjølelse. Heldigvis var ikke alle de spurte like hysteriske. Og helsedirektoratet sier tvert i mot "ikke vær redd for å komme i gang med fysisk aktivitet igjen". Klart du kan trene som normalt hvis du føler deg som normalt. Og at du må ta andre hensyn hvis du får rare symptomer, som å bli kald og klam, svimmel, kvalm og andre ting som ikke var sånn når du trente før coronaen. Anonymkode: c5fde...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. januar 2022 #8 Del Skrevet 27. januar 2022 Kommer nok ann på hvordan coviden artet seg og hva slags trening. Og ja det er nok en grunn til at det er olympiatoppen som kommer med dette og ikke FHI. Tror nok det er mest relevant for de som pusher seg hardest, og da spessielt de som pusher hardt på cardiofronten. Dersom coviden traff deg hardt i lungene, så vil jeg jo tro at det er rimelig lurt å la være å ha en skikkelig hard cardio økt med en gang etterpå da du vil sørge for at lungene faktisk er helt leget igjen etter coviden. Lungene kan jo tross alt være mindre enn 100% selv om den generelle sykdomsfølelsen har gitt seg. Men om du ikke hadde noe lungerelaterte symptomer, så er det nok greit å gjøre litt mild styrketrening eller yoga eller whatever, men jeg ville nok vært forsiktig med å pushe meg for mye. Gi det litt tid, ta rolige økter og føl på kroppen. Hvis du føler at du lett kan pushe mer så kan du ta litt hardere i neste økt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Del Skrevet 27. januar 2022 Jeg ville tatt det med ro i mange dager etter at jeg ble frisk. Ingen grunn til å pushe på. Kroppen har nettopp bekjempet en større infeksjon, og det er ikke unormalt at man trenger godt med hvile både underveis og etterpå. Dette treningshysteriet er sterkt overdrevet. Gi deg selv noen dager ekstra. Du kan trene resten av livet ditt etter det. Anonymkode: 27996...493 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Del Skrevet 27. januar 2022 2 hours ago, Kipling said: Kommer nok ann på hvordan coviden artet seg og hva slags trening. Og ja det er nok en grunn til at det er olympiatoppen som kommer med dette og ikke FHI. Tror nok det er mest relevant for de som pusher seg hardest, og da spessielt de som pusher hardt på cardiofronten. Dersom coviden traff deg hardt i lungene, så vil jeg jo tro at det er rimelig lurt å la være å ha en skikkelig hard cardio økt med en gang etterpå da du vil sørge for at lungene faktisk er helt leget igjen etter coviden. Lungene kan jo tross alt være mindre enn 100% selv om den generelle sykdomsfølelsen har gitt seg. Men om du ikke hadde noe lungerelaterte symptomer, så er det nok greit å gjøre litt mild styrketrening eller yoga eller whatever, men jeg ville nok vært forsiktig med å pushe meg for mye. Gi det litt tid, ta rolige økter og føl på kroppen. Hvis du føler at du lett kan pushe mer så kan du ta litt hardere i neste økt. Rådene står også på Fotball.no for å henvende seg til aldersbestemte lag. Endrer det konklusjonen din? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. januar 2022 #11 Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Rådene står også på Fotball.no for å henvende seg til aldersbestemte lag. Endrer det konklusjonen din? Anonymkode: 3641c...c8a Nei, hvorfor skulle det det? Nok en gang så er det råd tydeligvis rettet mot idrettsutøvere som kan finne på å pushe seg, og fotball er jo rimelig cardi-intenst. Så all aktivitet som pusher cardioen, enten det er langrenn på toppnivå eller fotball på barnenivå bør man jo være rimelig forsiktig med så lenge det er sjangs for at man har lunger som fortsatt ikke har kommet seg 100%. Men jeg ser ingenting i disse rådene som skulle tilsi at en person uten noen lungesymptomer ikke skulle kunne gjennomføre lett trening som ikke involverer noe særlig cardio så lenge de tar det med ro og føler at formen er fin. Hvis treningen vil få deg til å hive etter pusten og du føler hjertet dunke, så ville jeg nok utsatt det en stund. Men hvis det ikke skjer, så kan jeg ikke se noen stor grunn til å ikke kunne gjøre litt lett trening så lenge man tar det lett og fint. Når jeg sier lett så mener jeg lett Endret 27. januar 2022 av Kipling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Del Skrevet 27. januar 2022 Crossfit i ''eget tempo'', er det lett? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Del Skrevet 27. januar 2022 Kameraten min som jeg trener med hadde ingen problemer med å trene etter korona-isolasjonen hans var over for ei ukes tid siden. Og hvorfor skulle det være et problem egentlig? Nå må folk begynne å roe ned Anonymkode: 9050c...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Del Skrevet 27. januar 2022 Fordi offisielle skriv lager egen guide for de selv med mild sykdomsforløpp? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Del Skrevet 29. januar 2022 Ingen med legeutdannelse som vet? Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #16 Del Skrevet 29. januar 2022 Hei, anbefaler at du lytter til forrige episode av podcasten «i det lange løp» med Jann Post. Der snakker de mye om trening etter korona, dette gjelder ikke kun for eliteutøvere. Lykke til😊 Anonymkode: c4f9d...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 29. januar 2022 #17 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 20.18): Trodde jeg leste feil, men selv Olympiatoppen har laget en guide for hvordan trene etter covid. Dette må være kun rettet mot toppidrettsutøvere, sant? Jeg har hatt mild sykdom, vanlig influensasymptomer. Går snart ut av isolasjon og tenkte meg asap på SATS. Må jeg vente med det? Anonymkode: 3641c...c8a Så lenge du føler deg bra er det bare å trene. Kan dog være.lurt å holde igjen på intervalltrening/svært høy puls noen dager ettersom viruset svekker lungene som dermed kan bli overbelastet, selv uten symptomer Jeg var såpass slapp av jeg ikke klarte trene hardt de første dagene. Men er nå, etter en uke, tilbake til der jeg har før covid. Så kjenn på formen og stol.på seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #18 Del Skrevet 30. januar 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Hei, anbefaler at du lytter til forrige episode av podcasten «i det lange løp» med Jann Post. Der snakker de mye om trening etter korona, dette gjelder ikke kun for eliteutøvere. Lykke til😊 Anonymkode: c4f9d...459 Takk for tips. Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Del Skrevet 30. januar 2022 15 hours ago, Lill3My said: Så lenge du føler deg bra er det bare å trene. Kan dog være.lurt å holde igjen på intervalltrening/svært høy puls noen dager ettersom viruset svekker lungene som dermed kan bli overbelastet, selv uten symptomer Jeg var såpass slapp av jeg ikke klarte trene hardt de første dagene. Men er nå, etter en uke, tilbake til der jeg har før covid. Så kjenn på formen og stol.på seg selv Dette gjelder vel Delta som er lungevirus og ikke Omicron som er forkjølelse, sant? I følge den Podcasten skal jo en eliteutøver hvile i 1+ måned ETTER symptomfrihet, så da spørs det med mosjonister. Men interessant det med long-covid, at årsaken til det er pressing på trening rett etter sykdom, og at du kan unngå long-covid ved å bare ta det ekstra rolig denne gangen tilbake fra sykdom, ja. Anonymkode: 3641c...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Del Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette gjelder vel Delta som er lungevirus og ikke Omicron som er forkjølelse, sant? I følge den Podcasten skal jo en eliteutøver hvile i 1+ måned ETTER symptomfrihet, så da spørs det med mosjonister. Men interessant det med long-covid, at årsaken til det er pressing på trening rett etter sykdom, og at du kan unngå long-covid ved å bare ta det ekstra rolig denne gangen tilbake fra sykdom, ja. Anonymkode: 3641c...c8a Anbefales at alle tar det forsiktig: https://www.nrk.no/nordland/voksne-bor-vente-med-trening-etter-korona.-men-hva-med-barn_-1.15826763 Anonymkode: c4f9d...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå