Alt blir ok Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Da vi fikk Korona forrige uke var det andre karanteneregler. Førstemann som fikk Korona er for ung til å isoleres. Hvis vi skulle prøvd å unngå smitte og dermed drøye tidspunktene utover, kunne noen av oss bli sittende flere uker i karantene. 2
Anje Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Poly skrev (4 minutter siden): Man blir jo ikke immun? Du blir immun akkurat sånn du blir immun for andre ting - ved å utsette deg selv for gjentagende smitte over årevis. At du skal få korona en gang og så *poff* på mystisk-magisk vis være sikret resten av livet er det ingen med peiling på helse som har sagt. Du får korona nå, og så om noen år og så om noen år og sånn går det til alderdommen tar deg, akkurat som med omgangssyke, influensa og forkjølelse. Hele poenget med livet er å leve det. Å utsette seg for folk og liv og leven. Det vi driver med nå og som vi har drevet med de siste 2 årene er å eksistere. Eksistens har veldig lav egenverdi, så den må gå over i liv igjen. Selv om liv altså innebærer en noe økt risiko for sykdom. Det innebærer ingen økt risiko for død - vår risiko for død er nemlig 100%. Men frem til denne døden skal vi ha levd, ikke bare eksistert. Vi har hele korona snakket om å ta "hverdagen" tilbake. Men det er ikke den vi har mistet. Vi har mistet levenet, moroet, livet, støyen, folkehavet, ferien og fritiden. Hverdagen er faktisk det eneste vi har beholdt korona igjennom. 365 dager med hverdag, null pause. Å forsøke unngå å få korona er dermed uten poeng. Korona vil være her når dine barnebarns barnebarn har fått egne barnebarn. 25 5 4
Sermina Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 (endret) Anje skrev (2 timer siden): Du blir immun akkurat sånn du blir immun for andre ting - ved å utsette deg selv for gjentagende smitte over årevis. At du skal få korona en gang og så *poff* på mystisk-magisk vis være sikret resten av livet er det ingen med peiling på helse som har sagt. Du får korona nå, og så om noen år og så om noen år og sånn går det til alderdommen tar deg, akkurat som med omgangssyke, influensa og forkjølelse. Hele poenget med livet er å leve det. Å utsette seg for folk og liv og leven. Det vi driver med nå og som vi har drevet med de siste 2 årene er å eksistere. Eksistens har veldig lav egenverdi, så den må gå over i liv igjen. Selv om liv altså innebærer en noe økt risiko for sykdom. Det innebærer ingen økt risiko for død - vår risiko for død er nemlig 100%. Men frem til denne døden skal vi ha levd, ikke bare eksistert. Vi har hele korona snakket om å ta "hverdagen" tilbake. Men det er ikke den vi har mistet. Vi har mistet levenet, moroet, livet, støyen, folkehavet, ferien og fritiden. Hverdagen er faktisk det eneste vi har beholdt korona igjennom. 365 dager med hverdag, null pause. Å forsøke unngå å få korona er dermed uten poeng. Korona vil være her når dine barnebarns barnebarn har fått egne barnebarn. Litt optimistisk å tro det vil ta et par år før vi får korona igjen. Blir det ingen tiltak så blir det 3-4 ganger i året slik som med forkjølelsevirus. Å hva det vil gjøre med helsen på lang sikt er elefanten i rommet Endret 26. januar 2022 av Sermina 6 1
Lovis Fenja Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Poly skrev (4 timer siden): Man blir jo ikke immun? Nei, dessverre hverken av smitte eller vaksine. En stund trodde man jo det, og da var det et poeng å la seg smitte, spesielt hvis man ikke ønsket vaksine. 2
Babushka Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 FHI sier jo det kan være lurt å bli smittet kort tid etter boosterdosen, etter 10 uker er jo effekten av den dosen mye lavere. Pfizer kommer jo med oppdatert omikron vaksine i mars/april, mulig det er i seneste laget. Om ikke vaksinene blir mer effektive kan det se mørkt ut, vil jo tro sannsynligheten for senfølger øker om vi «alle» skal smittes så hyppig. 2
Blondiemamma Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Poly skrev (4 timer siden): Man blir jo ikke immun? Det blir man jo ikke av vaksinen heller. Likevel stiller folk opp og tar både 1, 2, 3 og nå 4 doser...? Forstå det den som kan. 15
Bithiah Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 Kommer ikke til å oppsøke smitte, men regnet jo med vi får det snart. Da heller nå enn senere, for å slippe unna mye testing fremover 😕
Talentedmrripley Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 16 minutter siden, Blondiemamma said: Det blir man jo ikke av vaksinen heller. Likevel stiller folk opp og tar både 1, 2, 3 og nå 4 doser...? Forstå det den som kan. Vaksinen gjør at du sannsynligvis ikke blir lagt inn på sykehus. Jeg foretrekker å ikke være på sykehus. 6
J.E Skrevet 26. januar 2022 #10 Skrevet 26. januar 2022 (endret) Blondiemamma skrev (29 minutter siden): Det blir man jo ikke av vaksinen heller. Likevel stiller folk opp og tar både 1, 2, 3 og nå 4 doser...? Forstå det den som kan. Ja jeg forstår godt at folk ikke vil bli alvorlig syke og slippe sykehusinnleggelse. 4 dose gis forøvrig til folk med svært høy risiko. Dessverre får man ikke varig immunitet av vaksinen. Det gjør man heller ikke av influensavaksinen. Formålet med vaksine er å forhindre alvorlig sykdom. Skal man droppe å ta vaksine som hjelper mot alvorlig sykdom fordi man ikke blir immun....? Endret 26. januar 2022 av J.E 5
Hanne83_ Skrevet 26. januar 2022 #11 Skrevet 26. januar 2022 Kjenner en person som fikk det, fikk senskader og så fikk det igjen. Jeg vil ikke bli smittet! 4 1
Lovis Fenja Skrevet 26. januar 2022 #12 Skrevet 26. januar 2022 Hanne83_ skrev (1 time siden): Kjenner en person som fikk det, fikk senskader og så fikk det igjen. Jeg vil ikke bli smittet! Hvordan var helsen til personen? Jeg kjenner to stk som slet i ettertid, begge var hakket før utbrent, overvektige og lave på d-vitamin. Alle andre jeg vet om har blitt helt friske. Også en overvektig venninne, som spiser variert og sunt, og hadde tatt d-vitaminer. 6
acna Skrevet 26. januar 2022 #13 Skrevet 26. januar 2022 Frem til nå har man sluppet karantene etter gjennomgang Lovis Fenja skrev (5 minutter siden): Hvordan var helsen til personen? Jeg kjenner to stk som slet i ettertid, begge var hakket før utbrent, overvektige og lave på d-vitamin. Alle andre jeg vet om har blitt helt friske. Også en overvektig venninne, som spiser variert og sunt, og hadde tatt d-vitaminer. Jeg har lik erfaring som deg. De få jeg kjenner som fortsatt sliter var ikke «sunne og friske» i utgangspunktet, selv om de ikke hadde kjente underliggende sykdommer. Det var delta. Ingen av de jeg kjenner har blitt veldig syke av omikron. For å svare på tråden: frem til nå har man sluppet karantene hvis man har gjennomgått sykdommen for kortere enn tre måneder siden. Nå er karantenen fjernet, men man slipper all testingen. I tillegg får man forlenget covid-pass hvis man blir smittet, og ikke ønsker en tredje dose. Så jeg skjønner absolutt hvorfor folk bare vil bli «ferdig med det» for denne gang. Jeg har til gode å høre om noen som har fått omikron to ganger innen kort tid, så at man blir immun for en periode har jeg ingen problem med å tro på. Jeg har selv blitt utsatt for smitte to ganger etter at jeg selv gjennomgikk covid. Dvs hittil 2 ganger karantene «spart». Det er mye smitte her vi bor, så jeg antar at vi snart er nærkontakter igjen. 5
Betasuppe Skrevet 26. januar 2022 #14 Skrevet 26. januar 2022 7 hours ago, Poly said: Man blir jo ikke immun? Jo man blir det i mye større grad. CDC selv har kommet med studie som sier at immuniteten er mange ganger bedre enn vaksinen: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7104e1.htm Quote By the week beginning October 3, compared with COVID-19 cases rates among unvaccinated persons without a previous COVID-19 diagnosis, case rates among vaccinated persons without a previous COVID-19 diagnosis were 6.2-fold (California) and 4.5-fold (New York) lower; rates were substantially lower among both groups with previous COVID-19 diagnoses, including 29.0-fold (California) and 14.7-fold lower (New York) among unvaccinated persons with a previous diagnosis, and 32.5-fold (California) and 19.8-fold lower (New York) among vaccinated persons with a previous diagnosis of COVID-19. During the same period, compared with hospitalization rates among unvaccinated persons without a previous COVID-19 diagnosis, hospitalization rates in California followed a similar pattern. These results demonstrate that vaccination protects against COVID-19 and related hospitalization, and that surviving a previous infection protects against a reinfection and related hospitalization. Importantly, infection-derived protection was higher after the Delta variant became predominant, a time when vaccine-induced immunity for many persons declined because of immune evasion and immunologic waning (2,5,6). Jeg bruker CDCs studie her selv om det finnes andre for å unngå "sider kvinneguiden ikke vil assosieres med". De vil vel assosieres med CDC håper jeg! 5
Inwe Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Vet vi om noen langtidsskader med omikron enda? Hører folk snakker om at det muligens kan bli et problem, men har ikke hørt om noen som har slitt etter omikron enda. Kan selvsagt være alt for tidlig å vite noe om, og jeg leser jo heller ikke alt så mulig det er noe jeg ikke har fått med meg. Jeg tenker personlig at så lenge sykdommen er så mild som den er nå kommer jeg til å leve så normalt som jeg får lov til. Jeg har tre doser og er derfor så beskyttet som jeg kan bli. Jeg kommer ikke til å oppsøke smitten, men heller ikke stenge meg selv inne. Så jeg tar jo en større risk enn jeg har gjort tidligere i pandemien, ved å kjøre tog, dra ut og ta en øl, snakke med fremmede osv. Sjansen er vel stor for at vi alle blir smittet uansett. 2
Imsdalen Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Betasuppe skrev (9 timer siden): Jo man blir det i mye større grad. CDC selv har kommet med studie som sier at immuniteten er mange ganger bedre enn vaksinen: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7104e1.htm Med tanke på at det nå er mange som smittes for tredje gang (og det er med tiltak) ser jeg ikke for meg at immunitet etter smitte er verken spesielt god eller langvarig. 2
Gjest ATLAS6 Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 Kommer aldri til å bevisst la meg bli smittet. Vi vet ikke konsekvensene av long-covid, og bare tanken om noe banalt som anosmia i ukesvis og for enkelte åresvis er såpass demper på livskvaliteten at det er ikke en risiko jeg tar. Jeg skjøbner at det er en risiko for at jeg kommer til å bli smittet en gang, men kan jeg unngå det så unngår jeg det.
Pivot Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 Imsdalen skrev (1 time siden): Med tanke på at det nå er mange som smittes for tredje gang (og det er med tiltak) ser jeg ikke for meg at immunitet etter smitte er verken spesielt god eller langvarig. Ja, viruset muterer. Som influensaviruset. Har man hatt influensa, så kan man likevel få influensa på nytt. Man kan jo nytte denne kunnskapen til å reflektere over at folk fortsatt vaksineres med en vaksine utviklet for alfa-varianten. 5 1
Adrenalina1 Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 Talentedmrripley skrev (13 timer siden): Vaksinen gjør at du sannsynligvis ikke blir lagt inn på sykehus. Jeg foretrekker å ikke være på sykehus. Sannsynligvis? Alt dette med corona og vaksinering er sannsynligvis. 1
Talentedmrripley Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 4 minutter siden, Adrenalina1 said: Sannsynligvis? Alt dette med corona og vaksinering er sannsynligvis. Jeg mener vi har tydelig statistikk som viser at uvaksinerte er overrepresentert når det gjelder sykehusinnleggelser. Har du noe annet? For eksempel: Jeg bruker bilbelte når jeg kjører. Bilbeltet gir meg ikke 100% sannsynlighet for å overleve. Likevel er det større sannsynlighet for at jeg overlever en ulykke hvis jeg bruker beltet, enn om jeg lar være å bruke beltet. Hva gjør du? 3
Anbefalte innlegg